جدیدترین مطالب

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

ادعای پنتاگون: از طرح حمله اسرائیل به رفح اطلاعی در دست نیست

تهران- ایرنا- پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای با طرح این ادعا که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از آغاز هرگونه عملیات زمینی بزرگ رژیم صهیونیستی در شهر رفح وجود ندارد، مدعی شد: از طرح حمله (رژیم) اسرائیل به رفح اطلاعی در دست نیست.

برنامه اردوغان برای وابسته‌سازی عراق به ترکیه/ پروژه‌ای که به نفع ایران نیست

یک کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید که عراق یکی از بزرگترین بازارهای مصرف کالاهای ترکیه است. طی  دو دهه گذشته، بخش اعظم بازار صنایع غذایی، پوشاک، لوازم خانگی و چندین حوزه کالایی و خدماتی دیگر عراق، عملاً به دست شرکت‌های ترکیه افتاده است.

آیا وقوع جنگ میان آمریکا و چین حتمی است؟ کدام کشور پیروز چنین جنگ هولناکی خواهند بود؟

دهه پیشِ رو از جهات مختلفی برای بشریت حائز اهمیت و به همان اندازه خطیر است. دهه‌ای که با همه‌گیری مرگبار کووید 19 آغاز شد و با رقابت‌های پیدا و پنهان قدرت‌های بزرگ در صفحه شطرنج جهانی برای حفظ موقعیت برتر در نظم فعلی جهانی یا کسب جایگاهی جدید در نظم تازه احتمالاً در حال ظهور، پیش رفته است.

پیونگ یانگ: زلنسکی بازیچه دست آمریکا است

تهران- ایرنا- ایم چونگ ایل معاون وزیر خارجه کره شمالی با بیان اینکه ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بازیگری است که نقش خود را بر اساس فیلمنامه نوشته شده توسط واشنگتن به خوبی ایفا می‌کند، تاکید کرد: زلنسکی بازیچه دست آمریکا است.

Loading

موقعیت بایدن و ترامپ از نظر مولفه‌های انتخاباتی

۱۳۹۹/۰۶/۲۴ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بایدن به تهدیدهایی که ترامپ طی این ۴ سال برای منافع و امنیت ملی آمریکا تعریف کرده، مانند تهدید ایران، چین، کره شمالی یا تهدید ناشی از تروریسم باور دارد، اما معتقد است رویکرد مواجهه با این تهدیدات، چندجانبه‌گرایی است؛ یعنی دوباره تلاش خواهد کرد تا روابط فراآتلانتیکی شامل روابط با اروپا را چه در قالب ناتو، چه در قالب اتحادیه اروپا و چه روابط دو جانبه بار دیگر احیا کند و همچنین موضوع ایران و برجام را نیز در قالب همان سازوکار برجام پیش ببرد. طهمورث غلامی-کارشناس مسائل آمریکا

در شرایطی که دو ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است، مهم‌ترین مولفه‌ای که این روزها انتخابات آمریکا را متاثر کرده ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن است. اگر این موضوع نبود می‌توانستیم با قطعیت بگوییم که دونالد ترامپ، پیروز انتخابات خواهد شد. در حال حاضر بر اساس نظرسنجی‌ها می‌توان گفت که هر کدام از نامزدها یعنی ترامپ و جو بایدن در چه حوزه‌ای مورد پذیرش مردم هستند.

به لحاظ اقتصادی به رغم بحران ناشی از کرونا، اما اغلب پایگاه‌های جمهوریخواهان و حتی بخش زیادی از مردم آمریکا معتقد هستند که جمهوریخواهان در مدیریت اقتصادی موفق‌تر هستند. مولفه‌ دیگری که این روزها به نفع رئیس جمهور حاکم آمریکاست این که وی طرفداران دو آتشه و سرسختی دارد؛ به طوری که حدوداً ۶۰ درصد پایگاه‌ اجتماعی ترامپ در نظرسنجی‌ها گفته‌اند که قطعا به وی رای خواهند داد، اما در مورد بایدن این میزان تقریبا ۴۰ درصد است.

مولفه سوم این است که سن ترامپ از بایدن کمتر و سرحال‌تر است. از این رو ۵۶ درصد دمکرات‌ها گفته‌اند که نگران سن و سال جو بایدن هستند. یعنی در حوزه سنی نیز شرایط به نفع بایدن نیست.

عامل بعدی هم اینکه ویروس کرونا بیشتر در ایالاتی تبعات اقتصادی و مرگ و میر داشته که فرمانداران آن دموکرات هستند و از این جهت نیز نمی‌توان تبعات منفی ناشی از ویروس کرونا را کاملا معطوف به ترامپ دانست. هرچند شرایط تاحدودی به ضرر رئیس‌جمهور مستقر شده است، اما این وضعیت صددرصدی نیست.

از طرفی برای شخص جو بایدن در این شرایط مبحث توجه به بیمه درمانی که پیشتر توسط باراک اوباما مطرح شده بود، با در نظر گرفتن بیماری کرونا و هزینه‌های آن بسیار مورد توجه آمریکایی‌ها است.

در حوزه توجه به محیط زیست، توجه به برابری نژادی و برابری جنسیتی جو بایدن نسبت به ترامپ وضعیت بهتری دارد.

در حوزه سیاست خارجی نیز بسیاری از آمریکایی‌ها گفته‌اند که جهت‌گیری‌های ترامپ اشتباه است و شرایط به نفع بایدن است.

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که یک سلسله مولفه‌ها به نفع ترامپ و یک سری به ضرر وی است.

عمده نظرسنجی‌ها گفته‌اند که در مورد شخص دونالد ترامپ نگران شخصیت هیجانی و واکنشی او هستند و در مورد بایدن نیز در خصوص سن و سال او ابراز نگرانی کرده‌اند و معتقد هستند که حتی شاید او نتواند دور اول ریاست جمهوری خود را به پایان برساند. هرچند در نظرسنجی‌ها در ایالت‌های خاکستری بایدن از ترامپ جلوتر است. دقیقا در سپتامبر ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون نیز ۲،۳ درصد نسبت به ترامپ جلوتر بود. به نظر می‌رسد تا اولین مناظره انتخاباتی که در اوایل مهر ماه برگزار می‌شود باید صبر کرد، چرا که این مناظره در جهت‌گیری نهایی ایالات خاکستری بسیار اثرگذار است.

در خصوص آینده سیاست‌های واشنگتن در صورت پیروزی هر یک از نامزدها باید گفت که اگر بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شود سیاست خارجی وی را می‌توان با یک عبارت توضیح داد و آن بازگشت به چندجانبه‌گرایی است. البته بایدن نیز به تهدیدهایی که ترامپ طی این ۴ سال برای منافع و امنیت ملی آمریکا تعریف کرده مانند تهدید ایران، چین، کره شمالی یا تهدید ناشی از تروریسم باور دارد، منتها معتقد است رویکرد مواجهه با این تهدیدات، چندجانبه گرایی است. یعنی دوباره تلاش خواهد کرد تا روابط فراآتلانتیکی شامل روابط با اروپا چه در قالب ناتو، چه در قالب اتحادیه اروپا و چه روابط دو جانبه را بار دیگر احیا کند و همچنین موضوع ایران و برجام را نیز در قالب همان سازوکار برجام پیش ببرد.

در عین حال بایدن روابط با کانادا، مکزیک و دیگر متحدان واشنگتن در آسیا مانند ژاپن، کره جنوبی و هند را نیز تقویت خواهد کرد تا بتواند با تمام چالش‌ها و تهدیدات در حوزه سیاست خارجی مبارزه کند.

در عرصه سیاست داخلی نیز توجه به مباحث محیط زیست، برابری نژادی و جنسیتی و مباحث درمانی برای بایدن در اولویت خواهد بود.

اما اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شود به نظر می‌رسد که وی همین رویکرد دوره چهار ساله را البته کمی انعطاف‌ناپذیرتر و سخت‌گیرانه‌تر ادامه خواهد داد. احتمالا وی در صورتی که دوباره وارد کاخ سفید شود در ارتباط با اتحادیه اروپا رویکرد انتقادی و واگرایی را دنبال خواهد کرد؛ در مورد روسیه رویکردی محتاطانه را در پیش خواهد گرفت؛ در مقابل جمهوری اسلامی ایران نیز به نظر می‌رسد که ترامپ موضع انعطاف‌ناپذیرتری را دنبال می‌کند، زیرا او دیگر نگران دور بعدی انتخابات و تاثیرگذاری سیاست‌هایش روی نتایج انتخابات نخواهد بود. در خصوص شرق آسیا نیز دونالد ترامپ همان رویکرد یک‌جانبه‌گرایانه‌اش را همچنان ادامه خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *