جدیدترین مطالب

–    معادلات پیچیده اسرا

-    معادلات پیچیده اسرا

با وجود آنکه رژیم صهیونیستی سعی دارد خود را پیروز معادلات سیاسی و میدانی جنگ غزه نشان دهد، اما واقعیت‌های جاری حکایت از چیز دیگری دارد؛ واقعیت‌هایی که یادآور می‌شوند حماس به رغم ۸ ماه جنایت و کشتار اشغالگران کماکان دست برتر خود را دارد و می‌تواند روند تحولات را بر خلاف ارزیابی و برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها پیش ببرد. در این میان حماس با اظهارنظر جدید فرمانده خود می تواند اشغالگران را به سمتی بکشاند که صهیونیست ها را از کلید زدن جنگ گسترده در رفح باز بدارد و حتی مجبور به بازگشت به میز مذاکره کند. چرا که بسیاری از تحلیلگران و ناظران معتقد بودند به دلیل شکست مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در قطر اکنون نتانیاهو خود را برای حمله به رفع آماده می‌کند. اما مواضع مقامات حماس تمام محاسبات بی بی را به هم خواهد ریخت. چون آنگونه یک چهره کلیدی حماس گفته است این گروه (حماس) به تنهایی ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی شین بت را در اختیار دارد.

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

Loading

أحدث المقالات

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: قانون کردن شهرک‌سازی در کرانه باختری، حطرناک و بی‌ملاحظه‌گری است

 معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به گزارش‌هایی درباره تلاش مقام‌های اسرائیلی برای قانونی کردن ساخت شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری، حمایت از پایگاه‌های غیرقانونی را «خطرناک و بی‌ملاحظه‌گری» خواند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: قانون کردن شهرک‌سازی در کرانه باختری، حطرناک و بی‌ملاحظه‌گری است

 معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به گزارش‌هایی درباره تلاش مقام‌های اسرائیلی برای قانونی کردن ساخت شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری، حمایت از پایگاه‌های غیرقانونی را «خطرناک و بی‌ملاحظه‌گری» خواند.

حماس: عملیات «وعده صادق» یک پاسخ راهبردی به اشغالگران بود

یک رهبر حماس با اشاره به اینکه رژیم اشغالگر امروز در باتلاق گرفتار شده و حمله به رفح هم نمی‌تواند آن را از شکست نجات دهد گفت عملیات «وعده صادق» پاسخی راهبردی به دشمن بود و اهمیت ضربه‌ای که این عملیات به اسرائیل وارد کرد کمتر از طوفان الاقصی نیست.

حماس: عملیات «وعده صادق» یک پاسخ راهبردی به اشغالگران بود

یک رهبر حماس با اشاره به اینکه رژیم اشغالگر امروز در باتلاق گرفتار شده و حمله به رفح هم نمی‌تواند آن را از شکست نجات دهد گفت عملیات «وعده صادق» پاسخی راهبردی به دشمن بود و اهمیت ضربه‌ای که این عملیات به اسرائیل وارد کرد کمتر از طوفان الاقصی نیست.

Loading

بازدارندگی راهبردی محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مقامات رژیم صهیونیستی با توجه به محدودیت جغرافیایی اراضی اشغالی و ضریب آسیب‌پذیری این رژیم، تمایل چندانی برای ورود به یک جنگ کلاسیک علیه لبنان و دیگر کشورهای محور مقاومت را ندارند، چراکه آن‌ها به‌خوبی می‌دانند هر اقدام نظامی از سوی این رژیم با واکنش دیر یا زود کشورهای محور مقاومت مواجه خواهد شد. حسن هانی‌زاده - کارشناس مسائل خاورمیانه

طی روزهای اخیر یک سری تحرکاتی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی در اطراف مزارع شبعا در جنوب لبنان مشاهده شده است. یک گروه از نیروهای حزب‌الله لبنان برای بررسی وضعیت در اطراف این مزارع مشغول گشت‌زنی و رصد تحرکات ارتش اسرائیل بودند که با یک گروه کماندویی اسرائیلی برخورد کرده و درگیری‌هایی بین دو طرف رخ داد و این درگیری‌ها منجر به زخمی شدن یکی از فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی شد.

در پی این رخدادها، به دستور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یک تیپ از نیروهای مکانیزه ارتش اسرائیل به جنوب لبنان اعزام شدند و در مقابل حزب‌الله نیروهای خود را در جنوب لبنان به حالت آماده‌باش درآوردند و هواپیماهای اسرائیلی نیز چندین بار به حریم هوایی لبنان تجاوز کردند. البته عکس‌العمل به‌موقع و هوشمندانه حزب‌الله موجب شد که ارتش رژیم صهیونیستی به‌طور موقت از اطراف مزارع شبعا عقب‌نشینی کند، اما این احتمال وجود دارد که ارتش تل‌آویو بار دیگر دست به ماجراجویی جدیدی علیه حزب‌الله بزند که البته هرگونه اقدامی می‌تواند با واکنش نظامی حزب‌الله مواجه شود.

 

تحرکات اخیر رژیم‌صهیونیستی در جنوب لبنان با هدف انحراف افکار عمومی از اعتراضات علیه این رژیم

در رابطه با دلایل ماجراجویی اخیر رژیم صهیونیستی باید نگاهی به اوضاع داخلی این رژیم داشته باشیم. مهم‌ترین مسئله تظاهراتی است که از مدت‌ها پیش توسط یهودیان سفاردیم و فلاش‌ها در اعتراض‌ به شرایط تبعیض‌آمیز موجود در فلسطین اشغالی علیه حاکمیت اسرائیل آغاز شده است. سفاردیم‌ها که به یهودیان مهاجر از آسیای میانه و خاورمیانه گفته می‌شود طی ۶ دهه گذشته همواره به عنوان شهروندان یهودی درجه دو تلقی می‌شوند. همچنین یهودیان فلاش‌ها که از اتیوپی و آفریقا به فلسطین اشغالی مهاجرت کرد‌ه‌اند از مزایای حقوق شهروندی محروم هستند. لذا طی سال‌های اخیر این دو مجموعه یهودیان به دلیل احساس تحقیر بارها دست به تظاهرات زدند اما اخیراً به دلیل گسترش ویروس کرونا در فلسطین اشغالی و بیکار شدن شمار زیادی از یهودیان سفاردیم و فلاش‌ها، این دو مجموعه به صورتی هماهنگ و یکپارچه دست به اعتراضاتی گسترده‌ زدند. همچنین شاهد بودیم که تجمع این یهودیان در برابر دفتر نخست‌وزیری اسرائیل به خشونت منجر شد و برای نخستین بار به دستور بنیامین نتانیاهو، ارتش رژیم صهیونیستی برای سرکوب آنان وارد عمل شد. این امر نشان می‌دهد که جامعه یهودیان ساکن اراضی اشغالی در حال گسست از حاکمیت هستند و این امر یک بحران اجتماعی شدیدی برای رژیم صهیونیستی به وجود خواهد آورد. گفته می‌شود که در تظاهرات اخیر اراضی اشغالی علیه تبعیض‌نژادی در اسرائیل بیش از ۶۰۰ هزار تن شرکت داشتند که تاکنون سابقه نداشته است. به همین دلیل بنیامین نتانیاهو برای خروج از بحران اجتماعی داخلی درصدد انتقال این بحران به خارج از مرزهای فلسطین اشغالی برآمده است. تحرکات اخیر ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان در این راستا قابل ارزیابی و تحلیل است؛ زیرا تجربه ثابت کرده است که هرگاه رژیم صهیونیستی با یک بحران سیاسی و اجتماعی مواجه شده از طریق ماجراجویی در منطقه سعی کرده که از این بحران خارج شود.

همچنین به نظر می‌‌رسد به دلیل اینکه آمریکا درگذشته و حال به‌ویژه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به‌شدت از رژیم صهیونیستی حمایت کرده، اکنون شخص نتانیاهو و حزب لیکود با تکیه‌بر حمایت‌های آمریکا سعی دارند تا با یک سلسله حملات نظامی، محور مقاومت را تضعیف کنند. همچنان که جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ، در کتاب اخیر خود گفته است تیم امنیتی و سیاسی رئیس‌جمهور آمریکا به‌شدت از رژیم اسرائیل حمایت کرده و بارها این رژیم را در حمله مستقیم به ایران و محور مقاومت تشویق کرده بودند. موضوعی که به‌طور حتم در ماجراجویی‌های نظامی صهیونیست‌ها در لبنان و سوریه و نیز لفاظی‌های این رژیم علیه جمهوری اسلامی ایران بی‌تأثیر نبوده است.

اما اینکه چرا اسرائیل در طی چند سال اخیر به‌رغم تهدیدات گسترده نظامی خود نتوانسته است هیچ اقدام جدی را علیه کشورهای حوزه مقاومت انجام دهد، به نگرانی مقامات این رژیم از پاسخ و انتقام این کشورها بازمی‌گردد. همچنان که به اعتقاد کارشناسان نظامی، تهدید سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه اگر رژیم صهیونیستی دست به ماجراجویی بزند جمهوری اسلامی ایران، «حیفا و تل‌آویو» را با خاک یکسان خواهد کرد و یا اینکه اخیراً ایشان بر ضرورت انتقام خون سردار شهید قاسم سلیمانی از آمریکا تأکید کردند سران ارتش رژیم صهیونیستی را نسبت به عواقب هرگونه حمله نظامی به کشورهای حوزه مقاومت هوشیار کرده است که نباید بی‌گدار به آب بزند چراکه ممکن است عواقب پیش‌بینی‌نشده‌ای در انتظار این رژیم باشد.

به‌عنوان‌مثال، تهدیدات اخیر حزب‌الله مبنی بر هدف قرار دادن مخازن گاز آمونیاک اسرائیل در شهر بندری حیفا که در واکنش به تحرکات صهیونیست‌ها صورت گرفته موجب وحشت سران تل‌آویو شده است. چراکه اگر اسرائیل دست به ماجراجویی بزند، حزب‌الله با استفاده از موشک‌های بالستیکی پیشرفته مخازن آمونیاک شهر حیفا را منهدم خواهد کرد که این امر،‌ پاشنه آشیل اسرائیل تلقی می‌شود. درواقع اگر این مخازن که ۸۰ درصد از آب شرب موردنیاز اسرائیل را از طریق دریای مدیترانه تصفیه می‌کند مورد هدف قرار گیرد، یک بحران اجتماعی بزرگ گریبان گیر اسرائیل خواهد شد و آب شرب دو سوم جمعیت ساکنان اراضی اشغالی قطع می‌شود. همچنین نیروگاه اتمی دیمونا در صحرای نقب که زمانی نماد قدرت اتمی اسرائیل تلقی می‌شد اگر موردحمله موشکی قرار گیرد، ۱۸ میلیون نفر در فلسطین اشغالی،‌ مصر، اردن، لبنان، سوریه و حتی قبرس تحت تأثیر تشعشعات پلوتونیوم موجود در این نیروگاه قرار خواهند گرفت و فاجعه‌ای به‌مراتب بالاتر از فاجعه نیروگاه چرنوبیل روسیه به وقوع خواهد پیوست. ازاین‌رو مقامات رژیم صهیونیستی با توجه به محدودیت جغرافیایی اراضی اشغالی و ضریب آسیب‌پذیری این رژیم، تمایل چندانی برای ورود به یک جنگ کلاسیک علیه لبنان و دیگر کشورهای محور مقاومت را ندارند، چراکه آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که هر اقدام نظامی از سوی این رژیم با واکنش دیر یا زود کشورهای محور مقاومت مواجه خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *