جدیدترین مطالب

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا: به دنبال درگیری با ایران نیستیم / اسکادران‌های جت‌های جنگنده آمریکا که قبل از عملیات ایران، به خاورمیانه منتقل شده بودند، همچنان در منطقه می‌مانند

ژنرال پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در پی پاسخ ایران با عنوان عملیات نظامی «وعده صادق» علیه اسرائیل به دلیل حمله این رژیم به بخش کنسولی سفارت تهران در دمشق سوریه اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فریاد «مرگ بر آمریکا» در سراسر ایالات‌متحده/ حامیان فلسطین پرچم آمریکا را به آتش کشیدند

تهران- ایرنا- فعالان و گروه‌های حامی فلسطین روز گذشته بار دیگر با هدف همبستگی و اعتراض به حمایت‌های واشنگتن از اسرائیل، در شهرهای مختلف آمریکا به خیابان آمدند و با سردادن شعار مرگ بر آمریکا، پرچم آن را به آتش کشیدند.

پاسخ ایران، شکست راهبردی پروژه صهیونیسم جهانی بود/ هیمنه پوشالی اسرائیل فرو ریخت

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیته های مقاومت فلسطین امروز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه بین الملل ایرنا تصریح کرد: پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی، شکست راهبردی پروژه صهیونیسم جهانی بود و پیامدهای آن برای این رژیم در آینده آشکار می شود.

اثبات استفاده اسرائیل از هوش مصنوعی برای کشتار غیرنظامیان

کارشناسان سازمان ملل در گزارشی با اشاره به نسل‌کشی اشغالگران علیه مردم فلسطین اعلام کردند که ارتش اسرائیل از سیستم‌های هوش مصنوعی برای افزایش تلفات انسانی در میان غیرنظامیان در نوار غزه و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی آن استفاده می‌کند.

تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی

تفاوت دیدگاه کاخ سفید درباره کمک به اوکراین و اسرائیل، مخالفت سوئیس با مشارکت در اقدامات ضدروسی، درخواست مسکو از آژانس برای تعیین منبع حملات به نیروگاه زاپروژیا و اعتراف بورل به شکست سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند. 

Loading

تلاش‌ ناموفق جانسون برای تحقق برگزیت

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بوریس جانسون در آخرین تلاش‌های خود برای تحقق برگزیت از اروپا خواسته تا مرز های دو ایرلند شمالی و جنوبی برای مدت ۴ سال پس از برگزیت باز نگه داشته شود تا بدین ترتیب ایرلندی‌ها بعد از برگزیت دچار مشکل نشوند. مرتضی مکی - کارشناس مسائل اروپا

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا چند ماه پس از به قدرت رسیدن اولین طرح خود را در خصوص برگزیت ارائه داده است. این طرح درباره اصلی‌ترین موضوع برگزیت یعنی وضعیت مرزهای ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند است.  یکی از چالش‌های اصلی که در موضوع توافقنامه برگزیت میان خانم ترزا می و اتحادیه اروپا وجود داشت همین موضوع مرزهای دو ایرلند است. اروپایی‌ها و انگلیسی‌ها می‌خواهند از بازگشت مرز «فیزیکی» بین جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی به منظور جلوگیری از ظهور دوباره تنش‌های قومی در ایرلند شمالی جلوگیری کنند، اما درباره چگونگی دستیابی به آن با هم اختلاف دارند. اتحادیه اروپا با ترزا می‌، نخست وزیر سابق انگلیس به توافق رسیده بود که انگلیس تا تنظیم «ترتیبات جایگزین» که احتمالا مانع از بازگشت مرز سخت در چارچوب یک توافق تجارت آزاد می‌شود، در اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا باقی بماند.

جریان محافظه‌کاران سرسخت در خروج از اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که این توافقنامه، انگلیس را زیر چتر حمایتی اتحادیه اروپا نگه خواهد داشت؛ به همین دلیل نیز با توافقنامه ترزا می با اتحادیه اروپا مخالفت کردند. بوریس جانسون با هدف شکستن قفل توافقنامه برگزیت این ایده را مطرح کرده که مرزهای دو ایرلند جنوبی و شمالی تا زمانی که یک راهکار بلندمدتی در خصوص رفت و آمد شهروندان ایرلند شمالی و جنوبی چگونگی انتقال کالا ایجاد شود مرزهای ایرلند باز باشد. در طرح بوریس جانسون  مجموعه‌ای از مراکز ترخیص در دو سوی مرز ایرلند به عنوان عنصر اساسی طرح خود برای جایگزینی توافنامه ترزا می با اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است.

این مسئله برخلاف انتظار و خواسته اتحادیه اروپا و بخصوص دولت ایرلند جنوبی است. آزادی مرزهای دو ایرلند یکی از مفاد اصلی توافقنامه صلح گودفرایدی بود که به خشونت‌های سه دهه ای کاتولیک‌ها و پروتستان‌های ایرلند شمالی در سال 1998 پایان داد. حال اگر قرار باشد پس از گذشت حدود 20 سال از امضای توافقنامه گودفرایدی شاهد آن باشیم که موانعی برای رفت و آمد میان شهروندان دو ایرلند ایجاد شود، این توافقنامه صلح بدون شک با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد و می‌تواند آغازی برای خشونت‌های دوباره در ایرلند شمالی شود. اروپا سه شرط را در مورد مرزهای دو ایرلند مطرح کرده است؛ نخست اینکه مرزهای دو ایرلند همچنان در چارچوب یک اتحادیه گمرکی میان اتحادیه اروپا و انگلیس باز بماند. این اتحادیه گمرکی در چارچوب بازار واحد اروپایی باشد و رفت‌وآمد شهروندان و کالا میان دو ایرلند همچنان آزاد و برقرار بماند. این مسئله می‌تواند دست بریتانیا را برای انعقاد اتحادیه گمرکی و توافقنامه‌های تجارت آزاد با دیگر کشورهای اروپایی ببندد. ضمن اینکه اگر این اقدام صورت بگیرد خواسته‌های لندن برای خروج از اتحادیه اروپا تحقق پیدا نخواهد کرد. واکنش اتحادیه اروپا نیز نسبت به طرح بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس منفی بوده است؛  کمیسیون اروپا اعلام کرد، هیچ دلیلی وجود ندارد که درخواست انگلیس برای مذاکرات درباره برگزیت را دو هفته پیش از نشست این اتحادیه بپذیرد. مقامات اتحادیه اروپا طرح بوریس جانسون درباره ایجاد مراکز کنترل تبادل کالا و تردد در دو ایرلند را ناکارآمد، غیرقابل قبول و غیرقانونی توصیف می‌کنند. یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا به گاردین گفته است: «اگر این طرح نهایی انگلیس است، توافق برگزیت انجام نخواهد شد. هلن مکنتی، وزیر امور اروپایی جمهوری ایرلند هم طرح جانسون را غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت بعید می‌داند انگلیس صادقانه خواهان دستیابی به توافق باشد. وزیر امور خارجه ایرلند نیز در واکنش به این طرح  گفت پیشنهاد لندن یک نوزاد مرده متولد شده است. سیمون کاونی در توییتر نوشت زمان آن فرا رسیده است که اتحادیه اروپا پیشنهاد‌های جدی از سوی دولت انگلیس دریافت کند تا توافقی در مورد خروج در ماه اکتبر به دست بیاید.»

نخست وزیر ایرلند جنوبی نیز با این طرح مخالفت و اعلام کرد که انگار انگلیس اصلا طرحی نداده که بخواهد قفل توافقنامه برگزیت را بشکاند. از سوی دیگر جریان طرفداران خروج نرم از اتحادیه اروپا نیز با این طرح مخالفت کردند؛ به ویژه جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر اعلام کرد که این طرح مورد توافق اتحادیه اروپا قرار نخواهد گرفت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داد. رهبر حزب کارگر گفت: آنچه که به عنوان پیشنهاد به ما ارائه شده، همان پیشنهادی است که بار‌ها در این مجلس رد شده بود، اما با بسته بندی جدید عرضه شده است. جرمی کوربین افزود: این پیشنهاد، پیمان صلح در جزیره ایرلند را به خطر می‌اندازد، حقوق کارکنان را نادیده می‌گیرد، حق مصرف کنندگان را زیر پا می‌گذارد و محیط زیست را هم به خطر می‌اندازد.

در حال حاضر بوریس جانسون در موقعیت بسیار سخت و دشواری قرار دارد؛ از یک سو او با پارلمانی مواجه است که اکثریت را در آن ندارد و از سوی دیگر همچنان به دنبال خروج سخت از اتحادیه اروپا است. همچنین وی با مصوبه مجلس عوام انگلیس درباره مخالفت با خروج سخت از اتحادیه اروپا مواجه است. طبق این مصوبه، نخست وزیر موظف است که یک دوره سه ماهه دیگر حداکثر تا 31 ژانویه مهلت جدیدی را از اتحادیه اروپا بگیرد تا فرصت بیشتری برای توافق و خروج نرم از این اتحادیه داشته باشد.

با توجه به وجود این چالش‌ها پیش روی بوریس جانسون یک فضای عدم قطعیت درباره آینده برگزیت در فضای سیاسی بریتانیا به‌وجود آمده است. چرا که به هر حال نه طرفداران خروج نرم از اتحادیه اروپا حاضر به عقب‌نشینی هستند و نه اتحادیه اروپا استقبال گرمی از طرح جانسون داشت. ولی گزینه‌ای که همچنان هم در سطح اتحادیه اروپا و هم بریتانیا در محافل سیاسی این کشور غالب است احتمال خروج سخت و بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا در 31 اکتبر  است که انتخاب این گزینه برای جانسون با موانع جدی مواجه است. مهمترین مانع مصوبه پارلمان برای تعویق خروج از اتحادیه اروپا است. اگر این گزینه تحقق پیدا کند و جانسون مجبور به درخواست تعویق خروج از اتحادیه اروپا بشود تنها دو گزینه آزمون نشده یعنی برگزاری همه پرسی دوم و یا انتخابات زودهنگام می تواند گره برگزیت را باز کند. چرا که بعید به نظر می رسد در چند ماه آینده نیز توافقی میان طرفداران خروج سخت و خروح نرم از اتحادیه اروپا در داخل انگلیس  از یک سو و اتحادیه اروپا از سوی دیگر ایجاد شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *