أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

پشت پرده پیشنهاد ترامپ برای تعویق انتخابات ریاست جمهوری

۱۳۹۹/۰۵/۱۲ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: منتقدان ترامپ معتقد هستند که ترامپ به این دلیل با انتخابات پستی مخالف است چون‌که در انتخابات پستی، مشارکت سیاسی افزایش می‌کند و این به نفع جریان محافظه‌کار دست‌راستی نیست. درواقع هر زمان مشارکت بالا برود این لیبرال‌ها هستند که شانس پیروزی بیشتری پیدا می‌کنند. امیرعلی ابوالفتح - کارشناس مسائل آمریکا

دونالد ترامپ که بارها از رأی‌گیری پُستی انتقاد کرده و مدعی شده این نوع از رأی‌گیری منجر به تقلب می‌شود، اخیراً نیز خواستار تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری آبان ماه آمریکا شد؛ درخواستی که واکنش رئیس کمیسیون انتخابات آمریکا را به دنبال داشت و وی ضمن رد این درخواست خطاب به ترامپ گفت: «نه آقای رئیس‌جمهور. شما اختیار تغییر زمان انتخابات را ندارید. این کار نباید هم انجام شود.» همچنین سناتور برنی سندرز نیز خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «ما انتخابات را به تعویق نمی‌اندازیم. مردم آمریکا از استبداد تو، از دروغ‌های تو و از نژادپرستی تو خسته و رنجور شده‌اند.»

مخالفت ترامپ با برگزاری انتخابات پستی از یک جنبه شاید قابل درک باشد و از جنبه دیگر نشانگر نگرانی وی از شکست احتمالی‌اش در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان) است. به‌ویژه آنکه بسیاری از نظرسنجی‌های چندماهه اخیر در آمریکا نشان می‌دهند که شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات 2020 نسبت به دوره قبل از همه‌گیری کرونا کاهش یافته است، چراکه مردم آمریکا از عملکرد وی در مدیریت بحران کرونا چندان راضی نیستند.

در ابتدا باید توجه داشت که در ایالات‌متحده آمریکا انتخابات مانند دیگر نقاط جهان انجام نمی‌شود و مردم ملزم نیستند که روز رأی‌گیری پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و در یک فضای ایمن و بدون مناقشه رأی دهند. بلکه در برخی از ایالات اجازه داده می‌شود که مردم چند ماه قبل از انتخابات، اوراق را دریافت کرده و رأیشان را روی برگه‌ها بنویسند و برگه‌ها را در صندوق پست بیندازند تا اداره پست، پاکت‌های دربسته را به حوزه‌های رأی‌گیری مشخص‌شده تحویل دهد. درزمانی که انتخابات آغاز شود یعنی سوم نوامبر این پاکت‌ها بازخواهد شد و آراء داخل آن خوانده و شمارش می‌شود. ترامپ و بسیاری افراد دیگر در آمریکا نگران هستند که در این روند تقلب و تخلف رخ دهد، آرا شمارش نشود، برگه‌ها گم شود، دستکاری شود، پاکت‌ها باز شود و رأی‌ها جابجا شود. درواقع ازنظر رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مخالفان طرح رأی‌گیری پستی، هرگونه احتمال تخلف و تقلبی وجود دارد.

تا به امروز چون تعداد کمی مراجعه کرده و از این شیوه استفاده می‌کردند و اکثر افراد ملزم بودند که به همان شیوه معمول انتخابات پای صندوق‌های رأی حاضر شوند، این شیوه خیلی مناقشه برانگیز نبود؛ اما در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری ترجیح می‌دهند که در خانه بمانند و رأی خود را از مدت‌ها قبل بدون دغدغه پست کنند. این افزایش تعداد متقاضیان استفاده از انتخابات پستی می‌تواند حتی سرنوشت انتخابات را تغییر دهد.

درعین‌حال در این شرایط یک تحلیلی وجود دارد و منتقدان ترامپ معتقد هستند که وی به این دلیل با این قضیه مخالف است چون‌که در انتخابات پستی، مشارکت سیاسی افزایش می‌یابد و این به نفع جریان محافظه‌کار دست‌راستی نیست. درواقع هر زمان مشارکت بالا برود این لیبرال‌ها هستند که شانس پیروزی بیشتری پیدا می‌کنند.

البته در همه جای دنیا به این صورت است و پایگاه رأی محافظه‌کاران در همه کشورهای جهان یک پایگاه مشخص است و معمولاً تکلیف‌گرا هستند؛ اما هرچه نگرش از محافظه‌کاری به سمت لیبرالی برود افراد خود را موظف به شرکت در انتخابات نمی‌دانند و آن را یک وظیفه ملی و میهنی تلقی نمی‌کند. در چنین فضایی اگر مشارکت سیاسی بالا برود آن دسته از افرادی که به‌طور سنتی در انتخابات شرکت نمی‌کردند در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد که این به ضرر محافظه‌کارها و جمهوری‌خواهان خواهد بود.

این صحبتی است که منتقدان ترامپ مطرح می‌کنند اما شخص رئیس‌جمهور خود گفته که به خاطر مطمئن شدن از سلامت انتخابات چنین درخواستی را مطرح کرده است. البته وی روز پنج‌شنبه حرف خود را تغییر داد و گفت من طرفدار تغییر انتخابات نیستم اما می‌خواهم که یک انتخابات سالم و بدون تقلب برگزار شود.

در خصوص بالا رفتن مشارکت در شرایط کرونایی به نفع لیبرال‌ها باید به این نکته توجه داشت که در این شرایط، بسیاری از حضور در انتخابات منصرف می‌شوند؛ زیرا انتخابات در شرایط خاص برگزار خواهد شد و برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بدون شک‌ صف‌ها طولانی‌تر و مدت‌زمان انتظار بیشتر خواهد شد و در چنین شرایطی احتمالاً بسیاری از رأی دادن منصرف می‌شوند یا از همین پروسه انتخابات پستی استفاده خواهند کرد.

امروز بحث بر سر این است که علاوه بر انتخابات پستی، انتخابات ایمیلی نیز برگزار شود. در این رابطه که بدون شک ترامپ و گروهش مدعی خواهند شد که هکرهای کشورهای خارجی همچون چین، روسیه و ایران و یا حتی هکرهای آمریکایی نتیجه انتخابات را تغییر خواهند داد. بنابراین در مورد این شیوه مخالفت بیشتری از خود بروز خواهند داد.

البته درنهایت باید توجه داشت که دمکرات‌ها نیز از برگزاری انتخابات پستی نگرانی‌هایی دارند ازجمله اینکه ترامپ که از هم‌اکنون زمزمه تقلب را مطرح کرده در صورت شکست در انتخابات و پیروزی جو بایدن مدعی شود که در انتخابات تقلب صورت گرفته و کار را برای دمکرات‌ها دشوار کند. درعین‌حال ممکن است در جامعه آمریکا نیز یک وضعیت دوقطبی شدید ایجاد شود که این شرایط به نفع هیچ‌کدام از دو جریان جمهوری‌خواه و دمکرات نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *