جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی مرزی اخیر پاکستان و افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تنش‌های اخیر نظامی مرزی بین پاکستان و افغانستان دارای ویژگی‌هایی است که آن را از روند منازعه فزاینده و تدریجی میان دو کشور طی سه سال و نیم گذشته و حتی قبل از آن کاملا متمایز کرده و پیامدهای آن رایزنی کشورهای همسایه را ضروری می‌نماید.

اهداف و راهبرد آمریکا برای احیای داعش در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با تسلط گروه‌های مسلح بر سوریه و تشدید احتمالی هرج‌ومرج سیاسی، نظامی و امنیتی در این کشور از یک سو و مداخلات گسترده خارجی از سوی دیگر، خطر احیای داعش نه تنها در سوریه بلکه در محیط پیرامونی این کشور از جمله در عراق، مجددا قوت گرفته است.

اوکراین: نقطه عطف در هم‌پیمانی راهبردی چین و روسیه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «درگیری‌های جاری در اوکراین باعث تغییر قابل توجهی در پویایی قدرت جهانی شده و به طور خاص همکاری میان چین و روسیه را تقویت کرده است. این رابطه به یک هم‌پیمانی راهبردی بادوام تکامل یافته، اگرچه هنوز به یک اتحاد نظامی کامل تبدیل نشده است. این تحول، فرضیات سنتی غرب درباره محدودیت‌های همکاری میان قدرت‌های اقتدارگرا را به چالش می‌کشد و ممکن است الگویی جدید را برای مشارکت بین‌المللی معرفی کند.»

منافع، رویکرد و مسئولیت قدرت‌های بزرگ در قبال بحران سوریه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «سقوط ناگهانی رژیم بشار اسد در سوریه برای همه بازیگران خارجی، از جمله مسکو، غافلگیرکننده بود. اگرچه کارشناسان منطقه‌ای هشدارهایی داده بودند اما هیچکس نمی‌توانست وقایع دراماتیک اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر، به ویژه عدم تمایل ارتش سوریه برای دفاع از رهبری که تقریباً ربع قرن قدرت را در سوریه به دست داشت، پیش‌بینی کند.»

تحلیلی بر رویکرد عربستان در قبال دولت موقت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه، سفر وزیر خارجه دولت موقت سوریه به عربستان را اقدامی رو جلو و مهم ارزیابی کرد و گفت: برخلاف برخی اخبار و تحلیل‌ها درباره موافقت و همراهی عربستان با تحولات جدید در سوریه و تشکیل دولت موقت توسط نیروهای معارض سوری، دولت ریاض دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی نسبت به آینده این حکومت دارد.

راهبرد ملی آمریکا برای مقابله با اسلام هراسی و رویه‌های عملی متناقض با آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: راهبرد ملی ایالات متحده در مقابله با اسلام‌هراسی، ظاهراً با هدف توجیه و تبیین سیاست‌های دفاع از حقوق اقلیت‌های نژادی، به‌ویژه مسلمانان مقیم آمریکا، در شرایطی توسط کاخ سفید در 12 دسامبر2024 رو نمایی می شود که افکار عمومی جهان بیش از یکسال است با شگفت زدگی شاهد افزایش بی سابقه ارسال تسلیحات مرگبار و حمایت سیاسی، حقوقی، بین المللی و رسانه‌ای تمام قد ایالات متحده از نسل کشی و ارتکاب جنایات فجیع رژیم اشغالگر و کودک کش اسراییل در باریکه غزه، کرانه باختری و سایر بخش های سرزمین ها اشغالی علیه فلسطینیان، بویژه شهروندان غیر نظامی، زنان، کودکان، سالمندان، خبرنگاران، بیمارستان ها و همه مراکز و زیر ساخت های حیاتی ساکنین اراضی اشغالی است.

عوامل دخیل در راهبرد کشورهای شرق آسیا در قبال خیزش چین

شورای راهبردی آنلاین-رصد: کشورهای شرق آسیا در مواجهه با خیزش چین، راهبرد‌های متفاوتی از جمله ایجاد موازنه، محافظه‌کاری یا همراهی را اتخاذ می‌کنند. این تصمیمات عمدتاً تحت تأثیر جغرافیا، دموکراسی و هویت تاریخی این کشورها قرار دارد. عوامل مذکور، بر نحوه نگرش به تهدیدها و تدوین سیاست‌ها تاثیر می‌گذارد و نشان‌دهنده یک وضعیت پیچیده منطقه‌ای است که تحت تأثیر مجاورت جغرافیایی، نظام‌های سیاسی و حافظه جمعی قرار دارد.

تاثیر تحولات سوریه بر عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: عراق از جهات مختلف برای ایران مهم است و امنیت این کشور، امنیت ایران است؛ از این رو، بعد از تحولات سوریه، هر تحول سیاسی و امنیتی در عراق مستقیما بر امنیت ایران تاثیرگذار است، و نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

Loading

أحدث المقالات

فواد مخزومی به نفع نواف سلام، از نامزدی نخست وزیری لبنان انصراف داد

«فواد مخزومی» اعلام کرد که از کاندیداتوری برای سمت نخست وزیری لبنان انصراف داده است. با کنار رفتن فواد مخزومی، اکنون نام سه نامزد برای تصدی این پست برجسته شده است که این سه تن عبارت از نواف سلام، ابراهیم منیمنه و نجیب میقاتی هستند.

Loading

زنگ هشدار هسته‌ای شدن عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل عربستان با بیان اینکه بخشی از نگرانی‌ها در رابطه با عربستان در رابطه با احتمال به قدرت رسیدن گروه‌های تندرو وهابی است، گفت: رفع نگرانی جامعه بین‌المللی می‌تواند به‌صورت نظارت کامل و مؤثر بر فعالیت هسته‌ای عربستان و تعریف خطوط مشخص برای حرکت عربستان در راستای تولید انرژی از این صنعت تعریف شود.

سجاد محسنی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اخبار منتشر شده در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی عربستان، خاطرنشان کرد: عربستان سعودی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رقبای منطقه‌ای ایران پس از ناامیدی از سیاست‌های ایالات‌متحده، به‌خصوص دولت اوباما و نگرانی از تداوم این رویکرد از سوی بایدن در صورت موفقیت در انتخابات، به این نتیجه رسیده است که «خودیاری» می‌تواند متغیر مهم‌تری در بازدارندگی باشد.

وی با بیان اینکه ریاض از فرصت هسته‌ای شدن خود به‌صورت کلی دو هدف را پیگیری می‌کند، افزود: عربستان از این طریق می‌خواهد زعم خود به‌صورت مستقیم در مقابل توان هسته‌ای ایران قد علم کند و دیگر اینکه ایالات‌متحده را در یک معما قرار دهد. این کشور دریافته است که نیاز به ایجاد توازن در حوزه سیاست خارجی خود دارد، به همین دلیل این سیگنال را برای ایالات‌متحده ارسال کرده که درصورتی‌که برخورد «قوی و مؤثری» باسیاست‌های هسته‌ای ایران صورت نگیرد هم خود به سمت فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی قدرتمندتری خواهد رفت و هم این سیاست را با رقبای ایالات‌متحده پیش خواهد برد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: در این مسیر وارد کردن چین و روسیه نیز فشارها را بر ایالات‌متحده بیشتر کرده است. در مقابل نیز ایالات‌متحده می‌داند که در درازمدت منطقه خاورمیانه، هسته‌ای خواهد شد، بنابراین در حالت حداقلی تلاش خواهد کرد که زیرساخت‌های هسته‌ای عربستان در اختیار رقبا قرار نگیرد.

 

زمینه‌های سیاسی و بین‌المللی حرکت به‌سوی فعالیت هسته‌ای

محسنی رویکرد نسبی و نگاه به ایران را مهم‌ترین نکته در هسته‌ای شدن عربستان سعودی دانست و ادامه داد: در کنار این مسئله سند چشم‌انداز 2030 و دوری از وابستگی به انرژی‌های فسیلی نیز مزید بر علت شده است؛ چراکه در آینده روند انرژی به سمت سوخت‌های غیرفسیلی است.

این کارشناس مسائل عربستان گفت: این پرسش مهم وجود دارد که اگر دولت سعودی، به فرض احتمال، سقوط کند؛ با توجه به وجود جریان‌های رادیکال در این کشور، وضعیت زیرساخت‌های هسته‌ای آن چگونه خواهد شد! درواقع بخشی از نگرانی‌ها در رابطه با عربستان در رابطه با احتمال به قدرت رسیدن گروه‌های تندرو وهابی است.

وی اضافه کرد: بنابراین این سؤال در وهله نخست مسیر حرکت هسته‌ای شدن عربستان را کند خواهد کرد اما درواقع متوقف نمی‌کند؛ چراکه چین و روسیه به‌شدت تمایل دارند که در این پروژه با عربستان همکاری کنند و پیشنهاد تحویل دو رآکتور هسته‌ای تا پایان 2020 و 16 رآکتور تا 2030 در دستور کار قرار گرفته است.

محسنی درباره خودداری عربستان از تعهد پذیرش بازرسی‌های پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باوجود درخواست‌های مکرر چندین ساله آن، گفت: بااینکه به نظر می‌رسد عربستان در این مسیر به‌صورت باثبات حرکت کند، اما رفع نگرانی جامعه بین‌المللی از تغییر شرایط سیاسی می‌تواند به‌صورت نظارت کامل و مؤثر بر فعالیت هسته‌ای عربستان و تعریف خطوط مشخص برای حرکت عربستان در راستای تولید انرژی از این صنعت تعریف شود.

 

اهمیت وابستگی به اروپا و آمریکا برای عربستان

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه قطعاً عربستان پیش از چین، مذاکراتی با آمریکا و اتحادیه اروپا داشته است، ادامه داد: آن‌ها از فعالیت‌های عربستان بی‌اطلاع نیستند و باهم ارتباطاتی دارند. ضمن اینکه عربستان می‌داند به لحاظ امنیتی وابسته به اروپا و آمریکا است و به‌یک‌باره نمی‌تواند همه‌چیز را تخریب کند و روابطش را به هم بزند.

وی بابیان اینکه اگر عربستان این سیاست را با همکاری چین پیش ببرد این احتمال وجود دارد که ایالات‌متحده فشار خود را بر این کشور افزایش دهد و موانعی را بر سر راه آن ایجاد کند، گفت: در حال حاضر بر هم خوردن توازن در منطقه و هم سویی جبهه عربی – عبری علیه ایران، برقراری روابط امارات با رژیم صهیونیستی از یک‌سو و تمایل دیگر بازیگران شبه‌جزیره به این مسئله سبب می‌شود تا حداقل در حوزه شبه‌جزیره مخالفتی با فعالیت‌های هسته‌ای عربستان وجود نداشته باشد.

محسنی اضافه کرد: رژیم صهیونیستی نیز در شرایطی که در حال تجربه روندی تاریخی است مخالفت جدی نخواهد داشت. تا حدودی می‌توان ترکیه را، البته آن‌هم به نظر در مرحله کلامی، مخالف این روند دانست. گر چه ترکیه در سیاست خارجی خود میزان بیشتری از انعطاف و حساب سود و زیان را به کار می‌گیرد؛ بنابراین اگر عربستان به تکمیل و توسعه توان هسته‌ای خود اقدام کند مهم‌ترین مخالفت‌ها احتمالاً خارج از منطقه و به سبب رقابت های فرامنطقه ای تعریف‌شده است.

وی با اشاره به سکوت سازمان‌های بین‌المللی در قبال فعالیت‌های پنهانی هسته‌ای عربستان، افزود: سازمان‌های بین‌المللی ابزارهای قدرت و نفوذ هستند. به همان میزان که می‌توانند فعالیت‌های صلح‌آمیز بازیگر مخالف خود را تهدیدآمیز جلوه دهند، به همان میزان ‌هم فعالیت‌های تهدیدآمیز بازیگر دوست را صلح‌آمیز نمایش خواهند داد؛ بنابراین چندان انتظاری از این سازمان‌ها نباید داشت. ورود شورای امنیت به این مسئله تا حدود زیادی غیرممکن است اما طبیعتاً آژانس بین‌المللی نقش مهمی خواهد داشت اگرچه دستوری و مشخص‌شده باشد.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر