جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بنیامین نتانیاهو: با آتش‌بس در غزه مخالفم

باوجود برجای ماندن بیش از ۱۰ هزار شهید در اثر حملات وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه نخست‌وزیر این رژیم مجدداً بر مخالفت خود با آتش‌بس فراگیر در نوار غزه تأکید کرد.

جنبش جهاد: اسرائیل مجبور به تبادل اسرا خواهد شد

معاون دبیر کل جنبش جهاد اسلامی ضمن تأکید بر حضور نیروهای «سرایا القدس» در نبرد زمینی با نظامیان رژیم اشغالگر و آمادگی آنان برای ادامه درگیری تأکید کرد: «هرچقدر هم که روزهای تجاوز اسرائیل طولانی شود، مجبور به تبادل اسرا خواهد شد».

Loading

طرح شکست‌خورده معامله قرن در انتظار انتفاضه جدید

۱۳۹۸/۱۱/۲۵ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در آینده فلسطین شاهد تظاهرات و درگیری‌های خونینی بین مردم فلسطین و رژیم صهیونیستی خواهد بود و حتی ممکن است محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین برای تقابل رسمی و عملی با طرح معامله قرن، تشکیلات خودگردان را منحل کند و این تشکیلات به یک سازمان مبارز فلسطینی تبدیل شود که در این صورت آمریکا و رژیم صهیونیستی دیگر نمی‌توانند با یک نهاد رسمی فلسطینی وارد مذاکره شوند. علاوه بر این، افزایش موج مخالفت‌ها در جهان با این طرح به ویژه از سوی گروه‌های فلسطینی باعث شده که شاهد نوعی عقب نشینی از سوی آمریکا باشیم، به طوری که سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست فوق العاده شورای امنیت اظهار داشت: "برنامه صلح آمریکا برنامه‌ای نیست که به طرف‌های درگیری تحمیل شود، آنها می‌توانند آن را قبول یا رد کنند." حسن هانی‌زاده - کارشناس مسائل خاورمیانه

با رونمایی کامل از طرح معامله قرن توسط دونالد ترامپ، مخالفت‌ها و موافقت‌ها با این طرح بیش از گذشته نمایان شده است. در این راستا اخیرا شاهد بودیم که رئیس مجلس الامه کویت در واکنش به طرح معامله قرن گفت: «ما ملت عرب به شما می‌گوییم، نظرتان چیست در مقابل پول آن هم چند برابر آنچه به ما پیشنهاد می‌کنید، مقدسات ما را رها کنید و از روی زمین مبارک ما گم شوید. [با این توصیفات]معامله قرن اکنون بسیار عالی است.»

او در ادامه نسخه‌ای از طرح صلح پیشنهادی دولت آمریکا موسوم به معامله قرن را در سطل آشغال انداخت و گفت: «جای مناسب و حقیقی این طرح زباله‌دان تاریخ است».

درواقع امروز طرح معامله قرن جهان اسلام را به دو قطب موافق و مخالف تقسیم کرده است؛ برخی از کشورهای اسلامی مانند عربستان سعودی، امارات، بحرین و پادشاهی عمان به دلیل چسبندگی سیاسی به آمریکا با این طرح موافقت کردند، در حالی که سایر کشورهای اسلامی مانند مالزی، اردن، تونس، الجزایر، کویت و عراق مخالفت‌شان را با این طرح اعلام کرده‌اند. دلیل اصلی مخالفت‌ها این است که طرح معامله قرن بدون توجه به چارچوب روابط متعارف بین‌المللی و خارج از چتر سازمان ملل، سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه عرب تهیه شده و دربرگیرنده ابتدایی‌ترین حقوق فلسطینیان هم نیست. در این بین همانطور که اشاره شد یکی از اتفاقات شگفت‌انگیز این بود که رئیس مجلس الامه کویت( پارلمان کویت) در یک واکنش کاملا دقیق و انقلابی طرح معامله قرن را غیرعملیاتی توصیف کرد و آن را در برابر دوربین‌های رسانه‌های بین‌المللی پاره کرد. این امر نشان می‌دهد که حتی برخی کشورهای همسو با سیاست‌های آمریکا مانند اردن و کویت نیز از این طرح راضی نیستند و آن را مغایر با حقوق ملت فلسطین می‌دانند.

بر همین اساس نیز به نظر می‌رسد که طرح معامله قرن یک طرح شکست‌خورده است و قابلیت اجرا ندارد. همچنانکه تشکیلات خودگردان به ریاست محدود عباس و جنبش‌های جهادی فلسطین نیز به صورت یکپارچه مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که اراضی اشغالی در آینده شاهد یک انتفاضه جدید علیه رژیم صهیونیستی خواهد بود.

از این رو طرح معامله قرن یک طرح یک‌سویه و دربرگیرنده خواست رژیم صهیونیستی است و به طور طبیعی ملت فلسطین با آن مخالفت خواهند کرد.

همچنین افکار عمومی جهان اسلام و جهان عرب نسبت به اجرایی شدن این طرح بدبین هستند. تظاهراتی که اخیرا در چند کشور اسلامی صورت گرفت نشان می‌دهد که ملت‌های اسلامی و عربی با طرح معامله قرن مخالف هستند و آن را ناقض حقوق ملت فلسطین می‌دانند. از سوی دیگر برخی کشورهای اروپایی نیز نسبت به طرح معامله قرن از خود واکنش منفی نشان داده و آن را غیرقابل اجرا می‌دانند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که طرح معامله قرن در آینده نزدیک به بایگانی راکد آمریکا و اسرائیل سپرده شود.

در عین حال پیش بینی می‌شود که تظاهرات و مخالفت‌ها در آینده همچنان ادامه یابد و در حال حاضر نیز ملت فلسطین برای نخستین بار با همه طیف‌های سیاسی متحد شده و صریحا اعلام کرده‌اند که اجازه نخواهند داد این طرح عملیاتی شود.

دیگر کشورها هم با موضع گیری و راهپیمایی‌های مردمی با این طرح مخالفت خواهند کرد و از آنجایی که فلسطینی‌ها یکی از طرف‌های مهم در معامله قرن هستند اجازه نمی‌دهند این طرح اجرایی ‌شود.

لذا در آینده فلسطین شاهد تظاهرات و درگیری‌های خونینی بین مردم فلسطین و رژیم صهیونیستی خواهد بود و حتی ممکن است محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین برای تقابل رسمی و عملی با طرح معامله قرن، تشکیلات خودگردان را منحل کند و این تشکیلات به یک سازمان مبارز فلسطینی تبدیل شود که در این صورت آمریکا و رژیم صهیونیستی دیگر نمی‌توانند با یک نهاد رسمی فلسطینی وارد مذاکره شوند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که نه تنها این طرح اجرا نخواهد شد بلکه درگیری‌ها در آینده بین ‌فلسطینیان و ارتش رژیم صهیونیستی نیز تشدید می‌شود.

در رابطه با اهداف تل‌آویو و واشنگتن از پیگیری این طرح نیز به نظر می‌رسد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در دو انتخابات گذشته کنست اسرائیل با شکست مواجه شده تلاش دارد تا از معامله قرن به عنوان یک تبلیغات سیاسی استفاده کند، اما با شکست مواجه خواهد شد، زیرا ملت فلسطین اجازه نخواهد داد که آمریکا سیاست‌های خود را بر فلسطینیان تحمیل کند. دونالد ترامپ نیز در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال جاری میلادی نیازمند یک پروسه تبلیغات انتخاباتی است و به همین دلیل تلاش دارد تا قبل از برگزاری انتخابات 2020 این طرح را عملیاتی کند، اما در نهایت به دلیل مخالفت‌های جهانی وی نیز به هدف خود نایل نخواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *