جدیدترین مطالب

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

چرایی سنگ‌اندازی واشنگتن در مسیر عضویت فلسطین در سازمان ملل/ وتوی آمریکا چه معنایی داشت؟

آمریکا هرچند بعد از دهه ۹۰ همزمان با سلسله مذاکرات بین اعراب و اسرائیل تلاش کرده بود که خود را به عنوان میانجی صادق معرفی کند اما امروز کاملا روشن است که از یک طرف نه کشورهای عربی و فلسطین این موضع آمریکا را قبول کرده اند و نه آمریکا بنا دارد تا این نقش به اصطلاح میانجیگرانه را بدون اطمینان از جلب نظر اسرائیل انجام دهد. بنابر این سیاست امریکائی ها در قبال طرح دو کشوری و مبنای این کشور در پیگیری این طرح بدون توجه به تفسیر اسرائیل از این مسئله نیست.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

تحلیلی بر سند امنیت ملی بایدن و تفاوت آن با دوران ترامپ

۱۴۰۰/۰۱/۰۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: عضو هیئت‌علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی با اشاره به تهدیدهای مورداشاره در سند موقت امنیت ملی دولت بایدن گفت: در این سند، بر رقابت‏ میان قدرت‏های بزرگ و تهدید ناشی از تغییر توزیع قدرت در نظام بین‏الملل تأکید شده و در سیاست خارجی آمریكا برخلاف گذشته، دیگر تروریسم و افراط‌گرایی در سطح اول تهدیدهای امنیت ملی آمریكا نیست.

تهدیدهایی که دیوار و مرز نمی‌شناسند

مهدی شاپوری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه سند موقت امنیت ملی جو بایدن تهدیدهای امنیت ملی آمریکا را در پنج دسته تقسیم‌بندی کرده است، اظهار داشت: دسته اول تهدیدها، آن‌هایی هستند که دیوار و مرز نمی‏شناسند و مقابله با آن‌ها نیازمند تلاش جمعی در سطح جهانی است. بحران‌های آب‌وهوایی، تهدیدهای سایبری و دیجیتال، مشکلات اقتصادی بین‌الملل، بحران‌های انسانی، تروریسم و افراط‌گرایی، خطرات بیولوژیکی و گسترش بیماری‌های همه‌گیر و همچنین گسترش سلاح‌های کشتارجمعی در این دسته قرار دارند.

 

دموکراسی؛ تحت‌فشار فزاینده

دسته دوم تهدیدهایی که در این سند به آن اشاره‌شده، تهدیدهایی است که متوجه دموکراسی هم در سطح جهانی و هم در درون آمریکا شده است. در این سند گفته‌شده که دموکراسی به‌طور روزافزونی تحت‌فشار است و جوامع باز در درون خود با فساد، نابرابری، قطبی شدگی، پوپولیسم و نقض حاکمیت قانون مواجه هستند.

 

تهدیدهای ناشی از تغییر توزیع قدرت

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح سومین تهدیدی که در سند امنیت ملی آمریکا به آن پرداخته‌شده است، گفت: تهدید سوم ناشی از تغییر توزیع قدرت در نظام بین‌الملل است. در این مورد، در درجه اول بر تهدید چین و افزایش قدرت این کشور در حوزه‌های مختلف تأکید و عنوان‌شده که چین در حال برگزیدن رویکردی تهاجمی در سیاست خارجی است. بعد از چین، روسیه قرار دارد که درصدد گسترش نفوذ خود در سطح بین‌المللی به ضرر آمریکاست.

شاپوری بابیان اینکه بعد از چین و روسیه، ایران و کره شمالی در جایگاه دوم این نوع تهدیدها موردتوجه قرارگرفته‌اند، ادامه داد: گفته‌شده ایران و کره شمالی در تلاش برای دستیابی به توانمندی‌ها و فنّاوری‌های به‌اصطلاح Game Changing هستند تا قواعد بازی را تغییر دهند. گفته‌شده که این کشورها در حال تهدید متحدان و شرکای آمریکا و به چالش کشیدن ثبات منطقه‌ای هستند.

وی دولت‌های شکننده و همچنین تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌بار را تهدیدهای بعدی مورداشاره در این سند برشمرد و اضافه کرد: یعنی در سیاست خارجی آمریکا برخلاف گذشته، دیگر تروریسم و افراط‌گرایی در سطح اول تهدیدهای امنیت ملی آمریکا نیست؛ بلکه ابتدا چین و روسیه و بعد کشورهایی مثل ایران و کره شمالی و سپس دولت‌‏های ورشکسته و بعدازآن تروریسم و خشونت‌گرایی قرار دارند.

 

لزوم اصلاح نظم بین‌المللی

شاپوری بابیان اینکه بسیاری از این تهدیدها در سند سیاست خارجی دولت ترامپ هم مورداشاره قرارگرفته، گفت: دسته چهارم از تهدیدها مربوط به نقایص نظم بین‌المللی است. در این سند گفته‌شده که نظم بین‌المللی لیبرال که متکی بر یک سری اتحادها، نهادها، توافقات و هنجارها بوده که با پشتوانه آمریکا ایجادشده‌اند، در معرض آزمایش قرارگرفته و نقایصش مشخص‌شده است. آمریکا باید با کمک متحدانش تلاش کند که این نقایص و چالش‌ها را برطرف و در نظم بین‌المللی موجود اصلاحاتی ایجاد کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اهمیت این رویکرد، توضیح داد: در دولت ترامپ هم مطرح‌شده بود که نظم بین‌المللی موجود دیگر منافع آمریکا را به شکل گذشته تأمین نمی‌کند و نقایصی که دارد باید اصلاح شود.

 

انقلاب در فنّاوری؛ دسته پنجم تهدیدهای امنیت ملی آمریکا

وی افزود: از دید این سند، دسته پنجم از تهدیدها، ناشی از انقلاب در فنّاوری است. در این سند گفته‌شده انقلابی که در حوزه فنّاوری رخ داده، برای آمریکا می‌تواند هم فرصت باشد و هم تهدید؛ مثلاً به مباحثی مانند بیوتکنولوژی و ارتباطات اینترنت نسل پنجم اشاره شده است.

 

پیامدهای متفاوت نسبت به دولت ترامپ

شاپوری درعین‌حال بابیان اینکه دسته‌بندی جدیدی از تهدیدها در این سند مطرح‌شده که تفاوت‌هایی با دوران ترامپ دارد، گفت: مثلاً دسته‌بندی اول که به تهدیدهای فراتر از مرزها و دیوارها پرداخته، برخلاف رویکرد دیوارسازی و مرزبندی‌های دولت ترامپ است. ترامپ تلاش می‌کرد دیوار ایجاد کند و مرزها را برای جلوگیری از تهدیدهایی که می‌توانند برای آمریکا خطر ایجاد کنند، کنترل کند. همچنین، تهدیدی که راجع به دموکراسی در سند موقت دولت بایدن مطرح‌شده، در دوران ترامپ اصلاً مطرح نبود.

وی با تأکید بر اینکه تفاوت‌هایی که در این سند در مقایسه با سند امنیت ملی ترامپ وجود دارد، پیامدهای متفاوتی را ایجاد خواهد کرد، ادامه داد: مثلاً وقتی آمریکا قائل به تهدیدات جهانی بدون مرز و دیوار باشد، برای برخورد با این تهدیدها باید یکجانبه‌گرایی را کنار بگذارد و در راستای چندجانبه‌گرایی و همکاری‌های جهانی گام بردارد. نشانه‌هایی از این رویکرد در دولت بایدن در حال ظهور است؛ مانند بازگشت به پیمان آب و هوایی پاریس و تمدید پیمان استارت جدید برای پنج سال دیگر.

شاپوری با بیان اینکه بر اساس این سند، تقویت روابط آمریکا با متحدانش در نظام بین‌الملل موردتوجه قرارگرفته است، اضافه کرد: در بحث توجه به تهدیدهایی که متوجه دموکراسی است، شاهدیم که آمریکا به سمت همکاری با کشورهایی که آن‌ها را بخشی از جهان آزاد می‌داند، رفته و خواهد رفت. مقامات دولت بایدن تأکید کرده‌اند که آمریکا با کمک دموکراسی‌ها تلاش خواهد کرد با تهدیدهای ناشی از اقتدارگرایی که روسیه و چین را در رأس آن می‌داند، مقابله کند.

وی در ادامه گفت: دولت ترامپ در بحث رفع نقایص نظم بین‌المللی، به دنبال این بود که به‌تنهایی این سیستم را اصلاح کند؛ اما در دولت بایدن تأکید شده که آمریکا با کمک متحدانش این کار را خواهد کرد؛ مثلاً در حوزه تجارت، اگر قرار باشد در قواعد تجارت جهانی اصلاحاتی انجام شود، آمریکا بیشتر متکی خواهد بود به چندجانبه‌گرایی و به‌خصوص همکاری با متحدان و کشورهایی که آن‌ها را متحدان دموکراتیک خود می‌داند.

 

خاورمیانه و ایران در سند امنیت ملی موقت دولت بایدن

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه نگاه سند موقت امنیت ملی دولت بایدن به خاورمیانه تا حدودی متفاوت با رویکرد دولت ترامپ است، گفت: در این سند گفته‌شده که راه‌حل مشکلات خاورمیانه، نظامی نیست و نکته مهم اینکه آمریکا چک سفید امضا به سیاست‌هایی که با ارزش‌ها و منافع این کشور در تعارض باشند، نمی‌دهد. روی این سخن متوجه متحدان آمریکا به‌ویژه اسرائیل و عربستان سعودی است که دیگر مانند داوران ترامپ، تحت حمایت حداکثری آمریکا نخواهند بود.

شاپوری به تفاوت سیاست‌های دولت بایدن با دولت ترامپ در رابطه با جنگ یمن و پرونده قتل خاشقچی اشاره کرد و افزود: در این سند، برخلاف رویکرد دولت ترامپ، بار دیگر بر راه‌حل دو دولتی در مورد مسئله فلسطین تأکید شده؛ درحالی‌که‌ این راه‌حل در دولت ترامپ کاملاً کنار گذاشته شده بود. البته هم‌زمان بر تعهد آهنین آمریکا به امنیت اسرائیل نیز تأکید شده است.

این عضو هیئت‌علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی در رابطه با جایگاه ایران در این سند نیز اظهار داشت: در سند دولت بایدن نیز ادعاها و اتهام‌های همیشگی آمریکا در مورد ایران تکرار و بر همکاری با شرکای منطقه‌ای آمریکا بر مقابله با آنچه تجاوز و تهدید ایران علیه یکپارچگی و حاکمیت و سرزمین کشورهای منطقه خوانده‌شده، تأکید شده است. بااین‌حال، گفته‌شده که درباره برنامه هسته‌ای و دیگر اقدامات ثبات‌زدای ایران در منطقه، دیپلماسی اصولی را در پیش خواهیم گرفت. این را می‌توان تغییری نسبت به سیاست دولت ترامپ در رابطه با ایران در نظر گرفت.

وی بابیان اینکه ماهیت به‌اصطلاح تهدید ایران برای دولت‌های مختلف آمریکا تفاوت چندانی نداشته و همه دولت‏های آمریکا، سیاست‌های منطقه‌ای و پیشرفت‌های هسته‌ای و نظامی کشورمان را تهدیدی برای منافع آمریکا متصور بوده‌اند، گفت: باوجوداین، در دو مسئله نیز تفاوت‌هایی وجود داشته و دارد؛ یکی، اینکه ایران تا چه اندازه تهدید است و دوم، اینکه چگونه می‌توان مشکل ایران را حل کرد.

شاپوری توضیح داد: دولت ترامپ، ایران را مشکل اصلی خاورمیانه می‌دانست و به همین دلیل، رویکرد «فشار حداکثری» بر ایران و در مقابل، حمایت حداکثری از دشمنان و رقبای منطقه‌ای ایران را تعقیب می‌کرد. در مقابل، دولت‌های اوباما و بایدن، علاوه بر ایران، متحدان آمریکا در منطقه را نیز در مشکلات منطقه دخیل دانسته‏‌اند؛ لذا ظاهرا، طرفدار رویکرد متعادل‌تری در فشار بر ایران و حمایت از متحدان منطقه‌ای آمریکا بوده‌اند. درمجموع، می‌توان گفت رویکرد دولت‌های جمهوری‌خواه در مورد ایران به گزینه به‌اصطلاح «تغییر رژیم» و رویکرد دولت‌های دموکرات به گزینه «تغییر رفتار» نزدیک‌تر می‌باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *