جدیدترین مطالب

پاسخ هوشمندانه السودانی به انتقاد بایدن از عملیات «وعده صادق» ایران

شورای راهبردی آنلاین – گزارش: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در کاخ سفید قدرتمند ظاهر شد و به ویژه دفاع شایسته‌ای از فلسطین داشت و به انتقاد رئیس جمهور آمریکا از عملیات «وعده صادق» ایران در هدف گرفتن رژیم صهیونیستی پاسخ هوشمندانه ای داد.

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

أحدث المقالات

شورای اروپا برلزوم جلوگیری ازتشدید تنش‌ها تاکید کرد/بورل: باید از لبه پرتگاه فاصله بگیریم

لندن – ایرنا – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست اضطراری شورای وزیران امور خارجه اتحادیه بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها و فاصله گرفتن از آنچه لبه پرتگاه در خاورمیانه خواند، تاکید کرد.

مقام آمریکایی: گفتگوها با مقامات اسرائیل و شرکای منطقه ای برای کاهش تنش ادامه دارد

نیویورک  – ایرنا-  معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پی پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل با عنوان عملیات نظامی «وعده صادق»  گفت که گفتگوها با مقامات اسرائیلی و شرکای منطقه ای درباره “اهمیت کاهش تنش” ادامه دارد اما حمایت آمریکا از اسرائیل “قاطع و تزلزل ناپذیر” است.

پاسخ هوشمندانه السودانی به انتقاد بایدن از عملیات «وعده صادق» ایران

شورای راهبردی آنلاین – گزارش: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در کاخ سفید قدرتمند ظاهر شد و به ویژه دفاع شایسته‌ای از فلسطین داشت و به انتقاد رئیس جمهور آمریکا از عملیات «وعده صادق» ایران در هدف گرفتن رژیم صهیونیستی پاسخ هوشمندانه ای داد.

Loading

آینده جنگ یمن پس از تحولات اخیر عدن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: هم امارات و هم عربستان در سطوح منطقه‌ای با شرایط دشوار و بغرنجی مواجه هستند و نشانه‌هایی که به بیرون از منطقه و دیگر کشورها منعکس می‌شود بیانگر پیدایش انفعالی است که آنها را در ادامه جنگ یمن با تردید جدی روبرو ساخته است.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی به بررسی آخرین تحولات در عدن پرداخت و گفت، بدون شک هر نوع منازعه در بخش‌های جنوبی موجب تضعیف نیروهای وابسته و دست‌نشانده عربستان و امارات خواهد شد و موانع موجود را از سر راه انصارالله و همچنین ارتش و نیروهای مردمی برای مقابله با سیاست‌های نظامی و سیاسی مشترک ارتجاع منطقه و غرب از بین خواهد برد.

 

آنچه در ادامه می‌خوانید، متن کامل این گفتگوست که از نظرتان می‌گذرد:

پرسش: اخیرا عناصر مسلح تحت امر امارات موفق شدند با اخراج عناصر وابسته به عربستان سعودی و دولت مستعفی یمن از کاخ «معاشیق»، کنترل شهر عدن را در دست خود بگیرند. اکنون اوضاع میدانی در عدن به چه صورت است؟

بعد از درگیری‌های خونینی که میان دو گروه دست‌نشانده عربستان و امارات در عدن اتفاق افتاد، اوضاع این شهر و مناطق اطراف آن همچنان متاثر از اختلافات شدیدی است که قاعدتا به سرعت از میان نخواهد رفت و حتی ممکن است به منازعات نظامی تازه‌ای نیز بیانجامد. این در حالی است که عربستان بعد از یک تاخیر چنده روزه مستقیما به بمباران مواضع نیروهای مخالف مبادرت کرده و می‌کوشد تا از این طریق از گروه‌های دست‌نشانده خود در عدن حمایت کند. ولیکن این حملات هوایی نتوانست اوضاع را به نفع عربستان تغییر دهد بلکه گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که اوضاع عدن و مناطق اطراف آن همچنان ناآرام باقی مانده است.

این در حالی است که هم امارات و هم عربستان در سطوح منطقه‌ای با شرایط دشوار و بغرنجی مواجه هستند و نشانه‌هایی که به بیرون از منطقه و دیگر کشورها منعکس می‌شود بیانگر پیدایش انفعالی است که آنها را در ادامه جنگ یمن با تردید جدی روبرو ساخته است.

 

پرسش: جنگی که میان نیروهای تحت حمایت امارات و عربستان در عدن جریان گرفته چه تاثیری بر جنگ آنها با انصارالله و حوثی‌ها دارد؟

بدون شک هر نوع منازعه در بخش‌های جنوبی موجب تضعیف نیروهای وابسته و دست‌نشانده عربستان و امارات خواهد شد و موانع موجود را از سر راه انصارالله و همچنین ارتش و نیروهای مردمی برای مقابله با سیاست‌های نظامی و سیاسی مشترک ارتجاع منطقه و غرب از بین خواهد برد.

از سوی دیگر این مناقشه از تعداد نیروها و طرفداران گروهک‌های مسلح خواهد کاست و امیدهایی که برای پیروزی این گروه‌ها در مناطق جنوبی ایجاد شده بود را به شدت کاهش می‌دهد. این به معنای تضعیف جریان تجزیه‌طلبانه و جدایی طلبانه در مناطق جنوبی یمن است.

 

پرسش: چرا به یکباره شاهد تغییر موضع امارات در یمن بودیم و آیا این تغییر موضع ربطی به روابط امارات و ایران دارد؟

بنابر اخباری که به بیرون درز کرده شرایط بیرونی و شرایط حاکم بر جبهه‌های درگیری در یمن نشاندهنده عقب‌نشینی آشکار امارات از این منطقه است. البته دلیل اصلی این عقب‌نشینی به ضعف امارات و هزینه‌های سنگین جنگ بازمی‌گردد. دلیل دیگر آن،‌ آسیب‌پذیری‌های شدیدی است که امارات با توجه به خط مشی تجاری‌اش دارد. در این رابطه، مقامات امارات طی اظهاراتی به این امر اذعان کردند که ابوظبی در حال حاضر توانایی تحمل هزینه‌های ناشی از جنگ با یمن را ندارد و ناگزیر باید جنگ با یمن را ترک کند.

البته مقامات امارات ترجیح می‌دهند که عقب‌نشینی آنها از یمن و پایان دادن به تحرکات نظامی‌شان در این کشور به عنوان نتیجه توافق با جمهوری اسلامی ایران وانمود شود و در فضاهای رسانه‌ای ضعف‌ها و توانایی‌های آنها که موجب این عقب‌نشینی شده است، منعکس نشود.

 

پرسش: شرایط حوثی‌ها اکنون به چه صورت است و آیا این خبر صحت دارد که حوثی‌ها اعلام کرده‌اند به مواضع نیروهای تحت حمایت امارات حمله نخواهند کرد؟

حوثی‌ها از ابتدا همواره در هر شرایطی بر ضرورت پایان جنگ به عنوان اولین شرط تاکید داشتند و پیوسته خواهان آن بودند که قبل از هر اقدام دیگری، تهاجم به یمن متوقف شود. لذا زمانی که امارات راسا به عقب‌نشینی و پایان جنگ در یمن متمایل می‌شود طبیعی است که جنبش انصارالله نیز براساس راهبرد کلی و اصولی خود در عرصه عمل، عملیات نظامی اش را علیه نیروهای تحت حمایت امارات پایان دهد.

 

پرسش: جنگ یمن مراحل مختلفی را پشت سر گذاشت و اکنون شاهد رودررویی نیابتی امارات و عربستان در این کشور هستیم. چرا نیروهای تحت حمایت ریاض و ابوظبی در یمن در مقابل هم قرار گرفته‌اند؟

باید توجه داشت که عربستان و امارات از ابتدا شیوه غلطی را در قبال یمن در پیش گرفتند چنانکه درصدد روی کار آوردن دولتی بودند که با سیاست‌های آنها و غرب هماهنگ و همسو باشد. لذا برای رسیدن چنین دولتی به ایجاد و تقویت گروهک‌های مسلح مختلفی در یمن مبادرت کردند که هیچ یک از این گروهک‌ها، صلاحیت به‌دست گیری سلاح و شرکت در تشکیل حکومت را نداشتند. بنابراین قابل پیش‌بینی بود که این گروهک‌های مسلح در مسیر فعالیت‌های خود دچار اختلافات شدیدی خواهند شد و به طور ناخواسته منافع بانیان خود یعنی امارات و عربستان را نشانه خواهند گرفت. به عبارت دیگر آنچه که اینک در یمن بویژه بخش‌های جنوبی این کشور در حال سپری شدن است نتیجه مستقیم یا غیرمستقیم سیاست‌های غلطی است که امارات و عربستان در این کشور دنبال کردند و با ایجاد این گروهک‌های مسلح به انواع مناقشات نظامی و سیاسی در استان‌های جنوبی یمن دامن زدند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *