جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

راهبرد نظامی انصارالله در قبال ائتلاف سعودی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اکنون یمن تحولات بزرگی را پیش‌روی خود دارد که این تحولات فراتر از مرزهای زمینی یمن و کشورهای مجاور آن خواهند بود. با تهدیداتی هم که اخیراً ارتش و کمیته‌های مردمی یمن کرده‌ است، به نظر می‌رسد روزهای آینده تحولاتی در عمق عربستان و امارات رقم بخورد و حتی دور از انتظار نخواهد بود که اهدافی در رژیم صهیونیستی مدنظر انصارالله باشد. رضا میرابیان - کارشناس تحولات حوزه خلیج‌فارس

طی هفته‌های گذشته تبادل آتش بین نیروهای انصار الله و ائتلاف متجاوز سعودی شدت گرفته است. از یک‌سو دوشنبه هفته گذشته نیروهای ارتش وابسته به انصار الله یمن از عملیات نظامی گسترده در عمق خاک عربستان و هدف‌گیری پایگاه‌های نظامی و مراکز مهم در «أبها» و «جیزان» و «نجران» با موشک‌های بالستیک و هواپیماهای مسیریاب خبر دادند و از سوی دیگر پنجشنبه گذشته جنگنده‌های ائتلاف متجاوز عربی تحت امر عربستان ۱۰ مرتبه استان مأرب در شمال شرق یمن را هدف حملات خود قرار دادند. علاوه بر استان مأرب، جنگنده‌های این ائتلاف ناحیه ناطع در شمال استان البیضاء واقع در مرکز یمن را هفت مرتبه و شهر حرض در شمال غرب استان حجه را دو مرتبه هدف گرفتند. این حملات هوایی ائتلاف به استان‌های مأرب، البیضاء و حجه یک روز پس‌ازآن صورت می‌گیرد که جنبش انصار الله اعلام کرد، در جریان حملات هوایی ائتلاف عربی به استان الجوف در مرزهای مشترک با عربستان ۳۱ غیرنظامی ازجمله چند زن و کودک کشته و زخمی شدند.

در شرایط کنونی، انصارالله یمن یک موضع بازدارندگی را در قبال ائتلاف سعودی دنبال می‌کند؛ به‌بیان‌دیگر انصارالله یمن از ابتدای تجاوز بیش از 5 سال گذشته ائتلاف سعودی به یمن از موضع دفاعی به یک موضع تهاجمی و از موضع تهاجمی به یک موضع بازدارندگی رسیده و بارها اعلام کرده که شرط توقف جنگ، آتش‌بس و لغو تحریم‌های زمینی، هوایی و دریایی یمن است؛ اما متأسفانه سعودی‌ها تابه‌حال به این موضوع تن نداده‌اند و حاضر نیستند این حداقل شروط را بپذیرند و به لغو تحریم‌ها تن بدهند. از سوی دیگر حامیان عربستان و مشخصاً آمریکا و انگلیس نیز در پایان دادن به این جنگ جدی نیستند. استراتژی انصارالله یا دولت صنعا این است که تا زمانی که سعودی‌ها و هم‌پیمانان آن‌ها دست از تجاوز برنداشته‌اند حرکت بازدارندگی در عمق خاک عربستان را ادامه دهند. در این راستا شاهد بودیم که چهارشنبه گذشته رئیس سازمان اطلاعات ارتش انصارالله رسماً اعلام کرد که ازاین‌پس در مرزهای یمن از خود دفاع نمی‌کنند بلکه مرحله دفاع و بازدارندگی را به عمق خاک دشمن یعنی عربستان، امارات و اسرائیل خواهد کشاند. ازآن‌پس نیز حملاتی که صورت گرفته در مناطق بسیار حساس داخل عربستان بوده و ممکن است در هفته‌ها و روزهای آینده این حملات به داخل امارات و یا اسرائیل کشیده شود.

لذا به نظر می‌رسد که رویارویی انصار الله با متجاوزین در حال ورود به یک مرحله جدید است که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. چراکه شواهد حاکی از آن است که اسرائیلی‌ها با تحریک اماراتی‌ها وارد بحران یمن شده و درصدد هستند تا ائتلاف سعودی و امارات را در جنگ با مقاومت یمن و انصار الله کمک کنند. از همین رو انصار الله از همین ابتدا به شکلی جدی سه طرف ماجرا یعنی اسرائیل، عربستان و امارات را تهدید کرده است که اگر بخواهند تجاوز نظامی‌شان را گسترش دهند جنگ را از طریق قدرت موشکی خود به سرزمین‌های آن‌ها خواهد کشاند. موضوعی که بدون شک برای سه ضلع این مثلث، تبعات پیش‌بینی‌نشده‌ای به همراه خواهد داشت؛ بنابراین اگر سعودی‌ها به آتش‌بس تن ندهند و تحریم‌ها را رفع نکنند این رویارویی بین دو طرف در فاز تهاجمی جدیدتری دنبال خواهد شد و حتی ممکن است شرایط ویژه‌ای پیدا کند.

درنهایت اکنون یمن تحولات بزرگی را پیش‌روی خود دارد که این تحولات فراتر از مرزهای زمینی یمن و کشورهای مجاور آن خواهند بود. درواقع همان‌طور که اشاره شد با این تهدیداتی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن کرده‌ است، به نظر می‌رسد روزهای آینده تحولاتی در عمق عربستان و امارات رقم بخورد و حتی دور از انتظار نخواهد بود که اهدافی در رژیم صهیونیستی مدنظر انصار الله باشد.

با این شرایط تقریباً می‌توان گفت که فعلاً چشم‌اندازی برای آتش‌بس و صلح در یمن وجود ندارد؛ البته انصارالله بارها درخواست آتش‌بس و لغو تحریم‌ها را کرده و در مذاکراتی که در کویت، اردن، مسقط و سوئد بوده شرکت کرد ولی سعودی‌ها در هیچ‌یک از این مذاکرات جدی نبودند.

در نهایت عملیات آزادسازی شهر راهبردی مأرب بسیار حائز اهمیت است. مارب یک استان گازخیز است و انصار الله مایل نیست این استان به دلیل ثقل آن و حضور گسترده قبایل در آن وارد فاز نظامی شود. لذا انصارالله در حال مذاکره با قبایل است تا مشکلات با مسالمت حل‌وفصل شود؛ اما به نظر می‌رسد اگر این راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز به نتیجه نرسد دور از انتظار نیست که استان مارب در اختیار دولت انصارالله قرار بگیرد. اگر این اتفاق رخ دهد تمام استان‌های بخش شمال یمن عملاً در اختیار دولت نجات ملی صنعا خواهد بود.

در خصوص جبهه‌بندی‌های منطقه‌ای و جهانی در برابر جنگ یمن و ائتلاف سعودی نیز باید توجه داشت که جمهوری اسلامی ایران طی این سال‌ها همواره به‌عنوان حامی و پشتیبان معنوی ملت یمن بوده و از مردم دفاع می‌کند؛ اما طرف مقابل شامل آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای دیگر عربی و غربی از یک متجاوز یعنی عربستان دفاع می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *