جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

آخرین تلاش رژیم صهیونیستی علیه احیای برجام

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بار دیگر هم‌زمان با گفتگوها و نزدیک شدن طرفین به یک تفاهم در خصوص احیای برجام، مقامات رژیم صهیونیستی دست‌به‌کار شده‌اند تا با سنگ‌اندازی در این مسیر، احیای برجام را دشوار یا غیرممکن کنند. حسن هانی‌زاده-کارشناس مسائل خاورمیانه

در این راستا سفر اخیر روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی به آمریکا و دیدار وی با جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور در راستای تلاش مذبوحانه مقامات این رژیم برای گسترش چتر حمایتی ایالات‌متحده از اسرائیل و سنگ‌اندازی در مسیر احیای برجام قابل ارزیابی است، چراکه در گفتگوهای هسته‌ای پیشین در زمان باراک اوباما نیز شاهد بودیم که مقامات رژیم صهیونیستی به همراه مقامات سعودی از هیچ تلاشی برای بی‌نتیجه ماندن مذاکرات فروگذار نکردند، هرچند درنهایت به خواسته خود نرسیدند و برجام مورد توافق قرار گرفت.

اکنون نیز رئیس رژیم صهیونیستی تنها چند روز قبل از برکناری از قدرت به واشنگتن سفر کرد، اما با برخورد سرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا مواجه شد. البته این تنها تلاش مقامات رژیم صهیونیستی نیست و قرار است در آینده نزدیک نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی برای دیدار با جو بایدن راهی کاخ سفید شود تا سیاست‌های کلی رژیم صهیونیستی در منطقه و ایران را با رئیس‌جمهوری آمریکا هماهنگ کند. اگرچه بایدن در دیدار با ریولین بار دیگر پایبندی آمریکا به حفظ امنیت پایدار رژیم صهیونیستی را مورد تأکید قرار داد، اما برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که رهبران‌ کاخ سفید از سیاست‌های مقامات رژیم صهیونیستی در گسترش دامنه‌های بحران داخلی اراضی اشغالی چندان رضایت ندارند.

از زمان پیروزی جو بایدن در انتخابات 2020 آمریکا، کمترین تماس‌ها در طول 7 دهه گذشته بین مقامات رژیم صهیونیستی و رهبران کاخ سفید صورت گرفته است؛‌ زیرا تیم بایدن از ماجراجویی حزب لیکود در منطقه به‌شدت ناراضی است. ادامه فعالیت شهرک‌سازی در اراضی اشغالی و حمله ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان افراطی به منطقه شیخ جراح در قدس شرقی مهم‌ترین محورهای مورد اختلاف کاخ سفید با مقامات رژیم صهیونیستی است. موضوع مهم دیگری که در دیدار رئیس رژِیم صهیونیستی و جو بایدن مطرح شد، مسئله گسترش نفوذ ایران در منطقه و نزدیک شدن دیدگاه‌های ایران و کشورهای ۴+۱ در وین بود. رئیس رژیم صهیونیستی در دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر تلاش کرد تا بایدن را به اعمال تحریم وعدم بازگشت به برجام تشویق کند اما ظاهراً تلاش وی بی‌نتیجه بود. چراکه تیم جو بایدن، خروج دونالد ترامپ از برجام را اقدامی غیرقابل‌توجیه می‌داند و لذا درصدد است تا به‌نوعی آمریکا، به توافقنامه برجام بازگردد؛ هرچند در این زمینه نیز دولت دمکرات تلاش می‌کند تا هم گفتگوهای برجام را به موضوعات دیگر گسترش دهد و هم تغییراتی در زمان‌بندی آن ایجاد کند.

همچنین موضوع گسترش نفوذ ایران در میان کشورهای عضو محور مقاومت که منجر به قدرت گرفتن جنبش‌های ضد صهیونیستی در منطقه شده در مدار بحث رئیس رژیم صهیونیستی و رئیس‌جمهوری آمریکا قرار داشت. در جنگ 12 روزه غزه که در نهایت به پیروزی رزمندگان فلسطینی منجر شد اکثر فرماندهان ارتش اسرائیل بر این باور بودند که حماس و جهاد اسلامی تحت تأثیر تجربه‌های میدانی شهید قاسم سلیمانی و سایر فرماندهان میدانی جمهوری اسلامی ایران قرار داشته‌اند.

پس از جنگ غزه که منجر به شکست ارتش رژیم صهیونیستی در برابر رزمندگان فلسطینی شد، تغییراتی اساسی در پیکره رژیم اسرائیل به وجود آمد و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق ناچار به خروج از چرخه قدرت شد. تغییرات به وجود آمده در هرم قدرت و خروج حزب افراطی لیکود از ساختار قدرت، احتمالا با اشاره تیم جو بایدن صورت گرفته است، زیرا رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا برخلاف دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق، نظر مساعدی نسبت به احزاب افراطی اسرائیل ندارد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا به‌شدت به احزاب افراطی رژیم صهیونیستی نزدیک بود؛ تا جایی که ترامپ تحت‌فشار لابی صهیونیستی ناچار شد از توافقنامه برجام خارج شود.

از زمان شکست احزاب تندرو اسرائیل، این رژیم با انزوای سیاسی شدیدی در داخل مواجه شد؛ زیرا تراکم مشکلات داخلی و شکست نظامی اخیر در غزه، شرایط بحرانی شدیدی برای کابینه جدید رژیم صهیونیستی به وجود آورده است. اکنون به نظر می‌رسد کابینه جدید رژیم صهیونیستی به ریاست نفتالی بنت، سیاست محتاطانه‌تری در مقایسه با کابینه اسبق بنیامین نتانیاهو در پیش گرفته است. نفتالی بنت تلاش دارد تا پل‌های شکسته میان تل‌آویو و واشنگتن را ترمیم کند و دست به رفتاری نزند که خشم کاخ سفید را برانگیزد. ازاین‌رو کنست رژیم صهیونیستی اخیراً با 87 رأی موافق از مجموع 120 کرسی کنست، اسحاق هرتزوگ را به‌عنوان یازدهمین رئیس رژیم اسرائیل انتخاب کرد و این تغییرات، پیام مهمی به همراه دارد.

پیام این تغییر این است که بدنه حاکمیتی اسرائیل مطابق با سیاست‌های جدید کاخ سفید و شخص بایدن تغییر یافته و این کابینه بدون هماهنگی با تیم جو بایدن، اقدامی سیاسی و میدانی انجام نخواهد داد. طبیعی است این تغییرات به مفهوم نوعی هماهنگی میان تل‌آویو و واشنگتن خواهد بود؛ چراکه تیم جو بایدن تمایل ندارد که به خاطر ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی هزینه‌های سیاسی و بین‌المللی بالایی پرداخت کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *