جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

ونزوئلا؛ قربانی جدید تروریسم اقتصادی آمریکا

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – گزارش تحلیلی: رئیس جمهور آمریکا با امضای یک فرمان اجرایی دستور مسدود شدن همه دارایی‌های دولتی و منع نقل و انتقال مالی با ونزوئلا را صادر کرده که در بیش از 30 سال اخیر در نیمکره غربی، اقدامی بی‌سابقه محسوب می‌شود. اعظم گل‌محمدی – کارشناس ارشد حقوق بشر

به این ترتیب با این اقدام کاخ سفید، ونزوئلا هم در صف کشورهایی همچون ایران، کره شمالی، چین و سوریه قرار می‌گیرد که با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا مواجه شده‌اند.

از زمان آغاز بحران سیاسی در ونزوئلا در سال جاری میلادی، آمریکا تحریم‌هایی را علیه بیش از 100 فرد و نهاد از جمله شرکت نفتی دولتی پترولس دو ونزوئلا اس آ، بانک توسعه ونزوئلا و بانک مرکزی این کشور اعمال کرده است؛ اما با این تصمیم جدید، عملا هر شرکت یا فردی اعم از آمریکایی و خارجی را که در معاملات تجاری یا حمایت از افراد وابسته به دولت مادورو مشارکت دارند، تحریم می کند.

هدف اعلامی از اقدام رئیس جمهور آمریکا برای اعمال این تحریم، تلاش برای جلوگیری از تضعیف خوان گوایدو، رئیس جمهور خودخوانده مخالفان دولت ونزوئلاست. در برابر فشار همه جانبه رئیس جمهور آمریکا برای به صف کردن کشورهای متحد خود در جهت منزوی کردن دولت مادورو و سرنگونی وی، ونزوئلا همچنان همپیمانانی همچون روسیه،​ چین، ایران و ترکیه دارد که از رئیس جمهور تحت فشار ونزوئلا حمایت می‌کنند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی که صحنه‌گردان اصلی تحریم جدید علیه ونزوئلاست، روز سه شنبه در اجلاس لیما، پایتخت پرو، موسوم به کنفرانس بین المللی دموکراسی در ونزوئلا حمایت روسیه و چین از دولت مستقر در ونزوئلا را محکوم کرد.

این چهره جنگ طلب کابینه ترامپ مدعی شد که همان طور که تحریم های اقتصادی بر دولت های پاناما و نیکاراگوئه اثر داشت، این بار هم بر ونزوئلا اثرگذار خواهد بود. این تحریم ها مشابهت‌هایی با تحریم ‌های آمریکا علیه ایران دارد و با هدف قرار دادن شرکت های ثالث که با دولت ونزوئلا معامله دارند، قصد دارد نه تنها بر این شرکت ها، بلکه بر بانک ها، شرکت های بیمه و شرکت های دیگری نیز که با آن‌ها در ارتباطند، اثر داشته باشد.

اما برخی تحلیلگران درباره کارآمدی این طرح ها که به تحریم های ثانویه معروفند، تردید دارند. بنجامین گدان که در دولت اوباما در سمت مشاور امور آمریکای لاتین کار می کرد و اکنون به عنوان مشاور در مرکز ویلسون مشغول است، گفت: تحریم های ثانویه قابل توجه خواهد بود و دولت ونزوئلا را از درآمدهای مهم و مورد نیاز منبعث از نفت و طلا محروم می کند، اما هنوز مشخص نیست آیا متحدان ونزوئلا از تحریم های ثانویه تبعیت می کنند یا خیر.  کاخ سفید در اجرای تحریم های ایران هم شرایط سختی دارد. برای تحریم ونزوئلا، حتی متحدانی نظیر اروپایی ها و کشورهای آمریکای لاتین که با مواضع آمریکا موافقند با سیاست تحریم ها هماهنگ نشده اند.

کارشناسان می‌گویند تحریم های مشابه علیه ایران و کوبا، روس‌ها، چینی‌ها و دیگران را از معامله با این کشورها بازنداشته است. ناظران خارجی نیز هشدار دادند که تحریم های فراگیر و تحریم های ثانویه علیه ونزوئلا گرچه ممکن است بحران اقتصادی این کشور را تشدید کند، اما مردم ونزوئلا را در حمایت از دولت‌شان راسخ‌تر خواهد کرد.

گرچه اعلام شده حدود 20 معافیت برای سازمان های بین المللی و غیردولتی برای ارائه خدمات بشردوستانه، پست، غذا، دارو و اینترنت اعطا شده، اما کارشناسان می‌گویند بعید است این رویه در عمل کارایی داشته باشد.

جفری اسکات کارشناس تحریم های اقتصادی در موسسه اقتصادهای بین المللی پترسون گفت: دولت در تخصیص خطوط مالی اعتباری که امکان خرید دارو و غذا را در کشورهای تحریم شده می دهد، خوب عمل نکرده است. در عمل، ما دارو و غذا را نیز تحریم می کنیم، چون نهادهای مسئول در نظام مورد هدف که قصد دارند این موارد را وارد کنند، قادر به پرداخت هزینه آن نخواهند بود.

به همین دلایل است که ونزوئلا اعلام کرده «تروریسم اقتصادی» واشنگتن علیه این کشور را محکوم می‌کند. وزارت امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد هدف دستور اجرایی جدید رئیس جمهور آمریکا، به رسمیت شناختن محاصره اقتصادی ونزوئلا است که اقدامی جنایتکارانه محسوب می شود. معاون وزیر ارتباطات بین المللی ونزوئلا هم با محکوم کردن اقدام آمریکا برای مسدود کردن دارایی های دولت ونزوئلا ، آن را راهزنی بین المللی دانست.

کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته امور بین المللی مجلس اعلای پارلمان (شورای فدراسیون) روسیه هم گفت اقدام دولت آمریکا برابر با «راهزنی بین المللی» و به معنای «مداخله علنی در امور داخلی ونزوئلا» است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *