جدیدترین مطالب

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

همزمان با اوج گیری تهدید و تنش‌ها در منطقه و رسیدن بحران غزه به نقطه جوش، قشر‌های مختلف مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی سربازگیری اجباری حکومت نظامیان میانمار هستند. جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی طرح جدید سربازگیری اجباری ارتش حکومت نظامیان میانمار برای شرکت در جنگ داخلی شده اند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان:رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی علیه ایران دست بردارد

نیویورک – ایرنا- «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

گوترش : خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد و زمان پایان دادن به این چرخه انتقام خونین فرا رسیده است. پایان دادن به خصومت‌ها در غزه تنش‌های گسترده در خاورمیانه را خنثی خواهد کرد. عملیات نظامی اسرائیل در غزه که ۷ ماه است ادامه دارد، جهنمی ایجاد کرده است.

رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد / عربستان و امارات که خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، هیچ حمایتی از فلسطین نکردند

الحوثی، رهبر انصارالله گفت: کمک به ملت فلسطین، مسئولیت بزرگی بر دوش کشورهای اسلامی است، بیشتر کشورهای عربی به فلسطین کمک نکردند؛ برخی از آنان با اسرائیل همدستی کردند و برخی دیگر نیز شریک این رژیم بودند.

Loading

پیامدهای راهبردی نشست سه‌جانبه دفاعی یونان، قبرس و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشست سه‌جانبه پانایوتوپولوس وزیر دفاع یونان، چارالامبوس پتریدس وزیر دفاع قبرس و گانتس وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در نیکوزیا برگزار شد. تقویت قابلیت همکاری نیروهای مسلح یونان، قبرس و اسرائیل و استفاده کامل از امکانات و مزایای نسبی یکدیگر در زمینه‌های موردعلاقه متقابل، همچون برنامه‌های آموزشی مشترک، رزمایش، تبادل اطلاعات نظامی، امنیت دریایی و امنیت سایبری، هدف مشترک طرفین اعلام شد. همکاری که به گفته آن‌ها سبب آمادگی بهتر نیروهای نظامی آن‌ها، کمک به ایجاد شغل‌های بیشتر و تقویت امنیت خواهد شد. محمود فاضلی – کارشناس مسائل اروپا

به گفته وزیر دفاع یونان، پیوندهای قوی طرفین بر اصول و ارزش‌های مشترک متکی است و ایجاد محیط و شرایط ثبات، امنیت و رفاه در فرا منطقه شرق مدیترانه، آرمان و هدف مشترک ماست. توسعه همکاری راهبردی بلندمدت، منسجم و مؤثر مطابق با حقوق بین‌المللی و اصول حسن هم‌جواری با تمامی کشورهای منطقه هدف مشترک است.

سه وزیر توافق کردند همکاری سه‌جانبه باید بیش‌ازپیش توسعه‌یافته و امکان گسترش این همکاری در قالب «1+3» با سایر کشورهایی که دارای ارزش‌ها و اهداف مشترک در مورد آینده فرا منطقه هستند، موردبررسی قرار گیرد. این چارچوب شامل آمریکا هم می‌شود و حضور امریکا برای امنیت و ثبات شرق مدیترانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هر سه طرف در ضمن تداوم تنش‌های منطقه در شرق مدیترانه بر سر حق اکتشاف منابع گازی دریایی روابطی نزدیک برقرار کرده و در یک پروژه انتقال گاز با یکدیگر شریک هستند.

طرف یونانی در کنفرانس خبری از فرصت این دیدار استفاده کرده و اقدامات تحریک‌آمیز و غیرقانونی ترکیه در مناطق دریایی یونان و قبرس را محکوم و آن را نقض آشکار حقوق بین‌المللی و حسن هم‌جواری دانسته و مدعی شد تداوم این اقدامات ثبات منطقه‌ای و صلح در شرق مدیترانه را تضعیف می‌کند. به باور وزیر دفاع یونان، حضور آمریکا در حوزه شرق مدیترانه «اهمیت ویژه» برای ثبات منطقه دارد. یونان در سال‌های اخیر بارها روابط سه‌جانبه قبرس، یونان و اسرائیل را ضامن امنیت در منطقه معرفی کرده و این همکاری‌ها جغرافیای جدیدی را برای تفاهم ایجاد می‌کند که با وضعیت کلیشه‌ای قدیم کاملاً متفاوت است، در این شرایط نقشه جدید منطقه شکل خواهد گرفت. وزیر دفاع قبرس نیز مدعی شد هر سه طرف به دنبال توسعه شراکت خود باهدف شامل شدن کشورهای دیگر همچون آمریکا هستند.

وزیر دفاع اسرائیل از همکاری صنعتی در ابعاد گسترده که منجر به تقویت قابلیت‌های نظامی و ایجاد هزاران شغل برای اقتصاد هر سه طرف خواهد شد، سخن گفت و مدعی شد اسرائیل همواره گفتگو را به قدرت نظامی ترجیح می‌دهد و به‌سوی هرکسی که مایل است درراه صلح قرار گیرد دست یاری دراز می‌کند، اما هم‌زمان ما نمی‌توانیم تهدیدهایی که شهروندان ما را به خطر می‌اندازد را نادیده بگیریم. حتی همین‌الان نیروهایمان در مرزها در حالت هوشیاری امنیتی بالایی قرار دارند. به اعتقاد او همکاری سه‌جانبه باعث ایجاد ثبات، همکاری و صلح در شرق مدیترانه و همچنین پیوندهای صمیمانه بین مردم شده است. در این لحظه تاریخی آشتی بین‌المللی، اسرائیل بیش از هر زمان دیگر متعهد به حمایت از کشورهایی است که صلح را به‌جای درگیری و مبادله را بجای تهاجم انتخاب کردند. متأسفانه همه کشورها این راه را انتخاب نکردند و ملت‌های صلح‌طلب باید متحد و آماده باشند تا با تهدیدات ناشی از رژیم‌های رادیکال و سازمان‌های تروریستی که تجاوز و خشونت را انتخاب کرده، به‌طور مشترک مقابله کنند. او مدعی است طرفین دارای چالش‌ها و تهدیدها و البته منافع مشترک هستند و پیش‌بینی می‌کند همکاری سه‌جانبه در سال 2021 افزایش یابد و همکاری در بخش‌های فناوری‌های پیشرفته، اقتصاد و گردشگری نیز توسعه بیابد.

به دنبال فعالیت‌های ترکیه در آب‌های شرقی مدیترانه و تلاش این کشور برای یافتن منابع انرژی جدید و بروز تنش بین آتن و آنکارا و عدم‌حمایت کافی اروپا از یونان، این کشور و قبرس یونانی‌نشین را بر آن داشته برای جبران ضعف نظامی خود به سمت رژیم اسرائیل روی بیاورند. بیش از یک سال است که ترکیه با اعزام کشتی‌های اکتشافی متعدد به مدیترانه شرقی برای اکتشاف منابع هیدروکربن تلاش می‌کند. علی‌رغم اعتراض جامعه جهانی و مقامات سیاسی کشورهای منطقه مدیترانه و اتحادیه اروپا، ترکیه حضورش در آب‌های مدیترانه شرقی را ناشی از حقانیت خود در استفاده از حدود مرزهای دریایی طبق حقوق بین‌الملل می‌داند.

به دنبال برگزاری این نشست سه‌جانبه و در پی پیروزی «آرسین تاتار» نخست‌وزیر سابق قبرس ترک‌نشین و از متحدان نزدیک ترکیه در انتخابات ریاست‌جمهوری، اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه طی سفری که «جنجالی» توصیف شد، خواستار تشکیل «دو دولت مستقل» در قبرس شد. او تشکیل دو دولت در قبرس را «تنها راه‌حل مناقشه» می‌داند. طرح او در تشکیل دو دولت مستقل در جزیره قبرس با واکنش تند قبرس یونانی نشین مواجه شد و نیکوس آناستاسیادس رئیس‌جمهوری این بخش اظهارات اردوغان را «فتنه‌انگیزی جدید» نامید.

شواهد نشان می‌دهد دولت یونان در حال رایزنی با امارات برای پیوستن به همکاری‌های منطقه‌ای سه‌جانبه یونان و قبرس است. در سفر اخیر نخست‌وزیر یونان به امارات دو دولت بر آمادگی خود جهت تقویت همکاری در زمینه دفاعی و بررسی چشم‌اندازهای جدید، با هدف مقابله مؤثر با چالش‌های مشترکی که صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای و جهانی را به خطر می‌اندازند، تأکید کردند. امارات اگرچه تولیدکننده سامانه‌های تسلیحاتی نیست، اما اخیراً نقش مهمی جهت دسترسی یونان به تجهیزات و قطعات لازم، ازجمله جهت عملیاتی کردن جنگنده‌های میراژ 2000 نیروی هوایی یونان، ایفا کرده است و ارزیابی می‌شود نیروی هوایی یونان می‌تواند از ذخایر راهبردی امارات جهت تهیه موشک‌های SCALP-EG فرانسوی که برای حمله به اهداف از پیش تعیین‌شده بوده و توسط انواع هواپیماهای نظامی شلیک می‌شوند، بهره‌مند شوند.

یونان و امارات فعالیت‌های ترکیه در شرق دریای مدیترانه را بی‌ثبات کننده دانسته و آن را موردانتقاد قراردادند و نقض یکپارچگی سرزمینی و حقوق حاکمیت یونان و قبرس از سوی ترکیه را محکوم کردند. آن‌ها همچنین رفتار‌های ترکیه در خاورمیانه، جنوب شرقی مدیترانه و منطقه قفقاز جنوبی را تهاجمی خوانده و نقض آشکار حقوق بین‌الملل توصیف کردند.

شواهد نشان می‌دهد به دلیل اوج‌گیری تشنج در شرق دریای مدیترانه برنامه تقویت نیروی هوایی یونان با کسب جنگنده‌های رافال و اف-35 و پهپاد، احتمالاً در سال 2021 پیش خواهد رفت و انتظار می‌رود این موضوع در ماه دسامبر در پارلمان این کشور مطرح شود. یونان می‌تواند در طول سال 2021 شش جنگنده دست‌دوم F-35 و شش فروند رافال تهیه کند. دولت محافظه‌کار یونان قصد دارد 18 فروند جنگنده فرانسوی رافال و 18 الی تا 24 فروند جنگنده «اف-35» نو و دست‌دوم از آمریکا خریداری کرده و اصرار دارد 6 فروند جنگنده اف-35 دست‌دوم را در سال 2021 تحویل بگیرد. آتن همچنین سه فروند C-130 برای تعمیرات به اسرائیل فرستاده تا به ناوگان نیروی هوایی ملحق شوند. یونان به‌غیراز تهیه پهپاد هرون اسرائیلی، در مورد تهیه سامانه ضد پهپاد نیز با تل‌آویو وارد مذاکره شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *