جدیدترین مطالب

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

جنگ اسرائیل در غزه، بیش از ۳۳ هزار نفر را کشت که بیشترشان زنان و کودکان بودند. اسرائیل می گوید که دو هدف اصلی اش آزادی ۱۳۰ گروگان باقیمانده و انهدام گروه پیکارجوی حماس است، هدفی که منتقدان می گویند بیش از حد جاه طلبانه است و ناممکن.

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.
Loading

أحدث المقالات

نخست‌وزیر استرالیا: ایلان ماسک یک «میلیاردر متکبر» است

ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) بار دیگر به دلیل امتناع از حذف ویدیو‌هایی در این شبکه که برخی آن را «مروج خشونت» می‌دانند، با انتقاد‌های شدید روبرو شده است. ماسک در حال حاضر در استرالیا و در برزیل با پرونده‌های حقوقی علیه این شبکه مواجه است. در تازه‌ترین مورد، آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا، ایلان ماسک را «میلیاردر متکبر» خواند و گفت: «آقای ماسک تصور می‌کند که فراتر از قانون است.»

قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان معصوم فلسطینی

بیش از 11 هزار کودک فلسطینی در جریان حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسیده یا مجروح شده اند. خبرنگار تسنیم در غزه به روایت قصه دو کودک فلسطینی که این روزها با خطر قطع عضو و مصائب و مشکلات ناشی از این دست و پنجه نرم می کنند، گفتگو کرده است.

عطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی

رئیس دانشگاه کراچی در مراسمی با حضور جمعی از مقامات ایالت سند، نمایندگان مجلس ایالتی و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه، مدرک دکترای افتخاری این دانشگاه را به رئیس جمهور کشورمان اهدا کرد.

ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به پاکستان، به شهر کراچی به عنوان مرکز ایالت سند سفر کرد و در بدو ورود با حضور در آرامگاه محمدعلی جناح، به مقام «قائد اعظم» و رهبر استقلال این کشور ادای احترام کرد.

گزارش سازمان ملل: اسرائیل هنوز مدارک کافی درباره اتهامات علیه انروا ارائه نکرده است

یک تحقیق مستقل سازمان ملل متحد درباره انروا، آژانس امداد و کاریابی این سازمان برای فلسطینیان، حاکی است اسرائیل «هنوز مدارک کافی برای اتهام‌زنی در زمینه عضویت صد‌ها تن از کارکنان انروا در گروه‌های تروریستی ارائه نکرده است». نتایج این بررسی ممکن است برخی از کشور‌های اهدا کننده کمک مالی به انروا را به از سر گیری اعطای کمک تشویق کند.

Loading
پشت پرده لغو مذاکرات صلح آمریکا – طالبان

تحقیر و قیمومیت دولت و ملت افغانستان

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: ترامپ به شدت به توافق با طالبان نیاز دارد به همین دلیل احتمالا این مذاکرات به طور کلی منتفی نشده است و این اقدام نیز تاکتیکی از سوی واشنگتن برای فشار بر طالبان است. پیرمحمد ملازهی - کارشناس مسائل افغانستان

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به تازگی اعلام کرده که گفت‌وگوهای صلح با رهبران طالبان را لغو کرده است. به گفته او، این تصمیم پس از آن گرفته شد که طالبان مسئولیت حمله هفته گذشته در کابل را بر عهده گرفت.

پس از این تصمیم ترامپ، طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تاوان این کار بیش از هر کسی به خود آمریکا می‌رسد، اعتبار آمریکا را متضرر می‌کند و تلفات جانی و مالی آمریکا را بیشتر و نقش این کشور را در تعامل سیاسی متزلزل معرفی می‌کند.

نخست باید توجه داشت که عملیات انتحاری طالبان در افغانستان و کشته شدن یک سرباز آمریکایی بهانه‌ای از سوی دولت واشنگتن برای توقف مذاکرات صلح با طالبان بود. ولی حقیقت امر این است که در داخل ایالات متحده آمریکا انتقادات جدی‌ای از سوی کنگره آمریکا نسبت به این مذاکرات مطرح شده بود. به طوری که وقتی زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان و مسئول مذاکره با طالبان حاضر نشد به کنگره برود و در این رابطه توضیح دهد، موضع کنگره نسبت به مذاکرات سخت‌تر شد و خواهان آن شدند که همه چیز شفاف به کنگره اطلاع داده شود.

از سوی دیگر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز حاضر نشد که امضای خود را پای معاهده یا توافقی که بین طالبان و آمریکا ایجاد شده بود، بگذارد. لذا در داخل آمریکا، هم بین کنگره و کاخ سفید و هم درون کاخ سفید اختلاف‌نظرها نسبت به توافق صلح با طالبان که به شکل پنهانی در دوحه حاصل شده بود، تشدید شد.

مسئله دیگر به نارضایتی در کابل مربوط می‌شود؛ زمانی که خلیلزاد به کابل رفت و گفتگویی با اشرف غنی و عبدالله عبدالله داشت متن توافق را در اختیار آنها نگذاشت بلکه فقط متن را ارائه داد تا آنها مطالعه کنند و سپس آن را پس گرفت. یعنی اگرچه آمریکا تا به حال نیز طی مذاکرات با طالبان، دولت کابل را دور زده بود اما با این اقدام نشان دادکه اصلا دولت افغانستان را به حساب نمی‌آورد. به نظر می‌رسد که این اقدام باعث رنجش شدید اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان شد و وی اعلام کرد که حاضر نیست در مذاکرات طالبان با آمریکا در کمپ‌دیوید شرکت کند. بنابراین در داخل افغانستان در سطح احزاب سیاسی و نیروهای اجتماعی نیز سظح نارضایتی ها بالا بود؛ چرا که هیچ کس اطلاع ندارد که چه توافقی بین طالبان و آمریکا صورت گرفته و فقط به شکل کلی گفته شده بود که آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که واژه امارت اسلامی برای طالبان به کار رود و دولت طالبان را به شکلی که پیش تر بود پذیرفته‌اند. در همین حال، این مسئله که طالبان قانون اساسی جدید را نادیده می‌گرفت برای دولت، مردم و نیروهای سیاسی افغانستان غیرقابل پذیرش بود.

در چنین شرایطی دولت آمریکا به این مسائل پی برده و لذا انفجار کابل را بهانه قرار داد و اعلام کرد که مذاکرات صلح با طالبان به حالت تعلیق درآمده است.

درواقع رئیس‌جمهور آمریکا تاحدودی متوجه شد امضای این قرارداد به شکلی که وجود دارد، خیلی به نفع واشنگتن نخواهد بود بلکه برنده اصلی طالبان است. زیرا در این معاهده طالبان بحث بازگشت خود به قدرت را گنجانده بودند؛ هرچند قرار بود که در مرحله نخست در قدرت شریک شوند اما به هر حال طالبان به دنبال آن است که تمام قدرت را در اختیار بگیرد و بر این کشور مسلط شود.

در عین حال شاهد هستیم که طالبان همزمان با مذاکرات با آمریکا حتی عملیات نظامی‌اش را نیز متوقف نکرد.

بنابراین شاید ترامپ به عنوان یک تاجر و اقتصاددان با تصمیم به لغو مذاکرات می‌خواهد طالبان را در موقعیتی قرار دهد تا مجبور شوند امتیازات بیشتری دهند و اگر مجددا مذاکرات آغاز شد آمریکا در شرایط بهتری قرار داشته باشد. در عین حال به نظر می‌رسد که ترامپ به شدت به توافق با طالبان نیاز دارد به همین دلیل احتمالا این مذاکرات به طور کلی منتفی نشده است و این اقدام نیز تاکتیکی از سوی واشنگتن برای فشار بر طالبان است.

در نهایت با توجه به واکنش طالبان به این تصمیم آمریکا احتمالا پس از این عملیات‌های طالبان افزایش خواهد یافت و تعداد بیشتری از سربازان آمریکایی هدف حمله قرار خواهند گرفت. زیرا طالبان در عرصه نظامی خود را نسبت به دولت مرکزی، ارتش ملی و پلیس در موقعیت برتری می‌بینند. در صورت افزایش حملات طالبان این احتمال نیز وجود دارد که آمریکا هم به صحنه نظامی بازگردد و سیاست ترامپ در قبال طالبان به طور کلی تغییر کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *