جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

موضع کنعانی در محکومیت شدید رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بر حق مشروع و غیرقابل انکار ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین از بحر تا نهر تاکید کرد.

رویترز: تشدید تحریم های ایران در بسته کمک های خارجی آمریکا گنجانده شده است

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز امروز به نقل از یک گروه پژوهشی نوشت که قانون‌گذاران آمریکایی تشدید تحریم ‌های صادرات نفت ایران را در بسته کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام گنجانده‌اند.

Loading

ناکامی پمپئو در پیشبرد سیاست‌های ضد ایرانی رژیم صهیونیستی

۱۳۹۹/۰۵/۰۲ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین- یادداشت: پس‌ازآنکه ترامپ متوجه شد نباید وارد بازی رژیم صهیونیستی برای اقدام نظامی علیه ایران شود، هماهنگی این رژیم با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا برای تشدید اقدامات ضد ایرانی رو به افزایش گذاشته است. دکترسیّدجلال ساداتیان - تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌الملل

دونالد ترامپ با آغاز تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ شعارها و برنامه‌هایی را عنوان کرد که بیش از همه خوشایند رژیم صهیونیستی بود. همین موضوع نیز باعث شد تا تشکیلات آی‌پک که لابی صهیونیست‌ها در ایالات‌متحده است، ترامپ را تبلیغ و حمایت کند. از طرفی، کوشنر، داماد ترامپ نیز کنار گوش او نشسته بود و هر آنچه نتانیاهو خواهان آن بود را برای وی بازگو و دنبال می‌کرد. همه این‌ها در حالی رقم می‌خورد که مقامات رژیم صهیونیستی در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما نتوانسته بودند به اجرای برخی از سیاست‌های مدنظر خود به‌ویژه در موضوع مقابله با ایران دست یابند؛ اما با پیروز شدن ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شاهد بودیم که او قدس را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت درحالی‌که این اقدام مغایر با قطعنامه شورای امنیت بود. همچنین برخلاف مفاد پیمان صلح اسلو که رژیم صهیونیستی متعهد به عدم شهرک‌سازی است، ترامپ با به رسمیت شناختن برخی اقدامات اشغالگرانه رژیم صهیونیستی درواقع به تقویت موقعیت این رژیم پرداخته است.

این روند پس‌ازآنکه مایک پمپئو به وزارت خارجه آمد بیش از گذشته نمایان شد. به‌نحوی‌که پمپئو تحت حمایت کوشنر و لابی صهیونیست‌ها به اصلی‌ترین حامی خواسته‌های رژیم صهیونیستی در دستگاه سیاست خارجی آمریکا ازجمله در موضوع ایران هراسی و مقابله با ایران تبدیل‌شده است. چنانکه او عملاً با حمایت‌های پشت پرده لابی رژیم صهیونیستی در حال پیشبرد سیاست‌های جنگ‌طلبانه علیه ایران است. در سوی دیگر، رژیم صهیونیستی هم که به‌دنبال جذب و جلب نظر آمریکایی‌ها به‌منظور متحدشدن علیه ایران است به‌خوبی می‌داند در این ماجرا به‌تنهایی نمی‌تواند اهداف خود را عملی کند. از همین رو در پشت پرده با پمپئو هماهنگ شده‌اند تا دایره فشار بر ایران را تنگ‌تر و درنهایت نقشه جنگ را طرح‌ریزی کنند.

 

شکست پمپئو در سوق دادن ترامپ به باتلاق مقابله نظامی با ایران

هماهنگی رژیم صهیونیستی و پمپئو برای تشدید اقدامات ضد ایرانی، زمانی بیشتر شد که ترامپ که در ابتدا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همسو شده بود تا زمینه را برای جنگ با ایران رقم بزند، به‌مرورزمان متوجه شد نباید وارد این بازی شود. درواقع ترامپ که فقط چهار ماه با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر فاصله دارد، این احتمال را می‌دهد که چیدن پازل دشمنی با ایران در این مدت کوتاه برای تصاحب رای‌ شهروندان و تبدیل کردن خود به یک قهرمان، ممکن نیست یا نتیجه دلخواه را برای او به دنبال ندارد. از همین رو نیز امروز شاهد هستیم که پمپئو همسو با نتانیاهو اجرای سیاست‌های جنگ‌طلبانه در کاخ سفید را در دست گرفته است.

درواقع، وزیر خارجه ایالات‌متحده که چهره‌ای برآمده از «سازمان سیا» است تلاش دارد تا «نظر ترامپ» را بر همین مبنا یعنی ورود افراطی به مباحث امنیتی ازجمله موضوع ایران جلب کند، اما در این مسیر نتوانسته است به توفیق کامل دست یابد. از همین رو، او در ماه‌های گذشته نشان داده ضمن تحریک ترامپ در حال تدارک بازی‌های سیاسی خود علیه تهران است که البته نشات و خط گرفته از سیاست رژیم صهیونیستی است.

درواقع، رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر نسبت به تحرکات ایران در سوریه، عراق و لبنان احساس خطر کرده و بارها نیز این شعار را از سوی ایران شنیده است که «رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار حذف خواهد شد.» از طرفی، این رژیم که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما در آمریکا نتوانست سیاست‌های خود را در قبال ایران پیگیری کند با روی کار آمدن ترامپ روزنه امیدی برای خود دید که البته در ادامه تیرش به سنگ خورد، چراکه ترامپ به‌تدریج به واقعیت‌هایی درباره سیاست‌های جنگ‌طلبانه با ایران پی برد، اما پمپئو که به دنبال کوچک‌ترین منفذ برای اجرای سیاست‌ها، علیه ایران است همچنان با نتانیاهو برای پیشبرد این هدف پیش می‌رود.

به‌رغم وجود زمینه‌هایی که پمپئو مدام در حال پیدا کردن آن‌ها برای پیاده‌سازی سیاست‌های خود است، اما عملاً او نتوانسته کاری انجام دهد. به‌عنوان‌مثال مبنای سیاست خارجی آمریکا که فشار حداکثری بر ایران است تاکنون مورد اقبال کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار نگرفته و حتی با خروج از برجام، ترامپ و هم‌قطارانش نتوانستند نگاه طرف اروپایی را نسبت به ایران تغییر دهند. حتی پمپئو در جریان‌ طرح «مکانیسم ماشه» به هر ریسمانی ازجمله آژانس بین‌المللی چنگ انداخت تا بتواند آن را اجرایی کند، اما حرف اروپایی‌ها این بود که علیرغم خروج آمریکا از برجام، اما این توافق با ایران باید حفظ شود.

همه این‌ها در حالی است که ترامپ و یارانش فکر می‌کردند با خروج از برجام می‌توانند اروپایی‌ها را هم در صف خود در تقابل با ایران قرار دهند، اما آن‌ها در آخرین جلسه شورای امنیت که حدود سه هفته پیش بود بازهم نتوانستند در این راه به مقصود خود برسند. زنجیره ناکامی گروه سیاست خارجی ایالات‌متحده در دوران ترامپ تا آنجا پیش رفته که حالا بسیاری از تحلیل‌گران و صاحب‌نظران معتقدند برخلاف رویکرد سیاستمداران آمریکا، منافع این کشور با روی کار آمدن چهره‌های جنگ‌طلبی چون پمپئو بیشتر به خطر افتاده است، درحالی‌که آن‌ها قصد داشتند راهی متفاوت با سیاسیون قبلی این کشور در پیش بگیرند، اما تاکنون چیزی جز شکست عاید آن‌ها نشده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *