جدیدترین مطالب

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رشد تروریسم در افغانستان و به‌ویژه قدرتمندشدن داعش خراسان مستقر در این کشور، ارتش روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان‌ برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی چهارروزه را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این وزارتخانه اعلام کرد که این رزمایش مشترک نظامی در پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه در منطقه ختلان و «حرب میدان» تاجیکستان که در ۲۰کیلومتری مرزی افغانستان قرار دارد، انجام می‌شود.

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.
Loading

أحدث المقالات

نیویورک‌تایمز: تل‌آویو تصور نمی‌کرد پاسخ ایران به حمله به کنسولگری دمشق تا این اندازه شدید باشد

نیویورک تایمز نوشت: مقامات اسرائیلی نسبت به شدت پاسخ ایران به حمله اول آوریل به ساختمان کنسولگری تهران در دمشق که طی آن چندین مستتشار نظامی ایرانی به شهادت رسیدند، دچار اشتباه محاسباتی شدند.

ببینید | گاف عجیب بایدن درباره حمله اسرائیل به حیفا!

رئیس‌جمهور ۸۱ ساله آمریکا با اشتباه گرفتن رفح در نوار غزه جایی که آوارگان فلسطینی به آنجا پناه برده‌اند با حیفا شهری در فلسطین اشغالی، عنوان کرد «من به اسرائیلی‌ها گفته‌ام که به حیفا حمله نکنید.» کاربران شبکه‌های اجتماعی با بازنشر این فیلم در حال تمسخر بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هستند.‌ منبع: آخرین خبر

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

تهران- ایرنا- روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند.

پیام امارات و عربستان به آمریکا: اگر می‌خواهید نقش ما در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران افزایش یابد، ضمانت امنیتی بدهید، همانطور که به اسرائیل دادید

مقامات عربستان و امارات پیامی را به دولت بایدن ابلاغ کرده اند که بر اساس آن تقویت ائتلاف دفاعی منطقه‌ای علیه ایران مشروط به ارائه ضمانت‌هایی برای امنیت آنها از سوی ایالات متحده است: «همانطور که شما به اسرائیل دادید».  

پیام مقام‌های آمریکایی به صهیونیست‌ها: در صورت تکرار حملات ایران، قادر به مقابله نیستیم

آکسیوس نوشت: ارزیابی نیروهای آمریکا حکایت از آن دارد در صورت حمله مجدد ایران به اسرائیل، توانایی لازم برای تکرار عملیات پدافندی شنبه شب جهت مقابله با پرتابه‌های ایرانی بسیار محدود است.

Loading

کشمیر عامل تنش در روابط پاکستان – عربستان

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه کشمیر به‌عنوان یکی از خط قرمزهای اصلی دولت و مردم پاکستان مطرح است و اساساً عربستان نوعی سکوت تأمل‌برانگیز را در این راستا اتخاذ کرده، این مسئله به یکی از چالش‌های روابط دو کشور تبدیل شده است. محمدرضا عسگری مورودی - کارشناس مسائل شبه‌قاره

با روی کار آمدن عمران خان در اوت سال گذشته در جریان پیروزی حزب حاکم تحریک انصاف در انتخابات پارلمانی پاکستان، گمانه‌زنی‌ها در مورد روابط اسلام‌آباد و برخی از کشورهایی که جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی پاکستان در ادوار مختلف داشتند مورد توجه قرار گرفت؛ در این میان موضوع همکاری‌های اسلام‌آباد و ریاض بیش‌ازپیش در کانون توجهات قرار گرفت. در این راستا شاهد بودیم که نخست‌وزیر پاکستان در بیش از یک سال گذشته چندین نوبت به عربستان سفر کرد و یکی از عمده‌ترین هدف‌های این سفر نیز دریافت کمک‌های مالی از دولت ریاض بوده است. البته در دولت‌های مختلف پاکستان همین رویه حاکم بوده و عربستان سعودی بنا بر ملاحظات مختلف راهبردی، کمک‌های مالی قابل‌توجهی را در اختیار پاکستان قرار داده است. در دوره عمران خان نیز بر اساس آنچه در رسانه‌ها اعلام شد بیش از 12 میلیارد دلار کمک مصوب بوده که تاکنون ظاهراً حدود 3 میلیارد دلار آن در اختیار دولت اسلام‌آباد قرار گرفته است.

حمایت عربستان از گروه‌های افراطی و جریان‌های تندرو در منطقه ازجمله در پاکستان که در قالب حمایت از تشکل‌های مذهبی و مدارس دینی پیگیری می‌شود، یکی از عمده‌ترین اهدافی است که عربستان تلاش دارد تا از طریق ابزار کمک مالی به پاکستان آن را محقق کند.

درواقع عربستان تلاش دارد از این طریق رابطه خود را با مدارس دینی در پاکستان که عموماً مروج خشونت‌گرایی و تندروی دینی هستند حفظ کند. البته این مسئله از نگاه مردم و مجلس پاکستان دور نبوده و حتی موضوع مشارکت اسلام‌آباد در ائتلاف شکست‌خورده عربستان علیه مردم یمن نیز به‌رغم تمایل نسبی که در دولت پاکستان وجود داشت با مخالفت‌ جدی مجمع ملی و سنای این کشور روبرو شد.

البته پیش از عمران خان و در دوره نواز شریف نیز مطالبه مشارکت پاکستان در ائتلاف علیه یمن مطرح شد اما با پاسخ منفی این کشور مواجه شد.

از سوی دیگر یکی از چالش‌های عمده‌ای که از تابستان گذشته تا به امروز در روابط پاکستان با عربستان برجسته شده، انتقاد دولت اسلام‌آباد از بی‌عملی سازمان همکاری اسلامی است که دبیرخانه آن در عربستان قرار دارد. این انتقاد از سوی پاکستان مطرح است که دبیرخانه شورای همکاری باید نقش فعال‌تری را در قبال مسئله کشمیر ایفا کند. با توجه به اینکه در تابستان گذشته به دنبال تصمیم یک‌جانبه دولت هند، خودمختاری ویژه کشمیر لغو شد و اساساً حقوق مردم مسلمان کشمیر با تنگناهای بیشتری مواجه شد، دولت پاکستان انتظار داشت که مهم‌ترین تشکل جهان اسلام یعنی سازمان همکاری اسلامی نقش فعال‌تری را بر عهده بگیرد و حداقل اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی را با هدف بررسی مسئله لغو خودمختاری کشمیر و صدور یک بیانیه علیه دولت هند را در دستور کار قرار دهد که به دلیل مناسبات بین دهلی‌نو و ریاض این اتفاق نیفتاد.

بعدازآن در اجلاسی که به میزبانی مالزی و با حضور هیئت‌هایی از کشورهای مختلف اسلامی به‌منظور بررسی موضوع کشمیر برگزار شد، نه‌تنها ریاض در این اجلاس‌ها حضور نیافت بلکه با فشارهای دولت عربستان، عمران خان نیز از حضور در این نشست‌ها خودداری کرد.

لذا مهم‌ترین اختلافی که امروز در پیش روی روابط عربستان و پاکستان قرار دارد اختلاف‌نظر دو کشور درباره موضوع کشمیر است. همچنان که اظهارات انتقادآمیز عمران خان درباره کشمیر در جریان سفر اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به اسلام‌آباد با خشم شدید مقامات عربستان مواجه شد. به دنبال این سفر، بازداشت صدها نفر از کارگران پاکستان در شهرهای مختلف عربستان را شاهد بودیم که سبب شد تا عمران خان اعلام کند در اجلاس آتی که مالزی میزبان کشورهای اسلامی خواهد بود، شرکت خواهد کرد. شاید این نخستین بار است که نخست‌وزیر پاکستان در مقابل مداخلات عربستان در امور داخلی این کشور قاطعانه ایستاد و پاسخ روشنی به مقامات ریاض داد.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه کشمیر به‌عنوان یکی از خط قرمزهای اصلی دولت و مردم پاکستان مطرح است و اساساً عربستان نوعی سکوت تأمل‌برانگیز را در این راستا اتخاذ کرده، این مسئله به یکی از چالش‌های روابط دو کشور تبدیل شده است. در این رابطه هر کشوری که از راهبرد پاکستان در حمایت از حقوق مردم کشمیر وارد عمل شود موردتوجه سیاست خارجی اسلام‌آباد قرار خواهد گرفت. در این رهگذر باید به رویکردهای مقامات ارشد ترکیه و مالزی اشاره کرد که طی ماه‌های اخیر به‌طور صریح و آشکار از حقوق مردم کشمیر دفاع کردند که این رویکرد می‌تواند به نزدیکی روابط آنکارا و کوالالامپور با دولت اسلام‌آباد منجر شود. همچنان که اردوغان در سفر خود به اسلام‌آباد شدیدترین انتقادها را درباره وضعیت فعلی کشمیر مطرح کرد.

درنهایت با توجه به اینکه پاکستان یکی از کشورهای دریافت‌کننده کمک از بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مانند آمریکا و عربستان است، ریاض تلاش می‌کند در چارچوب سیاست‌های مستقلی که پاکستان در تنظیم مناسباتش با کشورهای مختلف ازجمله ترکیه و مالزی اتخاذ کرده، با متوقف کردن کمک‌های مالی به پاکستان این کشور را با فشارهای بیشتری مواجه و آقای عمران خان و حزب حاکم تحریک انصاف را متقاعد کند که با رویکردهای منطقه‌ای عربستان همراهی بیشتری داشته باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *