جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

سخنگوی سازمان ملل: هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به غزه وجود ندارد

تهران – ایرنا – سخنگوی سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه موانع بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه برای اهالی غزه همچنان وجود دارد، تأکید کرد در شرایطی که بیش از ۱.۱ میلیون نفر در این منطقه با خطر گرسنگی مواجه هستند و هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به این منطقه وجود ندارد.

انتقاد شدید نماینده فلسطین از نقض قطعنامه شورای امنیت توسط اسرائیل

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل از نقض قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس فوری از سوی اسرائیل بشدت انتقاد کرد و گفت: اسرائیل با نقض قطعنامه شورای امنیت مرتکب جنایت می شود.

Loading

سازمان بهداشت جهانی قربانی بی‌کفایتی ترامپ

۱۳۹۹/۰۲/۰۲ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: ترامپ در این روزها به شدت تحت فشار افکار عمومی است و اسناد و مدارک حکایت از اهمال‌کاری‌ها و بی‌تدبیری‌هایی در مدیریت بحران در آمریکا دارد که وضعیت این کشور را تا بدین حد بحرانی کرده است. بنابراین اکنون رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال یک قربانی است تا مسئولیت‌ها را گردن آن بیندازد و آن نهاد یا تشکل فکری را مسئول این فضاحت معرفی کند. امیرعلی ابوالفتح/ کارشناس مسائل آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته در کنفرانسی درباره شیوع بیماری کرونا در آمریکا اعلام کرد که پرداخت کمک به سازمان بهداشت جهانی را موقتا متوقف کرده است. این در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در شرایط کنونی مبارزه جهانی با بیماری کرونا، چنین اقدامی را سیاستی اشتباه ارزیابی می‌کند. رئیس جمهور آمریکا به باور خود مقصر اصلی بحران کرونا را یافته است و این مقصر سازمان بهداشت جهانی است. این نخستین باری نیست که ترامپ عملکرد این سازمان را به باد انتقادی ویرانگر گرفته است. هفته قبل‌تر نیز رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده بود که تامین بودجه این سازمان را قطع می‌کند و اکنون به تهدید خود عمل کرده است. این در حالی است که آمریکا بزرگترین تامین کننده بودجه این نهاد بین‌المللی است. در سال ۲۰۱۹ این کشور ۴۰۰ میلیون دلار از بودجه این سازمان را تامین کرده بود.

درواقع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به نمایندگی از جریان ملی‌گرای راست‌گرا یا به تعبیر خود جریان میهن‌پرست‌ها خیلی میانه خوبی با نهادهای بین‌المللی به خصوص نهادهایی که به زعم آنها منافع آمریکا را تضمین نمی‌کند، ندارد. به همین دلیل طی 3 سال گذشته دولت آمریکا از چندین پیمان چند جانبه، دوجانبه و نهادهای بین‌المللی خارج شده است. این خروج از پیمان آب و هوایی پاریس آغاز شد و در ادامه درباره پیمان تجاری ترانس‌پاسیفیک، برجام،‌ یونسکو، شورای حقوق بشر سازمان ملل و برخی دیگر از پیمان‌ها نیز همین روند در پیش گرفته شد. بنابراین در حال حاضر قطع کمک‌های مالی سازمان جهانی بهداشت نیز در همان راستای ضدیت واشنگتن با نهادهای بین‌المللی قابل تحلیل و ارزیابی است.

البته در برهه فعلی و درباره ویروس کرونا دولت ترامپ معتقد است که سازمان جهانی بهداشت بیش از اندازه تحت تاثیر چین است، پکن برای حفظ پرستیژ دنیا را فریب داده و به موقع هشدارهای لازم را اعلام نکرده است. لذا بنابر ادعای آمریکا این مسئله منجر به آن شد که کشورهای اروپایی و آمریکایی و کلا کشورهای جهان بر اساس دستورالعمل‌های غلط و ناقص سازمان جهانی بهداشت مسیری را طی کند که در نهایت منجر به یک پاندمی شود. بویژه آنکه شیوع  ویروس کرونا ابعاد اقتصادی و اجتماعی وسیعی را برای جهان به دنبال داشته است.

ضمن آنکه ترامپ در این روزها به شدت تحت فشار افکار عمومی است و اسناد و مدارک حکایت از اهمال‌کاری‌ها و بی‌تدبیری‌هایی در مدیریت بحران در آمریکا دارد که وضعیت این کشور را تا بدین حد بحرانی کرده است. بنابراین اکنون رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال یک قربانی است تا مسئولیت‌ها را گردن آن بیندازد و آن نهاد یا تشکل فکری را مسئول این فضاحت معرفی کند. تا به امروز ترامپ بارها در این راستا اقدام کرده است؛ یک بار عنوان می‌کند رسانه‌های جعلی مسئول هستند، یک بار دمکرات‌ها را مقصر می‌داند و حتی در صحبت‌هایش کنگره و دولت باراک اوباما را نیز مسئول این فضاحت‌ها معرفی کرده است.

در حال حاضر نیز رئیس‌جمهور آمریکا بحث سازمان جهانی بهداشت را مطرح کرده و امیدوار است که با این کار، فشارها و انتقادات را از دولت خود دور کرده و متوجه یک نهاد بین‌المللی سازد. همچنین ترامپ در نظر دارد تا یک چهره مقتدر از خود نزد حامیانش در آمریکا ارائه دهد و اینگونه وانمود کند که توانسته اقدام قاطعی را علیه نهادی که شائبه بی‌مسئولیتی و اهمال‌کاری دارد اتخاذ کند.

لذا ترامپ بیشتر برای تاثیرگذاری بر مخاطب داخلی این اقدام را انجام داده و ممکن است در زمانی که باید بودجه لازم را برای سازمان بهداشت جهانی تخصیص دهد از این امر صرف‌نظر کند. یعنی این اقدام را اجرایی نکند تا وارد یک روند بوروکراتیک شده و مشمول مرور زمان شود.

درعین حال مقامات ارشد سازمان بهداشت جهانی ابراز امیدواری کرده‌اند تصمیمی که ترامپ اعلام کرده عملیاتی نشود. این حرف بدان معنا است که احتمالا این موضوع در حوزه عمل اجرایی نشود و فعلا یک اقدام سیاسی و تبلیغاتی محسوب می‌شود. همچنین فعلا سازمان بهداشت جهانی دچار کمبود منابع مالی نخواهد شد چرا که آمریکایی‌ها تا به امروز بودجه‌ لازم را پرداخت کرده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *