جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

اهداف سفر اردوغان به آمریکا و رویکرد ترامپ

۱۳۹۸/۰۹/۰۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: آمریکا می‌خواهد به نوعی حمایت‌های نسبی خود از گروه‌های کرد شمال سوریه ادامه دهد که این موضوع برای ترکیه چندان خوشایند نیست؛ بنابراین گرچه در برهه فعلی به نظر می‌رسد حمایت آمریکا از حضور نظامی ترکیه در سوریه در همان حدودی که در توافق‌های بین طرفین دیده شده، باقی بماند، اما روند این تحولات در بلندمدت بستگی به شرایطی دارد که سوریه با آن مواجه خواهد شد. سیامک کاکایی -کارشناس مسائل ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای چند دیدار رسمی، چهارشنبه 22 آبان راهی واشنگتن شد و در مراسم رسمی در کاخ سفید مورد استقبال دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود قرار گرفت. این سفر از قبل پیش‌بینی شده بود و برای شخص اردوغان و ترکیه بسیار اهمیت داشت، چرا که بعد از تحولات شمال سوریه و حضور نظامی ترکیه در بخشی از خاک سوریه، برای آنکارا مهم بود که بتواند حمایت‌های بین‌المللی لازم یا حمایت ضمنی از سوی کشورهایی چون آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا را کسب کند.

در این چارچوب، اتحادیه اروپا انتقادات بسیاری در رابطه با حملات ترکیه به شمال سوریه مطرح کرد، اما رویکردهای روسیه و ‌آمریکا متفاوت از اتحادیه اروپا بوده است.

در این راستا، سفری که اردوغان به روسیه انجام داد و دیدار وی با ولادیمیر پوتین «شبه‌حمایتی» از وضعیت ترکیه در شمال سوریه از سوی مسکو محسوب می‌شود. این در حالی است که ترکیه چنین انتظاری نیز از آمریکا داشت و اگر این حمایت از سوی ترامپ نیز انجام شود برای اردوغان بسیار حائز اهمیت است. البته پیش‌تر توافقنامه‌هایی جداگانه بین ترکیه و روسیه و بین ترکیه و آمریکا امضا شده بود.

جدای از این مسائل، نکات دیگری نیز در سفر اردوغان به واشنگتن قابل‌تامل است؛ نخست اینکه در ارتباط با سوریه، اردوغان در کنار جذب حمایت‌های ضمنی آمریکا در قبال وضعیت ترکیه در شمال سوریه به دنبال آن بود که ترامپ را متقاعد کند تا از حمایت‌های آمریکا نسبت به گروه‌های کرد سوریه دست بردارد؛ ولی اردوغان در این راستا نتوانست توفیقی کسب کند، زیرا مشاهده کردیم که ترامپ گفته بود می‌خواهد از مظلوم کوبانی، فرمانده کرد سوریه دعوت به گفتگو کند، لذا آمریکا می‌خواهد به نوعی حمایت‌های نسبی خود را در قبال گروه‌های کرد شمال سوریه ادامه دهد که این موضوع برای ترکیه چندان خوشایند نیست.

بنابراین در برهه فعلی به نظر می‌رسد حمایت آمریکا از حضور نظامی ترکیه در سوریه در همان حدودی که در توافق‌های بین طرفین دیده شده باقی بماند، اما در بلندمدت روند این تحولات بستگی به شرایطی دارد که سوریه با آن مواجه خواهد شد. دومین موضوعی که برای اردوغان در سفر به آمریکا مهم بود رفع دغدغه‌های این کشور نسبت به مسئله ارامنه است. تقریبا دو هفته پیش بود که مجلس نمایندگان آمریکا رای به «به رسمیت شناختن کشتار ارامنه در دوران عثمانی» به عنوان قتل عام دادند؛ مسئله‌ای که خشم ترکیه را برانگیخت. لذا به نوعی اردوغان به دنبال آن بود تا ترامپ را متقاعد کند که آمریکایی‌ها از پیش کشیدن چنین موضوع‌های چالش‌برانگیزی پرهیز کنند. اما اگر چنین خواسته‌ای در شرایط فعلی مورد توجه قرار گیرد و موضوع ارامنه به فراموشی سپرده شود ممکن است بعدها دوباره این چالش بازگردد و از بین نخواهد رفت.

موضوع سوم که برای رئیس‌جمهور ترکیه اهمیت داشت اینکه اطمینان حاصل کند که تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه اعمال نخواهد شد و دیگر تحریم‌ها نیز برداشته شود. در این دیدار و طی بحث‌هایی که در زمینه اقتصادی و تجاری بین دو طرف مطرح شد یک نوع وعده‌های ضمنی از سوی ترامپ به اردوغان داده شد تا تحریم‌ها به شکلی از بین برود. در این میان بحث از گسترش روابط تجاری تا 100 میلیارد دلار و موضوعاتی از این دست نیز مطرح شد.

در این بین شاهد بودیم که بعد از بحث‌هایی که درباره خروج آمریکا از سوریه مطرح شد، ترامپ به سرعت در اعلام سیاست‌هایش تجدیدنظر و عنوان کرد که نیروهای آمریکایی نمی‌خواهند از سوریه خارج شوند و قرار است در مناطقی که نیروها و ادوات جنگی خارج شده بود دوباره نیرو بازگرداند.

همچنین بحث از حضور آمریکا در مناطق نفتی سوریه در شمال این کشور نیز مطرح شد. اما استراتژی‌ای که آمریکا در سوریه تعقیب می‌کند که مانع از خروج این کشور از سوریه شد به سیاست‌های واشنگتن نسبت به آینده سوریه مربوط می‌شود. به نظر می‌رسد دامنه انتقادها در داخل آمریکا نسبت به تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه بالا رفته و منتقدان اعلام کردند که خروج آمریکا از سوریه به منزله خارج کردن سهمی است که آمریکا در سوریه دنبال می‌کند. این عده معتقدند که این مسئله، صحنه را برای بازیگران دیگری چون ایران و روسیه باز خواهد کرد. به همین دلیل به نظر می‌رسد که آمریکا به دنبال ایفای نقش و تاثیرگذاری بر روند تحولات آتی سوریه و گذار این کشور به شرایط جدید سیاسی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *