جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

مراسم بزرگداشت روز سعدی در ترکمنستان برگزار شد

تهران- ایرنا- روز بزرگداشت سعدی شیرازی، شاعر نامدار پارسی‌سرا با مشارکت سفارت ایران در ترکمنستان و گروه زبان فارسی دانشگاه دولتی زبان‌های خارجی دولت‌محمد آزادی، در شهر عشق‌آباد برگزار شد.

کرملین ارتش اوکراین را به تعمد در هدف قرار دادن خبرنگاران روس متهم کرد

تهران- ایرنا- کمیته تحقیقات روسیه و کرملین روز شنبه در واکنش به کشته شدن «سیمون ارمین» خبرنگار روزنامه روسی «ایزوستیا»، ارتش اوکراین را به تعمد در هدف قرار دادن خبرنگاران روس در حال پوشش اخبار منطقه جنگی متهم کرد.

انفجار یک خودرو در غرب کابل

تهران- ایرنا- رسانه‌های افغانستان از انفجار یک مین مغناطیسی خبر دادند که یک خودرو را در کابل هدف قرار داده بود.

Loading

چهل‌وهفتمین نشست سران گروه هفت؛ یارگیری در جهان پساکرونا؟

۱۴۰۰/۰۳/۳۰ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چهل‌وهفتمین نشست سران هفت کشور صنعتی جهان، برگزار شد و جلسات آن به موضوعاتی از قبیل احیای اقتصاد جهان در عصر پساکرونا، انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر چالش‌های جهانی، اختصاص یافت. سران گروه 7 در پایان این نشست، با اختصاص یک میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای فقیر، موافقت کرده‌اند. هرچند که آن‌ها موافقت نکردند تا برای کمک به کشورهای فقیر در عبور از بحران همه‌گیری کووید-19، مبلغ 100 میلیارد دلار به صندوق بین‌المللی پول، کمک شود. نشست سران گروه 7 به موضوعات دیگری نیز پرداخت که در ادامه، به‌اختصار، شرح داده می‌شود. رضا مجیدزاده - پژوهشگر اقتصاد سیاسی توسعه

گروه 7 درباره زمان‌بندی برای حذف زغال‌سنگ از تولید برق، به توافقی دست نیافتند. این عدم توافق نشان می‌دهد که هنوز فشار و عزم لازم برای گذار کامل از دوران انرژی‌های فسیلی به سمت انرژی‌های پاک، به وجود نیامده و همچنان این انرژی‌ها اهمیت خواهند داشت. از سوی دیگر، جو بایدن پیشنهاد کرد که اعمال یک مالیات حداقلی جهانی می‌تواند زمینه عدالت جهانی را فراهم آورد و طرح‌ پیشنهادی برای تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی در کشورهای درحال‌توسعه، جلوی نفوذ چین را خواهد گرفت و یک «آلترناتیو دمکراتیک» است. بایدن روی سیستم حکومتی دمکراتیک، تأکید و اظهار امیدواری کرده است که اولین سفر خارجی‌اش نشان دهد که دمکراسی، قادر به حل‌وفصل مهم‌ترین چالش‌های جهان است. افزون بر این،‌ در بیانیه پایانی این نشست، روی اقدام علیه کار اجباری در بخش‌های کشاورزی، خورشیدی و پوشاک، تأکید و نیاز به افزایش انعطاف در زنجیره تأمین و استانداردهای فناوری در جهت هم‌ترازی دمکراسی‌ها و پشتیبانی آن‌ها از یکدیگر، گوشزد شده است. درعین‌حال، سران گروه 7 با بازنگری در قوانین مالیاتی بین‌المللی، موافقت کردند و هم‌پیمان شدند تا جلوی استقرار شرکت‌های بزرگ چندملیتی در بهشت‌های مالیاتی را بگیرند. درواقع هدف آن‌ها این است که به مسابقه فرسایشی مالیات‌بندی شرکتی پایان دهند و یک مالیات جهانی حداقلی را اعمال کنند.

هرچند که موضوعات ژئوپلیتیک، بیشترین محتوای گفتگوی بین سران گروه 7 بوده است اما در این نشست، روی این اختلافات مربوط به این موضوعات، تمرکز نشد و در اولویت قرار نگرفت. غیبت روسیه در این نشست، ازجمله مهم‌ترین نکات جدیدترین نشست گروه 7 بود که پیش‌تر با حضور روسیه با عنوان گروه 8 برگزار می‌شد اما به خاطر تنش‌های مربوط به شبه‌جزیره کریمه، به این نشست‌ها دعوت نمی‌شود؛ اما موضوع همچنان باز است و به نظر می‌رسد که قدرت‌های غربی در مخالفت با اقدامات نظامی، اطلاعاتی و سیاسی روسیه، متحد می‌شوند.

در نشست سران ناتو که پس از نشست سران گروه 7 برگزار شد، دبیر کل ناتو اعلام کرد که چین به‌عنوان یک رقیب یا دشمن تلقی نمی‌شود اما رشد اقتصادی و سیاسی این کشور، بزرگ‌ترین چالش امنیتی، محسوب می‌شود. چین در دریاهای جنوب و شرق چین، در تنگه تایوان و در مرز خود با هند، با اعمال فشار از طریق نیروهای نظامی و شبه‌نظامی و مشوق‌های اقتصادی به دنبال آن است تا ادعاهای ارضی خود را تثبیت کند. پیش‌تر وزرای خارجه گروه 7 بر این موضع بوده‌اند که اقدامات چین نظم جهانی را دچار گسست می‌کند و این گسست، به‌طور ویژه در زمینه ارزش‌ها، حقوق و هنجارهای جهانی در حال رخ دادن است. سران هفت نیز رویکردی فعال را در پیش‌گرفته و موضع خود را در افزایش تعامل در هند و اقیانوس آرام و همکاری با اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا، نشان داده‌اند. یکی از مقامات حاضر در این نشست، اعلام کرده است که سه سال پیش، در نشست گروه 7، نامی از چین برده نشد اما در نشست امسال، یکی از بخش‌های نشست به چین و اهمیت هماهنگی و واکنش به اقدامات اقتصادی غیربازاری و نقض حقوق بشر در چین ازجمله در سین‌کیانگ و هنگ‌کنگ، اختصاص یافت. مقابله صریح با چین بدین معناست که ایران نیز در توافق بلندمدت با چین، با دشواری‌های بیشتری رویارو می‌شود و حتی امکان دارد که مانند چند سال گذشته، بخش زیادی از هزینه مقابله با توسعه‌طلبی چین، بر دوش ایران، تحمیل شود.

نکات بالا و متن بیانیه این نشست نشان می‌دهد که جدیدترین نشست گروه 7 با هدف مقابله با افزایش نفوذ و قدرت اقتصادی و سیاسی چین به پایان رسیده است و می‌تواند آغاز دورانی از انحصار دوقطبی در عرصه اقتصاد سیاسی بین‌المللی باشد؛ یک سوی نسخه چینی با پیوست متحدانی همچون روسیه، با تأکید بر قدرت سازمانی و الیگارشی در شرق و سوی دیگر اتحادی از نظام‌های غربی.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *