جدیدترین مطالب

بررسی دستاورد‌های ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 

اندیشمندان، ایران‌شناسان، مورخان و شرق‌شناسان روسیه و حوزه اوراسیا، در همایشی علمی- بین‌المللی به میزبانی مرکز (انستیتو) شرق‌شناسی روسیه، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف و نقش کشورمان در صحنه تحولات منطقه و جهان را واکاوی کردند.

Loading

أحدث المقالات

دریای کاسپین: اهداف استراتژیک و چالش‌های جدید برای روسیه

افزایش خطرات ژئوپلیتیکی در منطقه کاسپین و احتمال تعدیل مسیر سیاست خارجی کشورهای حاشیه کاسپین به سمت غرب، چالش‌های جدیدی را برای روسیه در ارتباط با دفاع از منافع خود و به حداقل رساندن تأثیر منفی تحریم‌های غرب ایجاد می‌کند.

بی‌توجهی سازمان سیا در رسیدگی به پرونده‌های آزار و اذیت جنسی کارکنانش

تهران – ایرنا – کمیته اطلاعات مجلس آمریکا در یک گزارش هشت صفحه ای، سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) را متهم کرد که در جریان تحقیقات در مورد سوءرفتار جنسی در این سازمان جاسوسی به درستی به اتهام های آزار و اذیت کارکنان رسیدگی نکرده است.

سازمان ملل خواهان تحقیق درباره گور جمعی کشف شده در جنوب نوار غزه شد

تهران – ایرنا – سازمان ملل متحد خواهان تحقیقات موثق، کامل و مستقل درباره گور دسته جمعی کشف شده در مجتمع پزشکی «ناصر» در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه درپی عقب نشینی نظامیان رژیم صهیونیستی از آنجا شد.

Loading

شرط عملیاتی شدن تصمیم دولت خودگردان فلسطین

۱۳۹۸/۰۵/۱۰ | خبر تاپ, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنبش‌های جهادی فلسطین با تردید به اقدام ضد صهیونیستی اخیر محمود عباس در تعلیق توافقات با رژیم صهیونیستی نگاه می‌کنند و این اقدام را تاکتیکی می‌دانند. حسن هانی زاده - کارشناس مسائل غرب آسیا

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از توقف اجرای قراردادهای امضاءشده با رژیم صهیونیستی خبر داده است. یکی از رهبران جنبش فتح نیز در این رابطه تأکید کرد که اقدام تشکیلات خودگردان فلسطین برای توقف اجرای توافقنامه‌های امضاشده با رژیم صهیونیستی درنتیجه عدم پایبندی این رژیم به توافقات صورت گرفته است.

درواقع محمود عباس سرانجام پس از سال‌ها مذاکره با رژیم صهیونیستی اکنون به بن‌بست کامل رسیده و نتوانسته از رهگذر مذاکره با این رژیم به اهداف خود دست پیدا کند. به همین دلیل نیز اعلام کرده که تمام توافق‌های فلسطین با اسرائیل را لغو خواهد کرد؛ مسئله‌ای که فعلاً در حد حرف است و هنوز مشخص نیست بتواند به آن جامه عمل بپوشاند یا خیر؛ آن‌هم در شرایطی که کشورهای عربستان و امارات اخیراً در اثر فشارهای آمریکا و باهدف ایجاد رابطه با رژیم اسرائیل کمک‌های مالی خود را به تشکیلات خودگردان قطع کردند و این امر موجب شد که محمود عباس در فلسطین به‌شدت دچار انزوا شود و نتواند پاسخ مناسبی به مطالبات مردم فلسطین داشته باشد.

محمود عباس در این سال‌ها تلاش داشت تا آمریکا و کشورهای عربی را وادار به ورود به مذاکره مستقیم با تشکیلات خودگردان کند. درواقع محمود عباس از اهرم فشار جنبش‌های جهادی برای واردکردن آمریکا و کشورهای عربی به روند مذاکره با تشکیلات خودگردان و فشار به کشورهای اروپایی و آمریکا استفاده کرد تا وانمود کند که همه اهرم‌های سیاسی دیگر بی‌اثر است و تنها یک گزینه یعنی همکاری با جنبش‌های جهادی فراروی تشکیلات خودگردان باقی‌مانده است.

هدف بعدی وی نیز واداشتن رژیم صهیونیستی به دادن امتیاز به تشکیلات خودگردان و توقف شهرک‌سازی در بیت‌المقدس شرقی است.

در شرایط فعلی وضعیت منطقه و تلاش کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی موجب شده که تشکیلات خودگردان به این نتیجه برسد که پشتوانه منطقه‌ای و بین‌المللی خود را ازدست‌داده و لذا تنها برگ برنده محمود عباس همگرایی و همسویی با جریان‌های مقاومت است. درنتیجه ابومازن در یک اقدام تاکتیکی اعلام کرد که توافقنامه‌های امنیتی و سیاسی خود را با رژیم صهیونیستی متوقف خواهد کرد. به نظر می‌رسد که هدف محمود عباس فشار بر کشورهای عربی و اروپایی است تا وانمود کند که به سمت مبارزه جدی با رژیم صهیونیستی در حال حرکت است.

این در حالی است که جنبش‌های جهادی فلسطین با تردید به این اقدام ضد صهیونیستی محمود عباس نگاه می‌کنند و این اقدام را یک اقدام مرحله‌ای و تاکتیکی می‌دانند. همچنین می‌توان گفت که این اقدام تا حدودی نمایشی است و این در حالی است که حماس و جهاد اسلامی در انتظار اقدام عملی تشکیلات خودگردان برای لغو تمام معاهده‌های این تشکیلات با رژیم اسرائیل هستند.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی در پی یک مذاکره طولانی و هدفمند با تشکیلات خودگردان است. درواقع هدف اسرائیل مذاکره با تشکیلات خودگردان و طولانی کردن این مذاکرات بدون دادن امتیازی به محمود عباس است. لذا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از یک‌سو خواهان مذاکره با تشکیلات خودگردان است و از سوی دیگر تلاش می‌کند تا شهرک‌های یهودی‌نشین را در کرانه غربی گسترش دهد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد که اسرائیل اهمیتی برای اقدام محمود عباس در توقف همکاری با این رژیم به‌طورجدی قائل نشود و آن را نمایشی تلقی می‌کند.

اما اگر تصمیم محمود عباس عملیاتی شود فشارها بر تشکیلات خودگردان از سوی آمریکا، کشورهای عربی و اسرائیل تشدید خواهد شد و ابومازن توسط نیروهای اسرائیلی در رام الله محاصره می‌شود. حتی این انتظار می‌رود که او به سرنوشت یاسر عرفات دچار شود.

در چنین شرایطی اگر حماس، جنبش فتح و جهاد اسلامی یک جبهه قدرتمند علیه رژیم صهیونیستی تشکیل دهند می‌توانند در قالب مبارزه‌ای سازمان‌یافته، رژیم صهیونیستی را تحت‌فشار قرار دهند.


گزیده ویدئویی از این یادداشت را روی حساب کاربری اینستاگرام شورا ببینید.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *