جدیدترین مطالب

تحلیلی بر روابط راهبردی عربستان و پاکستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در پاکستان گفت: علاوه بر اینکه پاکستان روابط خود را با قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا و چین متعادل دنبال می‌کند، رابطه با کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به‌ویژه عربستان برای ثبات اقتصادی و دیپلماسی منطقه‌ای اسلام آباد از اهمیت بالایی برخوردار است.

علل تاب‌آوری اقتصاد رژیم صهیونیستی پس از نبرد طوفان الاقصی

شورای راهبردی آنلاین -یادداشت مهمان: اگرچه رژیم صهیونیستی تا دهه‌ی 1970 میلادی اقتصادی متمرکز بر کشاورزی و کیبوتص پایه‌ بود؛ اما پس از بحران‌های اقتصادی در دهه‌ی 1970 میلادی و قرابت سیاسی این رژیم با آمریکا، حکمرانی اقتصادی در فلسطین اشغالی شاهد تغییر و تمرکز بر سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین بود. طی دو دهه اخیر رژیم اسرائیل توانست اقتصادی برون‌زا مبتنی بر صنایع فناورانه را توسعه دهد به حدّی که بر خلاف میل متحد سنتی خود (آمریکا) این سنخ همکاری‌ها تا پیوند وثیق با چین در حوزه فناوری گسترش یافت.

تعامل راهبردی ترکیه در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ترکیه در دهه گذشته، با ترکیبی از دیپلماسی، سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و تعاملات نظامی به طور پیوسته نفوذ خود را در شاخ آفریقا گسترش داده و به حضورش در این منطقه عمق بخشیده است.

تحلیلی بر نشست ریاض در مورد فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: نشست اخیر ریاض با هدف ایجاد ائتلاف بین‌المللی برای تحقق طرح دو دولت اسرائیلی – فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی، اقدامی از سوی عربستان برای توجیه و جبران مواضع ضعیف این کشور در قبال تحولات در غزه است.

بریکس؛ توانمندی‌ها و محدودیت‌ها

شورای راهبردی آنلاین -رصد: برخی از ناظران به بریکس با نگاهی امیدوار و حتی به دیده تحسین به آن می‌نگرند و بریکس را نمادی از تغییرات موردانتظار در نظام بین‌الملل می‌دانند که باید این نظام را دموکراتیکتر و منصفانه‌‌تر سازد. برخی دیگر تردید و نگرانی‌های خود را درباره خیزش سریع بریکس ابراز می‌کنند. آنها نگرانند که این خیزش باعث یک رویارویی میان غرب و باقی کشورها شود و در پی آن سیاست و اقتصاد جهانی دچار گسست شود. اغلب به نظر می‌رسد که این امیدها و بیم‌ها بار سیاسی دارند و درباره آنها بیش از حد معقول اغراق شده است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به گروه بریکس بیندازیم و بین آنچه این گروه نمی‌تواند و آنچه که می‌تواند در آینده نزدیک ارائه دهد تمایز قائل شویم.

چشم‌انداز تبدیل پول بریکس به ارز مورد پذیرش همگان در اقتصاد جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشست اخیر بریکس با تصویری نمادین از پول بریکس در دستان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهورروسیه پایان پذیرفت. شاید تا پیش از این نشست، عده‌ای از کارشناسان به استمرار بریکس به مثابه یک بلوک (یا شبکه نوپدید) باور چندانی نداشتند. اگرچه وتوی عضویت ترکیه از سوی هند نشان داد که بریکس برای قدرت‌گیری از مجرای گسترش ائتلاف، راهی به‌نسبت طولانی در پیش دارد، اما نگاه‌ها به بریکس آن را تا حد زیادی موفق نشان می‌دهد. پول بریکس و نمایش آن در دستان پوتین، یکی از نشانه‌های جدیت در بریکس و افزایش اهمیت آن در آینده است.

چین، پاکستان و ابتکار کمربند و جاده: سرنوشت کریدور اقتصادی ۱۰ ساله چین-پاکستان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: شور و شوق اولیه برای نزدیک به 30 میلیارد دلاری که چین به پاکستان تزریق کرد، از بین رفته است و باوجودی که ابتکار کمربند و جاده چین (BRI)پاکستان و آینده آن را متحول کرد، کریدور اقتصادی چین- پاکستان (CPEC) گرفتار سیاست‌های داخلی پاکستان شده است.

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر روابط راهبردی عربستان و پاکستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در پاکستان گفت: علاوه بر اینکه پاکستان روابط خود را با قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا و چین متعادل دنبال می‌کند، رابطه با کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به‌ویژه عربستان برای ثبات اقتصادی و دیپلماسی منطقه‌ای اسلام آباد از اهمیت بالایی برخوردار است.

علل تاب‌آوری اقتصاد رژیم صهیونیستی پس از نبرد طوفان الاقصی

شورای راهبردی آنلاین -یادداشت مهمان: اگرچه رژیم صهیونیستی تا دهه‌ی 1970 میلادی اقتصادی متمرکز بر کشاورزی و کیبوتص پایه‌ بود؛ اما پس از بحران‌های اقتصادی در دهه‌ی 1970 میلادی و قرابت سیاسی این رژیم با آمریکا، حکمرانی اقتصادی در فلسطین اشغالی شاهد تغییر و تمرکز بر سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین بود. طی دو دهه اخیر رژیم اسرائیل توانست اقتصادی برون‌زا مبتنی بر صنایع فناورانه را توسعه دهد به حدّی که بر خلاف میل متحد سنتی خود (آمریکا) این سنخ همکاری‌ها تا پیوند وثیق با چین در حوزه فناوری گسترش یافت.

تعامل راهبردی ترکیه در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ترکیه در دهه گذشته، با ترکیبی از دیپلماسی، سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و تعاملات نظامی به طور پیوسته نفوذ خود را در شاخ آفریقا گسترش داده و به حضورش در این منطقه عمق بخشیده است.

تحلیلی بر نشست ریاض در مورد فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: نشست اخیر ریاض با هدف ایجاد ائتلاف بین‌المللی برای تحقق طرح دو دولت اسرائیلی – فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی، اقدامی از سوی عربستان برای توجیه و جبران مواضع ضعیف این کشور در قبال تحولات در غزه است.

بریکس؛ توانمندی‌ها و محدودیت‌ها

شورای راهبردی آنلاین -رصد: برخی از ناظران به بریکس با نگاهی امیدوار و حتی به دیده تحسین به آن می‌نگرند و بریکس را نمادی از تغییرات موردانتظار در نظام بین‌الملل می‌دانند که باید این نظام را دموکراتیکتر و منصفانه‌‌تر سازد. برخی دیگر تردید و نگرانی‌های خود را درباره خیزش سریع بریکس ابراز می‌کنند. آنها نگرانند که این خیزش باعث یک رویارویی میان غرب و باقی کشورها شود و در پی آن سیاست و اقتصاد جهانی دچار گسست شود. اغلب به نظر می‌رسد که این امیدها و بیم‌ها بار سیاسی دارند و درباره آنها بیش از حد معقول اغراق شده است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به گروه بریکس بیندازیم و بین آنچه این گروه نمی‌تواند و آنچه که می‌تواند در آینده نزدیک ارائه دهد تمایز قائل شویم.

چشم‌انداز تبدیل پول بریکس به ارز مورد پذیرش همگان در اقتصاد جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشست اخیر بریکس با تصویری نمادین از پول بریکس در دستان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهورروسیه پایان پذیرفت. شاید تا پیش از این نشست، عده‌ای از کارشناسان به استمرار بریکس به مثابه یک بلوک (یا شبکه نوپدید) باور چندانی نداشتند. اگرچه وتوی عضویت ترکیه از سوی هند نشان داد که بریکس برای قدرت‌گیری از مجرای گسترش ائتلاف، راهی به‌نسبت طولانی در پیش دارد، اما نگاه‌ها به بریکس آن را تا حد زیادی موفق نشان می‌دهد. پول بریکس و نمایش آن در دستان پوتین، یکی از نشانه‌های جدیت در بریکس و افزایش اهمیت آن در آینده است.

چین، پاکستان و ابتکار کمربند و جاده: سرنوشت کریدور اقتصادی ۱۰ ساله چین-پاکستان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: شور و شوق اولیه برای نزدیک به 30 میلیارد دلاری که چین به پاکستان تزریق کرد، از بین رفته است و باوجودی که ابتکار کمربند و جاده چین (BRI)پاکستان و آینده آن را متحول کرد، کریدور اقتصادی چین- پاکستان (CPEC) گرفتار سیاست‌های داخلی پاکستان شده است.

Loading

تشدید تنش‌ها بر سر نورد استریم 2؛ گزینه‌ای سخت پیش‌روی بایدن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: موضوع تکمیل خط لوله نورد استریم 2 به یکی از بحران¬های جدید میان آمریکا و روسیه و البته روابط فراآتلانتیکی تبدیل شده است. علیرضا ثمودی-کارشناس مسائل اروپا

ساخت خط لوله نورد استریم 2 در سال 2011 آغاز شد و در صورت تکمیل آن ظرفیت صادرات روسیه از 55 میلیارد متر مکعب به 110 متر مکعب افزایش می‌یابد. با تکمیل نورد استریم 2 صادرات گاز طبیعی روسیه به آلمان و سپس سایر کشورهای اروپایی افزایش می‌یابد و البته اوکراین و سایر دولت­های در مسیر تزانزیت کنار گذاشته می‌شوند. در روزهای اخیر نیز دولت جو بایدن تحریم‌هایی را بر ضد فورتونا کشتی روسیه و مالک آن اعمال کرد و نمایندگان از هر دو حزب در کنگره آمریکا هم 17 فوریه 2021 آمادگی خود را برای همکاری با کاخ سفید با هدف مقابله با نفوذ مخرب روسیه اعلام کردند تا نسبت به عدم تکمیل خط لوله اطمینان حاصل شود.

 

موافقان و مخالفان ساخت خط لوله

دولت روسیه، شرکت­های فعال در پروژه، دولت اتریش و برخی سیاستمداران آلمانی معتقدند این خط لوله امنیت عرضه انرژی را تامین و به تحقق اهداف توسعه پایدار اتحادیه اروپا کمک می‌کند. موافقان می­گویند این پروژه با وجود نگرانی‌های ژئوپلیتیکی موجب تامین نیازهای انرژی آلمان می‌شود. در مقابل، برخی مقام­ های اتحادیه اروپا، پارلمان اروپا، لهستان، دولت­ های حوزه دریای بالتیک، گروه‌های فعال حوزه محیط زیست، بخش قابل توجهی از سیاستمداران آلمانی، اوکراین و دولت آمریکا (ترامپ و بایدن) و بسیاری از اعضای کنگره آمریکا از مخالفان تکمیل این خط لوله هستند. پارلمان اروپا نیز در واکنش به دستگیری ناوالنی اواخر ژانویه 2021 خواستار توقف پروژه نورد استریم 2 شد البته، همان روز آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با حمایت از اجرای پروژه نورد استریم اعلام کرد که سیاست اولیه آلمان در قبال این پروژه تغییر نکرده است. مخالفان معتقدند این خط لوله به روسیه اهرم اقتصادی و سیاسی بیشتری می‌دهد، برخی از کشورها نیز در برابر توقف انتقال انرژی یا دستکاری قیمت از سوی روسیه و البته اوکراین در برابر حمله‌های روسیه آسیب‌پذیر می‌شوند. بایدن نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ اگرچه به خط لوله نورد استریم 2 اشاره نکرد، اما هشدار داد روسیه به دنبال تضعیف پروژه اروپایی و ناتو و تضعیف اراده و اتحاد فراآتلانتیکی است. آمریکا این پروژه را توافق بدی می‌داند که اروپای مرکزی و اوکراین را در معرض تهدیدهای روسیه قرار می‌دهد. طرفداران محیط زیست هم معتقدند ساخت خط لوله مطابق با اهداف اقلیمی اتحادیه اروپا نیست. این موضوع مطرح می‌شود که وابستگی بیشتر اروپا به مسکو امنیت اتحادیه اروپا را با خطر مواجه خواهد کرد. در مجموع، افزایش وابستگی به روسیه و در نتیجه قدرتمندتر شدن روسیه و یا تخریب اکوسیستم شکننده یا از بین رفتن درآمدهای لهستان، اسلواکی و اوکراین از حق ترانزیت از دلایل مخالفان است.

 

موضع دولت آلمان

آلمان امیدوار است که پروژه نورد استریم 2 تکمیل شود و به دنبال متقاعد ساختن آمریکا است که یک سازوکار قدرتمند فراهم خواهد کرد تا مانع تلاش ­های روسیه برای دستکاری در بازار انرژی شود و از ساخت پایانه‌هایی برای دریافت ال ان جی آمریکا حمایت کند؛ همچنین در صورت لزوم،‌ واردات گاز را از روسیه متوقف خواهد کرد. آلمان این پیشنهاد را مطرح کرده است که جریان انتقال گاز انجام شود، و در عین حال رفتار روسیه نیز رصد شود. موافقت آمریکا با این پیشنهاد به معنای کوتاه آمدن آمریکا در برابر روسیه و نادیده گرفته شدن شرکای واشنگتن است. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هم اعلام کرده است که نگاه این کشور به خط لوله تغییر نکرده است، اما در این باره باید با بایدن نیز گفتگو کند. البته آلمان یکی از دولت­ های اروپایی بود که خواستار تحقیق در مورد مسمومیت ناوالنی شده و هایکو ماس وزیر خارجه این کشور هم اعلام کرده بود که ممکن است آینده خط لوله با خطر مواجه شود. یکی از نمایندگان حزب سبز آلمان در پارلمان اروپا هم اعلام کرد که توقف ساخت خط لوله به نفع کل اروپا است. در درون دولت آلمان نیز برخی به فعالیت­ های مخرب روسیه از جمله دستگیری الکسی ناوالنی چهره مخالف روسیه اشاره می‌کنند. هرچند رهبران سیاسی آلمان به اتفاق، اقدام ­های روسیه بر ضد ناوالنی را محکوم می‌کنند، اما آنگلا مرکل و برخی دیگر در این کشور معتقدند که این پروژه زیربنایی را می‌توان از سایر موضوع‌های سیاسی با روسیه جدا کرد.

 

مسیر پیش رو

از جمله دلایل آمریکا برای اعمال تحریم، قصد واشنگتن برای صادرات ال ان جی به اروپا است. همچنین آمریکا معتقد است اروپا تعهدهای امنیتی خود را انجام نمی‌دهد و اگرچه بروکسل از ایالات متحده تضمین­ های امنیتی می‌خواهد، اما در اولین فرصت تسلیم روسیه می­ شود. از سوی دیگر، بایدن رییس جمهور آمریکا نیز تمایل ندارد پس از چهار سال روابط نامطلوب میان برلین و واشنگتن، تنش­ های بیشتری با آلمان داشته باشد. همچنین توافق آمریکا با آلمان در موضوع نورد استریم، ممکن است سایر متحدان آمریکا از جمله اوکراین، لهستان و دولت­ های بالتیک را ناخرسند کند. بسیاری در اروپا و آمریکا، نورد استریم 2 را یک پروژه ژئوپلیتیکی می‌دانند، زیرا معتقدند اگر این پروژه یک سرمایه­گذاری صرف بود، خط لوله موجود که از خاک اوکراین، بلاروس و لهستان عبور می­ کند، باید به روز می‌شد که هزینه‌های کمتری هم داشت. برخی منتقدان می­گویند تحریم‌ها کافی نیست، زیرا پیش تر همین تحریم‌ها اعمال شده بود و باید سایر دارایی‌های اساسی روسیه هم تحریم ‌شوند. البته حتی در صورت تکمیل خط لوله نیز،‌ امکان انتقال گاز با توجه به تحریم­ های اعمال شده بر قراردادها و شرکت ­های بیمه ­گر وجود ندارد. هم اکنون نیز تعداد قابل توجهی از شرکت ­ها همکاری­ های خود را با این پروژه متوقف کرده ­اند. در مقابل، روسیه نیز تلاش خواهد کرد این پروژه به پروژه‌ای تمام روسی تبدیل شود و از شرکت­ هایی استفاده خواهد کرد که یا هیچ تعاملی با آمریکا نداشته باشند، یا از کارشناسان آمریکایی بهره نمی‌برند و یا با دلار معامله نکنند. هر چند چنین اقدامی بسیار دشوار خواهد بود. دلیل بروز این تنش‌ها،‌ زمان‌بندی اجرای پروژه است، زیرا در شرایط کنونی روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا و روابط فراآتلانتیک دچار بحران­ های قابل توجهی است. به ­نظر می­رسد با توجه به تلاش ­های آمریکا برای ترمیم روابط فراآتلانتیکی و همچنین تنش ­های از پیش موجود، میان اتحادیه اروپا و روسیه در حوزه­ های مختلف در میان مدت تنش­ ها افزایش پیدا خواهد کرد و مناقشه بر سر نورد استریم 2 یکی از این موضوع­ های تنش­ زا خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *