جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

أحدث المقالات

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

روایت خبرگزاری روسی از سخنان جلالی درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

تهران-ایرنا- تاس خبرگزاری روسی به نقل از کاظم جلالی سفیر تهران در مسکو گفت: عملیات تلافی جویانه علیه رژیم صهیونیستی کامل شده است، اما ایران در صورت هرگونه حمله ای به اسرائیل و همدستان غربی اش با ابزار و قدرت بیشتری پاسخ می دهد.

دستان خالی غرب برای دلداری بی‌بی

لندن – ایرنا – کشورهای غربی درحالی برای دلداری سران رژیم اسرائیل درپی عملیات کوبنده وعده صادق، به تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران متوسل شده‌اند که اولا چوب خط تحریم‌های تسلیحاتیِ غرب علیه ایران پرشده و اهرمی برای فشار بیشتر باقی نمانده و در ثانی توان نظامی ایران هرگز تابع و در بند محدودیت‌های غیرقانونی وضع شده از سوی طرف‌های غربی نبوده است.

Loading

نقش حوزه تمدنی نوروز در پیشبرد سیاست خارجی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: درشرایط سیاسی اقتصادی فعلی جهانی، نقش دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی عمومی به عنوان حلقه اتصال روابط دیپلماتیک بسیار حائز اهمیت است؛ دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی عمومی زیربنا و بستر مناسبی برای پیشبرد سیاست خارجی است که در این خصوص نوروز به عنوان یک رخداد فرهنگی مهم جهانی می تواند نقش آفرینی کند میرقاسم مومنی - مدیرعامل موسسه بین المللی چشم انداز ابرار نوین

قرن بیستم قرن تمدن سازی برای کشورها بوده است؛ در این قرن با توجه به افزایش تعداد کشورهای استقلال یافته در مناطق مختلف جهانی، رقابت جهت پیشینه سازی و سابقه تاریخی به عنوان یک امر مهم در سیاست‌‌های ملی کشورها مورد توجه قرار گرفته است. مسئله میراث فرهنگی و معنوی بعد از میراث ملموس ابنیه‌ای به عنوان مهمترین میراث کشورها مورد رقابت واقع شده است. در حال حاضر اکثر کشورها به دنبال مستندسازی میراث فرهنگی و معنوی هستند و یک رقابت تنگاتنگ در بین کشورها در حال انجام است. ثبت آثار تاریخی و معنوی کشورها و آداب و رسوم و سنن در یونسکو به عنوان یک بخشی از وظایف دولت و ملت‌ها به‌شمار می‌رود . به همین جهت در عصر حاضر ثبت آثار معنوی آداب و رسوم کشورها و قومیت‌ها در حال افزایش است و در واقع نظام ساختار تمدن فرهنگی را بوجود می‌آورد و در این خصوص رقابت و جنگ‌هایی رخ داده است. در حال حاضر هر کشوری براساس موقعیت تاریخی و جغرافیایی و آثار تمدن موجودش درصدد ملموس کردن این آثار و استفاده تجاری از آنها است. بحث گردشگری راهکاری است که به عنوان یکی از مهمترین محورهای تجارت جهانی به شمار می‌رود و میلیاردها دلار گردش مالی این صنعت است. به همین جهت کشورها با احیاء آثار باستانی ملموس، فرهنگی و معنوی درصدد جذب گردشگر و هویت‌بخشی به جامعه خود هستند.

برای مثال با ثبت شخصیت مولانا در یونسکو سالانه میلیون‌ها دلار از گردشگری قونیه درآمد حاصل می‌شود و یا آثار معنوی مانند انواع غذاها، فرهنگ‌ها و ورزش‌‌های گوناگون به عنوان آثار معنوی ثبت شده مورد توجه قرار گرفته است. به همین جهت تمدن نوروز یکی از تمدن‌های مورد توجه جهانیان است؛ زیرا در زمانی نه چندان دور دو سوم کل جهان را تاریخ و تمدن ایرانی به عنوان کهن‌ترین فرهنگ جهانی در حیطه خود داشته است و در این بین، نوروز، نقش مهمی را در تاریخ و فرهنگ جهان ایفا می‌کند . مردمان کشورهای مختلف که در تاریخ خود بخشی از ایران باستان بودند علیرغم استقلال جغرافیایی هنوز نوروز را به عنوان بخشی از تاریخ معنوی خود را جشن می‌گیرند. قابل ذکر است کشورهایی همچون ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان، هندوستان و خیلی کشورهای دیگر نوروز را به عنوان یکی از اعیاد خود جشن می‌گیرند .

در واقع نوروز، حلقه اتصال تمدن فارسی زبانان در بین کشورهای مختلف با نژاد، زبان و فرهنگ‌های مختلف است و این ناشی از عظمت و قدرت نوروز است. به همین جهت در جهان معاصر کشورها به دنبال یک تمدن فرهنگی مثل نوروز هستند که بتوانند از این طریق فرهنگ و تاریخ خود را در جهان توسعه دهند.

در این بین هر ساله روسای جمهور آمریکا و کشورهای بزرگ همچون روسیه، چین و کشورهای اروپایی نوروز را به مردمان فارسی زبان تبریک می‌گویند و این نشانه نقش مهم نوروز در تمدن جهانی است. اما متاسفانه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری مناسب در تبیین و معرفی نوروز در جهان کشورهای دیگر در قالب تهاجم فرهنگی سعی در تحمیل آثار معنوی خود به حوزه تمدنی نوروز دارند؛ همچنانکه شاهد هستیم برگزاری جشن کریسمس در ایران خیلی جدی دنبال می‌شود و طبق آمار منتشره بیشترین خرید لوازم کریسمس از سوی ایرانیان مسلمان بوده است و یا مسئله ولنتاین که به عنوان یک فرهنگ وارداتی جایگزین فرهنگ ایرانی شده، درحال رشد است.

در این رابطه قابل ذکر است برخی مسئولین مرتبط با کم‌کاری و یا سهل انگاری جایگاه نوروز و تاریخ و تمدن ایرانی را به فراموشی سپرده‌اند و فرهنگ تهاجمی غرب را با عملکرد غلط خود در کشور اشاعه داده‌اند؛ این در حالی است که اگر ما بتوانیم تاریخ و تمدن ایرانی و اسلامی خود را به صورت صحیح تبیین و معرفی نماییم بزرگترین سد در مقابل تهاجم فرهنگی غرب خواهد بود و درعرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پیروز خواهیم شد.

برای مثال در شرایط حاضر که بیماری کرونا کل جهان را در برگرفته و تامین واکسن تبدیل به یک مشکل اساسی شده است یک ایرانی ساکن هند که سالیان پیش به هندوستان مهاجرت کرده به کمک کشور آمده و مسئولیت بخشی از تامین واکسن را برعهده گرفته است؛ اقدام این ایرانی پارسی در هند نشأت گرفته از علاقه ایشان به سرزمین مادری خود همان ایران بزرگ می‌باشد .

با توجه به آنچه گفته شد می توان گفت که درشرایط سیاسی اقتصادی فعلی جهانی  نقش دیپلماسی فرهنگی به عنوان حلقه اتصال روابط دیپلماتیک بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه در سیاست خارجی که وظیفه آن ایجاد و توسعه روابط سیاسی و دیپلماتیک می باشد، دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی عمومی زیربنا و بستر مناسبی برای پیشبرد سیاست خارجی است که در این خصوص نوروز به عنوان یک رخداد فرهنگی مهم جهانی می تواند نقش آفرینی کند. به نظر میرسد در شرایط فعلی نظام جهانی پیشبرد یک دیپلماسی فرهنگی با محوریت نوروز زمینه ارتباطات بین المللی را گسترش می دهد بنابراین لازم است مسئولین ذی ربط توسعه بین المللی نوروز را به‌عنوان بستر دیپلماسی سیاسی و اقتصادی مورد توجه جدی و پیگیری قرار دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *