جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله اسرائیل هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

خودسوزی شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه ترامپ

تهران- ایرنا- جفری مدری رئیس پلیس نیویورک روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه منهتن جایی که قرار است محاکمه کیفری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در خصوص پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در آن برگزار شود، خودسوزی کرده است.

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره ریزپرنده‌ها در اصفهان

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی دریافت نکردیم، اما شاهد نشانه‌هایی هستیم که حاکی از کاهش تنش‌هاست.

Loading

مولفه‌های اثرگذار در تحولات ونزوئلا

۱۳۹۷/۱۱/۲۳ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اگر ارتش وفاداری و حمایت از دولت قانونی را همچنان حفظ کند، دولت مادورو احتمالا بر قدرت باقی می‌ماند و کشورهای خارجی کاری از پیش نمی‌برند اما اگر ارتش حمایتش را از دولت مادورو متوقف کند همچنانکه یکی دو نفر از ارتشی‌ها به سمت گوایدو متمایل شده‌اند، ممکن است تحولات در ونزوئلا به گونه دیگری رقم بخورد.

سید جعفر هاشمی  – سفیر پیشین ایران در برزیل

خوان گوایدو، رهبر کودتاچیان در ونزوئلا به این بهانه که در انتخابات ریاست جمهوری تقلب صورت گرفته، از 11 ژانویه 2019 بنای مخالفت با نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور را در پیش گرفت و هدایت اعتراضات را عهده‌دار شد. این مسئله موجب شد که یک سری کشورهای خارجی مانند آمریکا به حمایت از گوایدو برخیزند و وی را به عنوان رئیس‌جمهور موقت معرفی کنند. این در حالی است که در ادامه مشخص شد که خود آمریکایی‌ها مسبب چنین توطئه‌ای بوده‌اند. ملاقات‌های جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا با برخی از مخالفان مادورو و همچنین بعضی از روسای کشورهای همسایه ونزوئلا حکایت از آن دارد که واشنگتن درصدد آن است که به هر شکل ممکن رئیس‌جمهور قانونی این کشور را از قدرت خلع کنند.

اگر دلیل اصلی چنین اقدامی را بخواهیم بررسی کنیم به شکست آمریکا طی دهه‌های اخیر در آمریکای لاتین و از دست دادن جایگاهش در این منطقه بازمی‌گردد. لذا این تئوری که کشورهای آمریکای لاتین، حیاط خلوت آمریکا هستند، با روی کار آمدن دولت های ضد آمریکایی در کشورهایی مانند کوبا، بولیوی، برزیل و ونزوئلا در دوره هوگو چاوز شکسته شد. بنابراین واشنگتن احساس خطر کرد و تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از استمرار این روند انجام داد و در نهایت با روی کار آمدن ژائیر بولسونارو در برزیل که به ترامپ آمریکای لاتین معروف شده، واشنگتن به خود جرات داد تا به تدریج مشکلاتی را برای کشورهایی که از زیر سلطه آنها خارج شده، ایجاد کند.

در این میان برخی مشکلات و نارضایتی‌های اقتصادی داخل ونزوئلا نیز باعث شد تا گوایدو بتواند حامیانی از بین مردم برای خود دست و پا کند. همچنین مردم ونزوئلا سالیان سال است که از وضعیت اقتصادی بسیار بغرنج رنج می برند و این مسئله موجب مهاجرت آنها به کشورهای اطراف شده است؛ این مهاجرت نیز منجر به آن شده که کشورهای همسایه ونزوئلا از این وضعیت خشنود نباشند و از جابجایی قدرت در آنجا حمایت کنند.

در این مسئله که مشکلات و فساد زیادی در ونزوئلا وجود دارد شکی نیست، اما این مسائل در روابط بین‌الملل، دیگر کشورها را مجاز نمی‌کند که برای کشور مذکور تعیین تکلیف کنند و بگویند یک هفته فرصت دارد که انتخابات دیگری برگزار کند و گرنه فرد دیگری که مخالف وی است را به عنوان رئیس‌جمهور موقت خواهند پذیرفت.

این حرف، حرف بسیار ناپسندی است که به نوعی بیانگر بازگشت رویکردهای استعماری است. حتی اگر حکومت ونزوئلا، حکومت ناشایستی باشد باید توسط مردم کشورش و به صورت مسالمت‌آمیز مشکلاتش حل شود. لذا کشورهایی که به حمایت از گوایدو پرداخته‌اند نرم جهانی را زیر پا گذاشته‌اند. مسئله عجیب دیگر آنکه بسیاری از کشورهای دنیا نیز نسبت به این مسئله و دخالت‌ها سکوت اختیار کرده‌اند که این یک فاجعه بسیار بزرگ است.

بنابراین در مقطع فعلی دو دسته از کشورها در برابر تحولات ونزوئلا پدیدار شده‌اند؛ یک دسته به رهبری آمریکا است که کشورهای اتحادیه اروپا را شامل می‌شود.

بعد از آنکه گوایدو خود را رئیس جمهور ونزوئلا خواند آلمان، فرانسه، اسپانیا، بریتانیا، پرتغال، هلند و بلژیک به نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا هشت روز فرصت داده بودند انتخابات برگزار کند و در غیر اینصورت آنها ریاست‌جمهوری موقت خوان گوایدو را به رسمیت خواهند شناخت که یکشنبه شب این مهلت به اتمام رسید و آنها گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند. بدیهی است که به این جبهه، کشورهای دیگری نیز افزوده خواهند شد.

دسته دیگر از کشورها که در برابر تحولات ونزوئلا و در حمایت از دولت قانونی این کشور موضع‌گیری کرده‌اند کشورهایی مانند روسیه، چین، کره شمالی، ترکیه و ایران را شامل می‌شود. این کشورها به ویژه چین طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در ونزوئلا پایه‌گذاری کرده و لذا به راحتی رضایت نخواهد داد که آمریکا و دیگر کشورها برای ونزوئلا مشکل‌ساز شوند و بخواهند دولت را در این کشور تغییر دهند.

کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران نیز از آنجایی که چنین اقداماتی صحیح و قانونی نیست موضع‌گیری کرده است.

در نهایت یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده و مهم در تحولات ونزوئلا، ارتش این کشور است؛ اگر ارتش وفاداری و حمایت از دولت قانونی را همچنان حفظ کند، دولت مادورو احتمالا بر قدرت باقی می‌ماند و کشورهای خارجی کاری از پیش نمی‌برند اما اگر ارتش حمایتش را از دولت مادورو متوقف کند همچنانکه یکی دو نفر از ارتشی‌ها به سمت گوایدو متمایل شده‌اند، ممکن است تحولات در ونزوئلا به گونه دیگری رقم بخورد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *