جدیدترین مطالب

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

همزمان با اوج گیری تهدید و تنش‌ها در منطقه و رسیدن بحران غزه به نقطه جوش، قشر‌های مختلف مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی سربازگیری اجباری حکومت نظامیان میانمار هستند. جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی طرح جدید سربازگیری اجباری ارتش حکومت نظامیان میانمار برای شرکت در جنگ داخلی شده اند.

Loading

أحدث المقالات

نیروگاه هسته ای زاپاروژیه + داده نمایی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان از اوکراین برای توقف گلوله باران که می‌تواند به فاجعه منجر شود، درخواستی نکرده است.در داده نمایی اسپوتنیک ببینید که خطرات ناشی از انفجار نیروگاه اتمی زاپاروژیه چیست؟

Loading

نگاه تحقیرآمیز ترامپ به همپیمانان خود

شورای راهبردی آنلاین – گزارش تحلیلی: شامگاه جمعه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، در حساب توئیتر خود با انتقاد از سیاست امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش، برای اعمال مالیات بر شرکت‌های فناوری اطلاعات آمریکایی او را «احمق» خطاب کرد. حمیده صفامنش - پژوهشگر روابط بین‌الملل

گرچه حالا فهرست آن‌ها که از دید ترامپ «احمق» به نظر می‌رسند دیگر بلند بالا شده، اما گنجاندن رئیس جمهور فرانسه در این فهرست از دید تحلیلگران بین‌المللی حاوی نکات قابل توجهی است.

این میزان از خصومت و بی‌مهری توهین آمیز از سوی آمریکا نسبت به فرانسه در حالی به نمایش گذاشته شد که هنوز از برقراری روابط صمیمانه بین ترامپ و مکرون که بسیار مورد توجه ناظران بین المللی قرار گرفته بود، دیری نگذشته است.

مکرون از زمان کسب قدرت برای بهبود روابط با آمریکا آنچنان تلاش کرد که به اذعان رسانه‌های اروپایی به عنوان بهترین مخاطب رئیس جمهور آمریکا در اروپا شناخته شد. آن‌ها از وجود تفاهم سخن می‌گفتند و در ملاقات‌هایشان یکدیگر را به گرمی در آغوش می‌فشردند و بیانیه‌هایشان تماما دوستانه بود.

اردیبهشت ماه بود که ترامپ با برداشتن شوره سر امانوئل مکرون از روی کتش در یک کنفرانس مطبوعاتی رابطه‌اش با او را ویژه توصیف کرد و گفت: «این شوره سر را بر می‌دارم. ما باید بی عیب و نقص باشیم!»

روابط نزدیک سران دو کشور با وجود برخی اختلاف منافع، پس از طرح پیشنهادی رئیس جمهور فرانسه درباره ایجاد ارتش اروپایی و واکنش ترامپ که آن را «اهانت آمیز» خوانده بود، به سردی گرایید و مکرون که استراتژی خود را برای نفوذ بر ترامپ بر روابط شخصی متکی کرده بود، این روزها بیشتر و بیشتر شاهد شکست این استراتژی است.
نیکولاس دانگان، عضو ارشد شورای آتلانتیک پیش از این گفته بود: «وی در مقابل ترامپ خوب نقشش را بازی می‌کند. او به جای تحقیر وی درصدد احترام و پذیرش آن است چیزی که می‌تواند استراتژی موثری برای نفوذ در وی باشد.»

بی‌شک اولویت‌های سیاست خارجی کشورها در عرصه بین‌الملل کمتر بر پایه رفاقت‌ها تعریف می‌شود، اما به کاربردن الفاظ توهین آمیز درخصوص فردی که با بیش از 66 درصد آرای مردم به عنوان رئیس جمهور یک کشور انتخاب شده، در درجه اول توهین به انتخاب مردم آن کشور و اقدامی است که مغایر مبانی اخلاق سیاسی در روابط بین‌الملل است.

اکنون که با حکمرانی ترامپ بر آمریکا سیاست‌های سلطه‌گرانه و نگاه از بالا به پایین این کشور رنگی هم از خودشیفتگی گرفته است، دوستان و متحدان دیرینه شان به سادگی «احمق»» خطاب می‌شوند»!

جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در یک سخنرانی گفته بود ترامپ دمدمی مزاج و متکبر است و سیاست خارجی او را تحریک کننده توام با کژخلقی‌های توییتری توصیف کرده بود.

گرچه خصوصیات شخصیتی ترامپ برای تحلیل رفتارهای سیاسی‌اش بارها در داخل و خارج آمریکا مورد واکاوی قرار گرفته است، اما خودش در کتابی که به او منسوب شده نوشته بود: «معامله کردن هنر من است» و «بدترین کاری که ممکن است در یک معامله انجام دهید این است که ناتوان از موفقیت به نظر برسید. این باعث می‌شود بوی خون به مشام طرف مقابل برسد و سپس شما می‌میرید».

ترامپ تاکنون با خروج یک‌طرفه از بسیاری از معاهدات و نقض مکرر قوانین بین‌المللی نشان داده درک درستی از آن‌ها ندارد و جنجال‌سازی در این باره به کامش شیرین‌تر می‌آید؛ از دیدگاه او راضی‌کننده‌تر خواهد بود که تحقیر و توهین را هم چاشنی آنها کند، چرا که به قول خودش «من درمورد رسانه ها آموخته‌ام که آنها تشنه یک داستان خوب هستند، هرچه مهیج‌تر بهتر… نکته این است که اگر کمی متفاوت، کمی زننده باشید، یا کارهایی بکنید که جسورانه و جنجال‌برانگیزهستند، مطبوعات درباره‌ی شما خواهند نوشت!»

به زعم واشنگتن پست ترامپ خودشیفته‌ای است که همه خودشیفته‌های دیگر را شکست می‌دهد!
بسیاری از افراد نزدیک ترامپ، امروز به بزرگترین مخالفانش تبدیل شده اند و به قول یکی از مشاوران رئیس جمهوری فرانسه در کاخ الیزه «مسلم است که سردی بر فضای روابط بین ترامپ و دوستش (مکرون) حاکم شده است.»

سال گذشته ترامپ در یک پیام توئیتری، با اشاره به ضرورت کاهش تعرفه شراب آمریکایی در فرانسه نوشته بود: «فرانسه شراب‌های عالی تولید می‌کند، آمریکا هم همینطور.» اما شامگاه جمعه وقتی خود را از رسیدن به این هدف ناکام دیده بود در پیامی در توئیتر ضمن انتقاد شدید از اقدام فرانسه در وضع مالیات بر شرکت‌های فناوری اطلاعات آمریکایی مانند گوگل، فیس بوک و آمازون به کنایه نوشت: «همیشه گفته ام که شراب آمریکایی بهتر از شراب فرانسوی است.»

درختی که مکرون و ترامپ بهار سال گذشته به نشانه دوستی دو کشور در حیاط کاخ سفید کاشتند، چند هفته پیش خشک شد و حالا توهین به مکرون به عنوان منتخب ملت فرانسه بار دیگر یادآوری کرد ترامپ که خود را یک «نابغه باثبات» خوانده بود همه منتقدان و کسانی را که در مقابل منفعت جویی‌های سلطه گرانه اش نه بگویند احمق می‌شمرد؛ هر چند که سال‌ها دست دوستی یکدیگر را به گرمی فشرده باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *