جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

حمله اسرائیل به حومه دمشق پایتخت سوریه

منابع نظامی سوری از فعال شدن پدافند دفاعی سوریه در حومه دمشق و رهگیری تعدادی از موشک‌هایی خبر دادند که گفته می‌شود از سوی رژیم اسرائیل شلیک شده است.

ادعای کمیته تحقیقات روسیه: تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند

کمیته تحقیقاتی روسیه در تلگرام اعلام کرد: نتایج ابتدایی تحقیقات می‌تواند ماهیت برنامه‌ریزی شده این اقدامات تروریستی، آماده‌سازی‌های دقیق و حمایت مالی از آن‌ها را تایید کند. نتیجه همکاری با تروریست‌های دستگیر شده، بررسی دستگاه‌های فنی ضبط شده و تحلیل اطلاعات تراکنشات مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط با اتباع اوکراینی به دست آمده است.

Loading

تقویت همکاری‌های چین و رژیم صهیونیستی تحت کنترل آمریکا

۱۳۹۹/۰۳/۰۶ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با در نظر گرفتن مناسبات تل‌آویو - واشنگتن و اتحاد دیرینه آن‌ها و همچنین خصومت و تشدید درگیری‌ها بین چین و آمریکا می‌توان گفت مناسبات رژیم صهیونیستی و چین کاملا حساب شده است و تل‌آویو با در نظر گرفتن حساسیت‌های آمریکا وارد هرنوع معامله یا قراردادی با پکن خواهد شد. پیرمحمد ملازهی - کارشناس مسائل آسیا

نزدیکی چین به متحد نزدیک آمریکا یعنی رژیم صهیونیستی سبب بروز نگرانی‌هایی در میان مقامات کاخ سفید شده است؛ هرچند به نظر می‌رسد که به دلیل روابط دیرینه تل‌آویو – واشنگتن این مناسبات تاثیر چندانی بر روابط این دو متحد دیرینه نداشته باشد و حتی شاید بتوان گفت که مناسبات پکن-تل‌آویو تاحدودی هماهنگ شده و زیر نظر آمریکا است.

درخصوص دلایل نزدیکی روابط رژیم اسرائیل و چین می‌توان گفت که تل‌آویو و پکن هر دو به یکدیگر نیاز دارند؛ نیاز چین دسترسی به فناوری پیشرفته‌‌ غربی و آمریکایی در عرصه‌های هوافضا و موشک‌های دوربرد است که در اسرائیل وجود دارد؛ لذا چین به دنبال سلاح‌ها و فناوری‌هایی است که غرب و به ویژه آمریکایی‌ها به اسرائیلی‌ها داده‌اند.

چینی‌ها امیدوار هستند که در پرتو این مناسبات گسترده با رژیم صهیونیستی بتوانند از این امکانات برخوردار شوند. البته در مواقعی نیز شاهد بودیم که آمریکایی‌ها از انتقال فناوری غربی از طریق اسرائیل به چین ممانعت کرده‌اند؛ ولی به هر ترتیب چینی‌ها شگردهای خاص خودشان را دارند و وقتی وارد توسعه روابط با تل‌آویو می‌شوند در حقیقت به نوعی می‌توانند کانال‌هایی بزنند و با افرادی ارتباط برقرار کنند که حداقل بخشی از خواسته‌هایشان را از این طریق تامین کنند.

در این بین نزدیکی روابط اسرائیل و چین از منظر تل‌آویو از این نظر اهمیت دارد که معادلات قدرت جهانی در حال تغییر است و بقای آن‌ها در خاورمیانه با توجه به تضادی که با کشورهای خاورمیانه عربی و جهان اسلام دارند، به این بستگی دارد که حمایت منابع اصلی قدرت را همچنان در پشت سر خود داشته باشند.

در عین حال وضعیت بازیگری قدرت‌های بزرگ در خاورمیانه نیز در حال تغییر و تحول است؛ یعنی از یک سو پیش‌بینی می‌شود چینی‌ها به سطحی از قدرت دست پیدا کنند که در خاورمیانه تعیین‌کننده باشند و از سوی دیگر آمریکایی‌ها تمایل نشان داده‌اند که نقش‌شان را در خاورمیانه کاهش داده و توجه‌شان بیش‌تر به سمت شرق آسیا معطوف شود؛ لذا رژیم صهیونیستی با در نظر گرفتن این مسائل و با هدف حفظ بقا، در تلاش است که با همه منابع قدرت در جهان مناسبات گسترده‌ای برقرار کند.

در این رابطه اخیرا نشریه آمریکایی هیل در نوشتاری به روابط میان چین و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و آن را خطری برای روابط دو متحد قدیمی [رژیم صهیونیستی و آمریکا] دانسته و نوشت که نزدیکی میان چین و رژیم صهیونیستی، روابط میان واشنگتن و تل‌آویو را به خطر انداخته به ویژه آنکه با گسترش کرونا، خصومت میان آمریکا و چین وارد مرحله تازه‌ای شده است؛ اما در واقعیت، صهیونیست‌ها تا آن اندازه به چین نزدیک خواهند شد که به مناسبات‌شان با آمریکا خدشه‌ وارد نشود. به احتمال خیلی زیاد یک نوع هماهنگی پشت پرده بین ‌آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در این خصوص وجود دارد. باید توجه داشت که چین به لحاظ اقتصادی بسیار پیشرفت کرده و آمریکا بی‌میل نیست که بخشی از قدرت اقتصادی چین برای نظامی‌گری صرف شود.

بنابراین احتمالا فروش تسلیحات از طرف رژیم صهیونیستی به چین بسیار حساب شده است و به این صورت نیست که صهیونیست‌ها بدون هماهنگی با آمریکا دست به چنین اقدامی بزنند، زیرا پیش‌تر یک بار این رژیم و چین قراردادی امضا کردند، اما مخالفت آمریکا باعث شد که اسرائیل این قرارداد را لغو کند. در حالی که در همان زمان هند با رژیم صهیونیستی همین قرارداد را امضا کرد، اما آمریکا با آن مخالفت نکرد و عملیاتی شد.

همچنین اسرائیل پیش‌تر در پاسخ به خواسته‌های آمریکا، هرگونه توافق با چین در رابطه با ارتش این رژیم را ممنوع اعلام و فعالیت شرکت مخابرات چینی هوآوی را از اجرای شبکه ۵جی در خاک خود منع کرده بود.

بنابراین با در نظر گرفتن مناسبات تل‌آویو-واشنگتن و اتحاد دیرینه آن‌ها و همچنین خصومت و تشدید درگیری‌ها بین چین و آمریکا می‌توان گفت مناسبات رژیم صهیونیستی و چین کاملا حساب شده است و تل‌آویو با در نظر گرفتن حساسیت‌های آمریکا وارد هرنوع معامله یا قراردادی با پکن خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *