جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

آمریکا حمله تروریستی مرگ‌بار در حومه مسکو را به‌ شدت محکوم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه چهارم فروردین، با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، «حمله تروریستی مرگ‌بار» روز جمعه سوم فروردین، در مسکو را به‌شدت محکوم کرد. او ضمن ابراز مراتب همدردی با خانواده‌ها و عزیزان قربانیان این «جنایت شنیع» گفت: «تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنیم و در غم جان‌باختن ناشی از این رویداد هولناک، در همبستگی با مردم روسیه می‌ایستیم.»

چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟

گزارش‌های رسانه‌ای همچنین حاکی است، ایران قرار است چندین هزار فروند پهپاد شاهد ۱۰۱ و پهپاد‌های پیشرفته‌تر شاهد ۱۰۷ به روسیه بفروشد. به علاوه، کارخانه مستقر در جمهوری تاتارستان نیز خط تولید این نوع از پهپاد‌ها را راه اندازی خواهند کرد. در حالی که گروه‌های مورد حمایت ایران در هر عملیات خود در خاورمیانه حداکثر از دو یا سه شاهد ۱۰۱ استفاده می‌کنند، ارتش روسیه ظرفیت انجام حملات پهپادی گسترده در اوکراین را دارد و این امکان آزمایش و ارتقاء توان رزم این تسلیحات را فراهم می‌سازد. همه اینها نشانه هایی است از اینکه چگونه درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه رویدادهایی در هم تنیده اند و فن آوری های نظامی در هر دو جبهه بین گروه های درگیر به اشتراک گذاشته می شوند.

سنتکام: حوثی‌ها روز شنبه به یک نفتکش چینی حمله کردند

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد حوثی‌های یمن در روز شنبه ۴ فروردین‌ماه به یک نفتکش متعلق به چین حمله کردند.به گزارش سنتکام این گروه  ابتدا بین ساعت ۲:۵۰ تا ۴:۳۰ بامداد روز شنبه با چهار موشک  به نفتکش چینی «هووانگ پو» در دریای سرخ حمله کردند که این موشکها به کشتی برخورد نکرد و دوباره در ساعت ۴:۲۵ دقیقه بعد از ظهر پنجمین موشک را به سمت نفتکش «هووانگ پو» شلیک کردند که این موشک به پیرامون کشتی برخورد کرد و آسیب مختصری به آن وارد کرد و کشتی بدون تلفات جانی به مسیر خود ادامه داد.

سیل و رانش زمین در برزیل؛ ۱۲ تن جان باختند

مقامات برزیل اعلام کردند که طی شبانه‌روز گذشته در پی بارش شدید باران و رانش زمین در ایالت‌های ریو دو ژانیرو و اسپیریتو سانتو، ۱۲ نفر جان خود را از دست داده و شماری مفقود شده‌اند. در  همین حال، مقامات ایالت ریودوژانیرو به دلیل طوفان و گردباد شدید وضعیت فوق العاده اعلام کردند.

تشدید جنگ در اوکراین؛ موشک‌ روسی حریم هوایی ناتو را نقض کرد

همزمان با تشدید حملات روسیه به خاک اوکراین و همچنین حمله هوایی گسترده نیرو‌های اوکراینی به مواضع روسیه در کریمه، ارتش لهستان صبح روز یکشنبه پنجم فروردین از نقض حریم هوایی این کشور توسط یک موشک کروز روسی خبر داد. ارتش لهستان می‌گوید این موشک تا زمان خروج از حریم هوایی لهستان، توسط یک سیستم راداری رصد شد.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و عمان درباره تحولات اخیر در غزه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان امروز – یکشنبه پنجم فروردین – طی تماس تلفنی، موضوعات روابط دوجانبه و تحولات اخیر در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

العربیه: در پی حمله  اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند

خبرگزاری العربیه نوشت: در پی حمله اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که ملیت کشته‌شدگان این حمله سوری است.

Loading

پیامدهای رخدادهای جدید در سوریه

۱۳۹۸/۰۸/۱۷ | خبر تاپ, رصد, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ایجاد یک منطقه حائل بیانگر آن است که ترکیه در سال های آتی در خاک سوریه باقی خواهد ماند و احتمالا پناهجویان سوری را در آنجا اسکان خواهد داد.

دنیل بایمن در یادداشتی که اندیشکده بروکینگز آن را منتشر کرد، نوشت: اگرچه وضعیت شمال شرق سوریه همچنان ناپایدار است، اما با توجه به مکان و وسعت منطقه حائل تحت کنترل ترکیه، به نظر می رسد که قدرت های بزرگ نظامی حداقل به‌طور موقتی به یک مصالحه دست یافته اند: تمهیداتی که دولت ترامپ نیز از آن استقبال کرده است. نیروهای دموکراتیک سوریه به دولت سوریه و حامیان ایرانی و روسی آن پیوسته و به خودمختاری چند ساله خود پایان داده و یا حداقل آن را کاهش داده اند. عمده نیروهای آمریکا از این کشور خارج شده اند، هرچند که حضور آمریکا در کشور همسایه یعنی عراق، ادامه خواهد داشت.

این وضعیت جدید باعث دگرگونی منطقه شده و به‌طور بالقوه برای آمریکا و متحدانش پیامدهای عمیقی دارد. با این حال، صرف نظر از این نکته، اقدامات رئیس جمهور ترامپ بیانگر اولویت بندی و تصوری متفاوت از منافع سنتی آمریکا در خاورمیانه است. خروج آمریکا برخلاف نگرانی های تاریخی این کشور بوده و به  ایران و داعش امکان می دهد تا به اسرائیل و عربستان سعودی ضربه بزنند. با این وجود، به نظر می رسد که رئیس جمهور ترامپ خروج نیروهای آمریکایی از مناطق فعال جنگی را بر این منافع دیرینه ترجیح می دهد.

با در نظر گرفتن منافع سنتی آمریکا، پیامدهای احتمالی عبارتند از:

  • تداوم جنگ در سوریه. دولت سوریه قبل از حمله ترکیه، قدرت خود را به تدریج تحکیم می بخشید هرچند که بخش های بزرگی از کشور را در کنترل کامل خود نداشت ( و هنوز هم ندارد). با این حال، ایجاد یک منطقه حائل بیانگر آن است که ترکیه در سال های آتی در خاک سوریه باقی خواهد ماند و احتمالا پناهجویان سوری را در آنجا اسکان خواهد داد. این حضور ترکیه برای دولت سوریه یک مشکل ماندگار و در کانون توجه سیاست خارجی آن خواهد بود.
  • بازگشت داعش محلی. رهایی احتمالی زندانیان (که میزان و دامنه آن تا زمان نوشتن این مقاله معلوم نیست) و از همه مهمتر، کاهش فشار نیروهای دموکراتیک سوریه، داعش را از آزادی تحرک و ظرفیت برخوردار خواهد کرد. داعش احتمالا متحدان محلی بیشتری پیدا کرده و از هر نوع کاهش فشار، بهره برداری خواهد کرد. با این وجود، فشار عراق همچنان قوی خواهد بود و داعش دیگر ضعیف خواهد ماند. روسیه، سوریه، و ترکیه در حمله به داعش دلایل خاص خود را داشتند؛ هرچند که اولویت داعش برای آنها به نسبت اولویت این گروه برای نیروهای دموکراتیک سوریه کمتر بوده است.
  • کاهش اعتماد به آمریکا. خروج ناگهانی آمریکا و فراموش کردن نیروهای دموکراتیک سوریه (و عدم هماهنگی خروج آمریکا با انگلیس، فرانسه یا متحدان منطقه ای آمریکا نظیر اسرائیل و عربستان) به عنوان اهانتی در حق شرکای سنتی آمریکا محسوب شده و باعث کاهش اعتماد آنها به تضمین های امنیتی آمریکا خواهد شد. دیگر احتمال نمی رود که آنها قبل از هر اقدامی با آمریکا مشورت کنند و ادامه شراکت آنها با آمریکا بخاطر این خطر بزرگ رهاسازی، بعید به نظر می رسد. در عین حال، اهانت دولت آمریکا به متحدان این کشور در صحنه های دیگر نیز مشخص بوده و پیامدهای آن عمیق و ماندگار خواهد بود.
  • تبدیل روسیه به یک کارگزار قدرت. اگرچه بسیاری از متحدان آمریکا از روسیه خوششان نمی آید اما این کشور بخاطر اقدامات قاطعانه و حمایت از متحدان سوری خود مورد احترام واقع شده است. روسیه به ایجاد روابط ترکیه – سوریه در شمال شرق سوریه کمک کرده و چنین وانمود می کند که اگر به کمک او نیاز نباشد از این منطقه خارج می شود. اسرائیل، عربستان و دیگر کشورها نقش روسیه (و کاهش نقش آمریکا) را به رسمیت شناخته و به تعامل خود با مسکو می افزایند.
  • جدایی از ترکیه؟ چراغ سبز ظاهری آمریکا به ترکیه ( و سپس اعمال تحریم ها و انتقادات لفظی) از یک طرف ترکیه را به اقدام منافی با منافع آمریکا قادر ساخته و از طرف دیگر، باعث عصبانیت آنکارا [از آمریکا] شده که از هر دو جهت بدترین شکل ممکن بوده است. سیاست ها و دیپلماسی خاص رئیس جمهور ترامپ و رجب طیب اردوغان و خصومت های بین این دو رهبر، باعث کاهش همکاری بین دو کشور آمریکا و ترکیه شده و به پیچیدگی ها می افزاید.

همه اینها پیامدهایی ناگوار هستند. بسیاری از این پیامدها احتمالا ناشی از تصمیمات اخیر دولت ترامپ نبوده اما این تصمیمات باعث تشدید همه آنها شده است. در نتیجه، اگر دولت متفاوتی [در آمریکا] بر سر کار بیاید، باید در خاورمیانه مسیری طولانی و دشوار بپیماید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *