جدیدترین مطالب
عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه میکند، بهطوریکه در ماههای اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنشها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را بهشدت نگران کرده است.
افزایش تعرفه ورود خودروهای برقی عامل تنش جدید بین اروپا و چین
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اخیرا، وزارت بازرگانی چین نسبت به اعمال تعرفههای اضافی از سوی اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرد. به گفته وزارت بازرگانی چین، این اقدام اروپا، قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) را به شدت نقض کرده و همکاریهای جهانی در زمینه تغییرات اقلیمی را به چالش میکشد. پکن از اتحادیه اروپا خواسته تا به سرعت اقدامات غلط خود را اصلاح و با همکاری یکدیگر هم از ثبات همکاریهای اقتصادی و تجاری چین – اتحادیه اروپا و هم از زنجیره صنعتی و تامین خودروهای برقی محافظت کنند.
تفاوت انتخاب ترامپ یا هریس برای چین؟
شورای راهبردی آنلاین-رصد: دونالد ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری خود در سال های 2016-2020 از مهار فزاینده چین حمایت کرد. لفاظیهای ضد چینی ترامپ با اقداماتی محدودکننده علیه پکن همراه شد. در واقع اقدام علیه پکن هم توسط قوه مجریه و هم توسط کنگره انجام شد. در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، سیاست ضد چین معتدلتر شد اما دامنه آن همچنان گسترش یافت. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا بر ماهیت سیاست ایالات متحده در قبال چین تأثیری نخواهد داشت. با این حال، پیروزی ترامپ میتواند وخامت روابط دوجانبه را تسریع کند.
دیپلماسی هنجارگرای ایران در قبال رژیم صهیونیستی
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: در حالی که به نظر می رسید تک و پاتک های ایران و رژیم اسرائیل پس از عملیات وعده صادق ایران در برابر حمله تروریستی این رژیم به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق در فروردین 1403 (آوریل 2024)، پایان یافته، اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه در تهران در بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ (31 ژوئیه 2024) نشان داد آتش باری مستقیم در روابط تهران و تلآویو ادامه دارد و احتمال بازگشت آن به شرایط منازعه غیرمستقیم دشوار است.
أحدث المقالات
راهبرد نظامی آمریکا در سوریه
در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا در ماه اکتبر(مهر) از آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی از سوریه خبر داده بود، اما در اوایل آبان ماه، وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) از طرحی برای تقویت حضور نظامی خود در شمال شرقی سوریه برای «حفاظت» از میادین نفتی این منطقه و جلوگیری از افتادن مجدد این میادین به دست داعش خبر داد. به گزارش برخی رسانههای آمریکایی با توجه به تصمیم بازگشت نیروهای آمریکا به استان دیرالزور و حضور نفربرهای زرهی ارتش این کشور برای ادامه اشغال میادین نفتی سوریه، تعداد سربازان آمریکا در این کشور به ۹۰۰ نفر خواهد رسید. حال این پرسش مطرح میشود که راهبرد حقیقی دونالد ترامپ در قبال سوریه چیست؟
برای تحلیل این موضوع باید بین دونالد ترامپ به عنوان یک شخص حقیقی و شخص حقوقی در قامت رئیسجمهور تفاوت قائل شد. ترامپ به عنوان یک شخص حقیقی معتقد است که لشکرکشیهای آمریکا به خصوص بعد از حادثه 11 سپتامبر برای این کشور خیلی هزینهبر بوده و باعث اتلاف منابع مالی آمریکا شده است. و از آنجایی که این لشکرکشی ها باعث فرسوده شدن قدرت آمریکا شده، لذا این مسیر باید اصلاح گردد. او پیش از این نیز بارها به این موضوع اشاره کرده بود و با مطرح کردن چنین مسائلی توانست پیروز انتخابات ۲۰۱۶ شود. وی هنوز نیز اعتقاد دارد که تاکید بر مواردی همچون این موضوع که آمریکا باید به جنگهای بیپایان، خاتمه دهد میتواند برای انتخابات سال 2020 پایگاه رای وی را تقویت کند و شانس پیروزیاش را افزایش دهد.
این یک اعتقاد شخصی و البته آگاهی و درک درست از مطالبات طیف وسیعی از مردم آمریکا است که رئیسجمهور این کشور به آن پی برده و تلاش دارد با بیان این اظهارات، توئیت کردنها و سخنرانیها حمایت آن دسته از مردم ناراضی آمریکا را به دست آورد.
اما در عین حال باید شخصیت حقوقی دونالد ترامپ به عنوان رئیسجمهور آمریکا را نیز مدنظر قرار داد؛ او در این موقعیت نمیتواند تمام دیدگاهها و مواضع خود را پیش ببرد و مجبور است که مواضع و نقطهنظرات تشکیلات و هیات حاکمه را نیز مدنظر قرار دهد. درواقع، نهادهایی مانند وزارت دفاع و جریانهای داخل احزاب آمریکایی با این رویکرد ترامپ کاملا مخالف و معتقد هستند که امپراتوری آمریکا باید حفظ شود.
بنابراین به نظر میرسد نوعی تقسیم کار نانوشته در واشنگتن صورت گرفته است؛ یعنی از یک سو رئیسجمهور برای اظهارنظر دستش باز است، اما از سوی دیگر برای اجرای سیاستهایش محدودیتهای زیادی دارد. به همین دلیل هر بار که ترامپ بر پایان جنگ و خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تاکید کرده، یک موجی از مخالفتها و اعتراضات در داخل آمریکا شکل گرفته است. این مخالفتها دمکرات و جمهوریخواه ندارد و حتی در میان جمهوریخواهان نیز برخی به شدت با این موضوع مخالف و معتقد هستند که اینگونه سیاستها اگر از مرحله حرف به مرحله عمل برسد جایگاه آمریکا را در نظام بینالملل به خطر میاندازد و باعث تقویت دشمنان و رقبای آمریکا در جهان به ویژه منطقه غرب آسیا خواهد شد. بنابراین این وعدههای دونالد ترامپ در مرحله اجرا محقق نخواهد شد، اگر هم محقق شود بسیار جزئی خواهد بود.
به عنوان مثال از بین دو هزار نیرویی که آمریکاییها در سوریه داشتند گفته میشود که حدود ۵۰ نفر از آنها جابجا و از منطقهای در شمال شرق سوریه به غرب عراق و در یک فاصله ۲۰۰،۳۰۰ کیلومتری منتقل شدهاند.
نکته جالب اینکه برآوردها حکایت از آن دارد که تعداد نظامیان آمریکایی در دوران ریاستجمهوری ترامپ افزایش یافته و گفته میشود که ایالات متحده حدود ۷۰۰هزار نیروی نظامی در عراق دارد که این میزان به نسبت دوران ریاست جمهوری باراک اوباما مقداری افزایش پیدا کرده است.
با این تفاسیر قابل درک است که این تناقضها در سیاستها، گفتار و عملکرد واشنگتن در قبال سوریه دیده شود.
در حال حاضر نیز آنچه که در عرصه عمل شاهد هستیم خواست و اراده گروهی در هیات حاکمه است که خیلی به اظهارات رئیسجمهور توجهی ندارند و کار خود را پیش میبرند.
در این شرایط احتمالا آمریکا در سوریه حضور خواهد داشت؛ البته به این صورت که مناطق کم اهمیت را یا به ترکیه و یا حتی به طور غیرمستقیم به روسیه یا دولت مرکزی دمشق واگذار خواهد کرد. اما مراکز حساس مانند چاههای نفت و یا نقاط استراتژیک که تصور میکند میتواند خط مواصلاتی بین ایران و مدیترانه را قطع کند همچنان در اختیار خواهد داشت. این حضور یا از طریق نیروهای آمریکا و یا از طریق نیروهای نیابتی که در منطقه فعال خواهند کرد صورت میگیرد. به این ترتیب احتمالا حضور آشکار آمریکا در سوریه به تدریج کاهش پیدا میکند و این حضور به صورت کاربردیتر ادامه خواهد یافت.
0 Comments