جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

Loading

أحدث المقالات

ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است

تهران – ایرنا – تارنمای شبکه ان‌بی‌سی آمریکا امروز خبر داد که مقام‌های ارشد دولت جو بایدن به نحو فزاینده‌ای نگران گسترش اعتراض‌های دانشجویی علیه جنگ غزه در فصل رقابت‌های انتخاباتی هستند، لذا توافق آتش‌بس بین تل‌آویو و حماس را تنها رخدادی می‌دانند که می‌تواند برخی از آسیب‌های سیاسی وارد شده به نحوه مدیریت مناقشه جاری داخلی این کشور را جبران کند.

Loading

تنش‌زدایی غرب در قبال ونزوئلا؟

۱۳۹۹/۱۱/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با توجه به هماهنگی اروپا با کابینه جو بایدن احتمالا غرب، شامل اروپا و آمریکا به‌طور کلی سیاست همسو و مشترکی را در قبال ونزوئلا دنبال خواهند کرد. دکتر هادی اعلمی‌فریمان - کارشناس مسائل آمریکای لاتین

سیاست خارجی دولت جو بایدن را باید در قالب سیاست‌های کلان حزب دموکرات آمریکا بررسی کرد؛ در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما شاهد بودیم که سیاست وی سیاست حفظ وضع موجود و پیشگیری از ایجاد بحران و تنش تصاعدی بین آمریکا و ونزوئلا بود. اوباما تلاش داشت تا جایی که ممکن است باب دیپلماسی و گفتگو با هوگو چاوز، رئیس‌جمهور وقت ونزوئلا بسته نشود؛ بتواند با آن کشور رایزنی‌هایی داشته باشد و تاحدی نیز دیپلماسی فشار را در قبال این کشور اعمال می‌کرد.

اما در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ما شاهد بودیم که وی برعکس اوباما عمل کرد و با روی کار آمدنش ضمن آنکه نشان داد مخالف تمایلات سوسیالیستی است و به دولت‌های چپ‌گرا با دیده شک و تردید می‌نگرد، اساسا تحریم‌ها را علیه ونزوئلا گسترش داد. همچنین ترامپ دولت خوان‌گوایدو را به رسمیت شناخت.

حال با آمدن دولت بایدن شرایط تغییر خواهد کرد و سیاست خارجی دموکرات‌ها نیز در قبال مسئله ونزوئلا مشخص است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین اظهارنظری که داشت دوباره همان بحث‌های راهبرد کلان دموکرات‌ها را مطرح کرد؛ به این ترتیب سرمایه‌گذاری‌های داخلی برای تقویت بنیان‌های خارجی، احیای اتحادهای آمریکا، تعامل مجدد با نهادها و موافقت‌نامه‌های کلیدی، دفاع مجدد از ارزش‌های آمریکا و اصلاح مواضع جهانی آمریکا از جمله سیاست‌های ایالات متحده در دوره بایدن دموکرات به شمار می‌رود.

درواقع سرفصلی که از سوی دموکرات‌ها مطرح شده «دیپلماسی» است و دیپلماسی بر مبنای بحث‌های دمکراسی، تقویت دمکراسی و حقوق بشر، منافع ملی آمریکا و مقابله با نظام‌های استبدادی از نظر آمریکاست که در راس دستور کار وزارت خارجه این کشور قرار خواهد گرفت.

بنابراین می‌توان گفت که در دوره بایدن شاهد بازگشت به سیاست‌های به اصطلاح حمایت از حقوق بشر خواهیم بود، اما در ونزوئلا تا زمانی که وضعیت فعلی حاکم است و به زعم غرب، مادورو تن به انتخابات آزاد نداده و بحث‌های حقوق بشری را رعایت نمی‌کند، آمریکا بر اساس دستورکار دموکرات‌ها، بحث تحریم‌ها را دنبال خواهد کرد. هرچند مطرح شده که تاحدودی از تحریم‌ها علیه ونزوئلا کاسته می‌شود تا مردم این کشور تحت فشار قرار نگیرند، اما در مجموع می‌توان گفت که در مورد ونزوئلا شاهد تنش گسترده میان آمریکا با این کشور نخواهیم بود و بحث‌های نظامی به ویژه تحریک نظامی توسط همسایگان از جمله کلمبیا احتمالا از دستور کار خارج خواهد شد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که یکی از دو سناریوی زیر در دستور کار دولت دموکرات‌ها باشد؛ یا تحریم‌های گسترده‌تر اقتصادی با هدف تغییر رفتار کاراکاس و برگزاری مجدد انتخابات و یا پیگیری یک دیپلماسی فراگیر تا اینکه مادورو، اپوزیسیون را در قدرت سیاسی شریک کند و یا به نحوی تن به انتخاباتی دهد تا آمریکا نیز از طریق سازمان‌های کشورهای آمریکایی بتواند بر آن نظارت داشته باشد.

در این بین مادورو و سوسیالیست‌ها نیز همچنان به پیگیری سیاست‌های قبلی خود با هدف کاهش فشار تحریم‌ها ادامه خواهند داد و احتمال می‌رود که پیشنهاد مذاکره مجدد را مطرح کنند.

در نتیجه هیچ دورنمای روشنی وجود ندارد که حکایت از آن داشته باشد بایدن تجدیدنظر اساسی در قبال ونزوئلا انجام دهد و کماکان طبق معیارهای دموکرات‌ها که شامل مباحث دمکراسی، حقوق بشر، منافع ملی و … است هیچ روابط اساسی بین واشنگتن و کاراکاس شکل نخواهد گرفت.

در خصوص روابط اتحادیه اروپا و ونزوئلا نیز باید توجه داشت که در طول تاریخ همواره این اتحادیه تلاش کرده سیاست خارجی نسبتا مستقلی را در قبال آمریکای لاتین و ونزوئلا اتخاذ کند. در حال حاضر نیز به دلیل نپذیرفتن آخرین انتخابات پارلمانی ونزوئلا توسط اروپا بعید به نظر می‌رسد این روابط لااقل در میان مدت بهبود یابد، چرا که روابط بین بروکسل و کاراکاس اخیرا بسیار تیره شده است و کماکان اروپا خوان گوایدو را در هماهنگی با ایالات متحده به رسمیت می‌شناسد.

در مجموع با توجه به هماهنگی اروپا با کابینه بایدن احتمالا غرب شامل اروپا و آمریکا به‌طور کلی سیاست همسو و مشترکی را در قبال ونزوئلا دنبال خواهند کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *