جدیدترین مطالب

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تهران به ویژه پس از جنگ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به این سو به شدت مراقب سیاستی بوده که دولت «بنیامین نتانیاهو» خواستار آن است؛ این‌که دامنه جنگ، از غزه تا خلیج فارس گسترش یافته و به‌این ترتیب صحنه به جنگ «اسرائیل‌_‌ایران»  تغییر وضعیت دهد. خویشتنداری تهران در برابر رویکرد زیرکانه تل‌آویو، اما به معنای آن نبوده و نیست که ارتدوکس‌های اسرائیلی قوانین بازی را با اقدام‌های خرابکارانه _ تروریستی تغییر دهند؛ درحالی که تهران هیچ پاسخی در این‌باره ندهد.

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

Loading

أحدث المقالات

تاکید امیرعبداللهیان بر ضرورت ایفای نقش سازمان‌های بین‌المللی برای ارسال کمک‌های انسانی به غزه

مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت برای منطقه شرق مدیترانه در دیدار با وزیر امور خارجه گفت: با توقف خشونت‌ها و جنایت‌های رژیم در غزه، فرصت برای ارائه کمک‌های انسانی و بهداشتی و درمانی و دسترسی به واکسن، دارو و غذا برای مردم فلسطین فراهم شود.

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تهران به ویژه پس از جنگ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به این سو به شدت مراقب سیاستی بوده که دولت «بنیامین نتانیاهو» خواستار آن است؛ این‌که دامنه جنگ، از غزه تا خلیج فارس گسترش یافته و به‌این ترتیب صحنه به جنگ «اسرائیل‌_‌ایران»  تغییر وضعیت دهد. خویشتنداری تهران در برابر رویکرد زیرکانه تل‌آویو، اما به معنای آن نبوده و نیست که ارتدوکس‌های اسرائیلی قوانین بازی را با اقدام‌های خرابکارانه _ تروریستی تغییر دهند؛ درحالی که تهران هیچ پاسخی در این‌باره ندهد.
Loading

رویکرد آتی دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی

۱۳۹۹/۰۲/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در صورت شکست ترامپ و پیروزی جو بایدن،‌ کابینه آینده رژیم صهیونیستی پس از 18 ماه به بنی گانتس رهبری حزب آبی و سفید منتقل خواهد شد و این یک بازی سیاسی در درون حاکمیت رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود؛ اما اگر همچنان ترامپ، رئيس‌جمهور باقی بماند این احتمال وجود دارد به بهانه اینکه طرح‌های مذکور ناتمام مانده دوره نتانیاهو را تمدید کنند. حسن هانی‌زاده -کارشناس مسائل خاورمیانه

کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) روز پنج‌شنبه قانون «تناوب قدرت» در رژیم صهیونیستی را که به بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود و بنی گانتس، رهبر حزب آبی و سفید اجازه نوبتی کردن نخست‌وزیری را می‌دهد، تایید کرد. بر این اساس دولت جدید چهارشنبه آینده در برابر کنست مراسم تحلیف به جا می‌آورد. طبق توافق گانتس و نتانیاهو ابتدا برای ۱۸ ماه نتانیاهو، نخست‌وزیر می‌شود و بعد از آن گانتس نخست وزیر ۱۸ ماه دوم خواهد بود. البته گانتس در دوره نخست‌وزیری نتانیاهو پست وزیر‌جنگ و معاون نخست‌وزیر را برعهده خواهد داشت.

درواقع آخرین تصمیم را دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در مورد شاکله جدید کابینه رژیم صهیونیستی اعلام کرد و بر این اساس قرار است بنیامین نتانیاهو، برای مدت 18 ماه به عنوان نخست وزیر کابینه خود را تشکیل دهد و در طول این مدت بنی گانتس برای به دست گرفتن قدرت زیرساختارهای لازم را ایجاد خواهد کرد. البته وی در این 18 ماه نخست‌وزیری نتانیاهو نباید در مسیر حرکت کابینه ائتلافی وی کارشکنی کند. این تصمیم در حالی صورت گرفت که دادگاه عالی اسرائیل بیش از ۳ سال است که درصدد دستگیری و محاکمه بنیامین نتانیاهو و همسر وی به اتهام فساد مالی برآمده اما دخالت تیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و پادرمیانی سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی موجب شده که پرونده نتانیاهو و همسرش به طور موقت به بایگانی سپرده شود.

باید توجه داشت که بسیاری از مسائل در خصوص داخل رژیم صهیونیستی و سیاست‌های جاری آن، به آمریکا و به خصوص انتخابات ۲۰۲۰ این کشور وابسته است.

در حال حاضر در میان عناصر تندروی اسرائیلی این نگرانی وجود دارد که ممکن است دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست بخورد و جو بایدن از حزب دمکرات پیروز رقابت‌ها شود.

بر این اساس اگر دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ به پیروزی برسد قطعا بنیامین نتانیاهو در آینده در پرتو حمایت‌های رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا خواهد توانست طرح‌های مربوط به پیوست دادن شهرک‌های یهودی‌نشین و غورالاردن را اجرایی کند.

این در حالی است که عنصر زمان برای مقامات رژیم صهیونیستی بسیار مهم است. زیرا تنها فردی که می‌تواند طرح‌های توسعه‌طلبانه اسرائیل را اجرایی کند، نتانیاهو است. شاید به همین خاطر هم نتانیاهو دور اول نخست‌وزیری را برعهده گرفته تا پیش از پایان ریاست‌جمهوری ترامپ طرح‌های توسعه‌طلبانه‌اش را تاحدودی اجرایی کند. باید توجه داشت که بنی گانتس به دلیل ناپختگی سیاسی قادر به عملیاتی کردن این طرح‌ها نیست. به همین دلیل به نظر می‌رسد بنی‌ گانتس پذیرفته که نتانیاهو این طرح‌ها را در دوره نخست‌وزیری اش عملیاتی کند تا بعد از طی شدن دوره نتانیاهو که گانتس قدرت را به دست می‌گیرد، تمام بار مسئولیت به دوش نتانیاهو باشد.

درواقع در صورت پیروزی جو بایدن، گانتس به عنوان چهره جدید که در ظاهر در شهرک‌سازی‌ها و پیوست غور الاردن خیلی دخالتی نداشته وارد عرصه سیاست اسرائیل خواهد شد و از حمایت واشنگتن نیز برخوردار خواهد بود.

درخصوص مسئله پیوست دادن شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه غربی و همچنین اشغال کامل منطقه غور الاردن باید مدنظر داشت که نتانیاهو به شدت در پی اجرایی کردن این طرح‌ها است. لذا احزاب دینی و دست راستی رژیم صهیونیستی یعنی تندروها با این شرط حاضر به همکاری با کابینه نتانیاهو شدند که وی در آینده این طرح‌ها را عملیاتی کند.

همچنین در صورت عملیاتی شدن این طرح‌ها احتمالا نتانیاهو از اتهام فساد علیه خود و همسرش تبرئه خواهد شد. زیرا بخشی از افراد در دادگاه اسرائیل بسیار افراطی هستند و اگر نتانیاهو طی این 18 ماه نخست‌وزیری بتواند طرح‌های توسعه شهرک‌سازی و پیوست دادن غور الاردن به رژیم صهیونیستی را عملیاتی کند آنها نیز پرونده فساد مالی وی را به بایگانی خواهند سپرد.

لذا به صورت کلی در صورت شکست ترامپ و پیروزی جو بایدن،‌ کابینه آینده رژیم صهیونیستی پس از 18 ماه به بنی گانتس رهبری حزب آبی و سفید منتقل خواهد شد و این یک بازی سیاسی در درون حاکمیت رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود. اما اگر همچنان ترامپ، رئیس‌جمهور باقی بماند این احتمال وجود دارد به بهانه اینکه طرح‌های مذکور ناتمام مانده دوره نتانیاهو را تمدید کنند.

درواقع کابینه‌ها در رژیم صهیونیستی بر اساس سیاست‌های آمریکا و وضعیت حاکم بر این کشور تشکیل می‌شوند. با این اوصاف اگر بایدن به پیروزی برسد کابینه رژیم صهیونیستی مجموعا از احزاب دست چپی نزدیک به گانتس تشکیل خواهد شد که در این صورت ممکن است که جو بایدن با ادامه طرح‌های مربوط به معامله قرن و پیوست دادن غور الاردن مخالفت کند.

در نهایت از نظر فلسطینی‌ها نیز که درخصوص طرح‌های ترامپ در رابطه با  معامله قرن و پیوست دادن شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه غربی بسیار ناخشنود هستند و نگرانی‌های بسیاری دارند پیروزی جو بایدن مطلوب‌تر از پیروزی دوباره ترامپ خواهد بود.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *