جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

«اعتراضات ضدصهیونیستی جاری در آمریکا از سوی جامعه دانشگاهیان این کشور، سطح فشارها را علیه اقدامات رژیم اشغالگر قدس و البته دولت آمریکا در جنگ غزه به مراتب افزایش داده و در انتخاب های ر اهبردی آن ها در ادامه راه، اثرگذاری ویژه و گسترده ای خواهد داشت. برخی تحلیلگران بر این باورند آنچه اکنون در آمریکا می بینیم، شباهت زیادی به اعتراضات گسترده در این کشور در بحبوحه جنگ ویتنام دارد»

Loading

پیامدهای ایجاد فرماندهی نظامی فضایی فرانسه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با توجه به تصمیم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه‌ای که دونالد ترامپ بدون هماهنگی و همکاری با متحدان اروپایی‌اش دنبال می‌کند، اکنون فضا و موقعیت برای فرانسه بیش از گذشته فراهم شده تا ترتیبات مستقل دفاعی اروپایی را که پیشتر مدنظر داشته، اکنون به صورت جدی‌تری دنبال کند. مرتضی مکی - کارشناس مسائل اروپا

رئیس جمهور فرانسه شنبه ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیر) اعلام کرد که مجوز ایجاد فرماندهی نظامی فضایی در نیروی هوایی فرانسه را به منظور بهبود قابلیت‌های دفاعی کشورش صادر کرده است.

امانوئل مکرون این خبر را یک روز پیش از جشن‌های روز ملی فرانسه، مشهور به جشن‌های روز باستیل، اعلام کرد. وی خطاب به نظامیان فرانسوی گفت که تشکیل نیروی نظامی فضایی باعث تقویت قابلیت دفاع از ماهواره‌های فرانسه خواهد شد. او افزود که هنوز باید هزینه تحقق این امر بررسی شود.

اظهارنظر اخیر مکرون مبنی بر ایجاد یک مرکز نظامی فضایی مستقل را می‌توان در چارچوب همان سیاست‌های مستقل دفاعی در اروپا که از دیرباز در دستور کار فرانسه بوده، قلمداد کرد. البته همواره فرانسه در راه رسیدن به این هدف با یک چالش جدی مواجه بوده که عبارت است از سیاست‌های فراآتلانتیکی که برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ویژه انگلیس دنبال می‌کنند.

اما با توجه به تصمیم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه‌ای که دونالد ترامپ بدون هماهنگی و همکاری با متحدان اروپایی‌اش دنبال می‌کند، اکنون فضا و موقعیت برای فرانسه بیش از گذشته فراهم شده تا ترتیبات مستقل دفاعی اروپایی را که پیشتر مدنظر داشته، اکنون به صورت جدی‌تری دنبال کند.

در حال حاضر همسویی و همراهی آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی چون اسپانیا نیز به فرانسه کمک می‌کند تا راحت‌تر بتواند به سیستم مستقل دفاعی دست پیدا کند.

باید توجه داشت که دونالد ترامپ از زمان به قدرت رسیدن تلاش کرد از یک سو چتر امنیتی گسترده شده بر اروپا را به نوعی تضعیف کند و از سوی دیگر دولت‌های اروپایی را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، دفاعی و سیاسی بیش از گذشته با خود همسو کند؛ اما این هدف در تعارض با منافع اقتصادی و امنیتی دولت‌های اروپایی قرار دارد و دولت‌های اروپایی به خصوص فرانسه هم اکنون می‌کوشند تا با گام‌های آهسته هرچه بیشتر وابستگی دفاعی و امنیتی خود را از آمریکا کمتر کنند.

در این بین هزینه‌های هوایی و فضایی آنچنان بالا است که طی چند دهه گذشته اروپا بخش عمده‌ای از این بودجه را از آمریکا تامین می‌کرد و به یک نوعی زیر چتر آمریکا قرار داشت؛ اما با در نظر گرفتن سیاست‌های ترامپ که وابستگی و نفوذ آمریکا را در عرصه‌های مختلف دفاعی و فضایی بر دولت‌‌های اروپایی افزایش داده، اکنون دولت‌های اروپایی به دنبال آن هستند که بودجه‌های مستقلی برای حفاظت از ماهواره‌های خود و ارسال ماهواره‌های مستقل دفاعی، نظامی و ارتباطی به فضا داشته باشند و از این طریق وابستگی‌شان را به آمریکا کاهش دهند.

تا به امروز عملا اغلب کشورهای اروپایی در عرصه فضا خود را به آمریکا وابسته کرده بودند، چرا که ناسا بزرگترین سازمان هوافضایی جهان است و بخش عمده‌ای از هزینه‌ها و بودجه‌های فضایی در جهان را ناسا تامین می‌کند.

اکنون اقدام اخیر فرانسه مبنی بر راه‌اندازی فرماندهی نظامی نیروی فضایی می‌تواند فرصتی باشد تا دیگر دولت‌های اروپایی نیز در این عرصه مستقل‌تر از آمریکا عمل کنند.

البته چنین فضایی در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است؛ در دوره جنگ سرد با توجه به رقابت‌های ایدئولوژیکی بین دو ابرقدرت شرق و غرب، عملا این عرصه وجود داشت که هم شوروی و آمریکا یک رقابت نزدیک در فضا داشته باشند که آمریکا دست برتر را در این عرصه با نشاندن اولین فضانورد در ماه به خود اختصاص داد.

همچنین طرح ابتکار دفاع استراتژیک که در محافل رسانه‌ای به جنگ ستارگان نیز شهرت یافته بود، یکی از طرح‌های دفاعی ایالات متحده آمریکا در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان بود که اقدامی دفاعی در برابر حملات احتمالی موشک‌های دوربرد شوروی سابق به شمار می‌رفت.

گفته می‌شود ریگان توانست از این طریق هزینه‌های سنگین نظامی بر شوروی تحمیل کند که همان هزینه‌های سنگین نظامی زمینه‌ساز از هم پاشیدن شوروی شد.

اما در برهه فعلی بعید به نظر می‌رسد که دوباره همان فضا و موقعیت تکرار شود، زیرا به هر حال اکنون در عرصه فضا، آمریکا رقیب و هماوردی ندارد و کشور دیگری هم نیست که بتواند این بودجه‌های سنگین نظامی را بپردازد. بنابراین فرانسه اکنون بیش از آنکه در پی رقابت با آمریکا باشد، در پی اتخاذ سیاست‌های مستقل در این عرصه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *