جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

سنتکام: ۴ پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم

سازمان سنتکام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که ارتش آمریکا توانسته چهار فروند پهپادی را که انصارالله به پرواز درآورده، هدف قرار داده و سرنگون کند.

Loading

نقش کردها در آینده سوریه

۱۳۹۸/۰۴/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: حزب دموکراتیک سوریه به عنوان قدرتمندترین حزب سیاسی- نظامی کردهای سوریه بار دیگر موضوع خودمختاری در مناطق کردنشین سوریه را مطرح کرده است. حسن هانی‌زاده - کارشناس مسائل خاورمیانه

نیروهای حزب دموکرات سوریه موسوم به قسد که برگرفته از سه کلمه «قوای سوریه دموکراتیک» هستند، بعد از بحران سوریه در سال 2011 و یک سال پس از ورود داعش به سوریه، در راستای حمایت از مردم کرد این کشور به خصوص در مناطق شمالی تا ادلب شکل گرفتند. مجموعه این نیروها حدود 18 هزار عنصر کرد مسلح تخمین زده می‌شوند که از آموزش بسیار بالایی نیز برخوردار هستند.

طی هشت سال بحران سوریه این نیروها همواره جایگاه خود را در مناطق کوبانی و همچنین شرق فرات، ادلب و قامشلی و حسکه تثبیت کردند. در ابتدای ورود داعش به سوریه، نیروهای حزب دموکراتیک و دولت سوریه یک سری توافقاتی کردند مبنی بر اینکه اگر گروهک‌های تروریستی سرکوب و داعش اخراج شود نوعی خودگردانی یا حکومت خودگردان به کردها داده شود.

به همین دلیل آنها در کنار نیروهای دولتی سوریه علیه داعش، جبهه‌النصره، جیش الاسلام، لواء‌التوحید و فیلق الرحمن به عنوان عمده گروهک‌های تروریستی ضدکرد مقابله کردند. در این میان دولت ترکیه به ویژه پس از آزادسازی حلب از وجود گروهک‌های تروریستی احساس کرد که نیروهای دموکراتیک کرد در اطراف مرزهای ترکیه متمرکز شده‌اند .

لذا دولت ترکیه به دلیل نگرانی از حضور نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه بخش‌هایی از ادلب را در شمال غرب سوریه اشغال کرد.

به همین دلیل درگیری‌هایی در طول دو سال گذشته بین نیروهای دمکراتیک و دولت ترکیه صورت گرفت که با پادرمیانی ایران و روسیه این درگیری‌ها تا اندازه‌ای فروکش کرد. اما اخیرا نیروهای حزب دمکراتیک سوریه اعلام کرده‌اند که به مطالبات خودشان برای کنترل مرزها و تشکیل یک حکومت خودگردان دست نیافته‌اند. لذا بار دیگر تحرکات نظامی خود را در مناطق حلب، حماه و ادلب آغاز کرده‌اند.

در خصوص کردهای دموکراتیک سوریه نقش آمریکا نیز قابل بررسی است؛ آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی نسبت به کردها یک نقش حمایتی سنتی دارند. طی سال‌های اخیر و در جریان بحران سوریه، نیروهای مارینز آمریکا در شرق فرات و در اطراف رقه به آموزش کردهای سوریه پرداختند که این مسئله اختلافاتی بین آمریکا و ترکیه به وجود آورد. آمریکا خواهان شکل‌گیری یک دولت کرد در عراق و سوریه است و به همین دلیل در تقویت جایگاه کردهای سوریه نقش مهمی ایفا می‌کند.

از سوی دیگر در حال حاضر وضعیت سوریه به یک نقطه آرامش رسیده و همزمان در جریان دیدار اخیر مقامات روسیه، رژیم صهیونیستی و آمریکا در تل‌آویو، در مورد مسئله آینده خاورمیانه، وضعیت سوریه و نیروهای موجود در این کشور بحث‌هایی صورت گرفت. ولی کردهای سوریه اعتقاد دارند که روس‌ها آنها را بازی داده‌اند و به حق کردها اعتراف نمی‌کنند. یعنی به ادعای آنها، دولت روسیه و سوریه از کردها استفاده ابزاری کردند و با نزدیک شدن به پایان بحران سوریه نقش آنها را پایان یافته تلقی می‌کنند.

به همین دلیل حزب دموکراتیک سوریه به عنوان قدرتمندترین حزب سیاسی-نظامی کردهای سوریه بار دیگر موضوع خودمختاری در مناطق کردنشین سوریه را مطرح کرده است.

نباید از نظر دور داشت که دولت بشار اسد طی هشت سال اخیر یک سری امتیازات به کردهای سوریه داده است که از جمله می‌توان به بازگرداندن بخشی از اراضی مصادره شده در قامشلی و حسکه که از سوی دولت بعث مصادره شده بود به کردهای سوریه اشاره کرد. ضمن اینکه دولت دمشق تابعیت کامل کردهای سوریه را به رسمیت شناخت اما به دلیل نگرانی دولت بشار اسد نسبت به واکنش دولت ترکیه در صورت دادن خودمختاری به کردها، این مسئله همچنان مسکوت مانده است. این در حالی است که کردهای سوریه اعتقاد دارند که زمان تشکیل یک حکومت خودمختار کرد مانند اقلیم کردستان عراق در شمال این کشور فرا رسیده است.

درهرحال با توجه به اهمیت وحساسیت موضوع چه درداخل سوریه وچه در سطح منطقه وحساسیت کشورهای همسایه در این خصوص ، لازم است راهکار مناسبی برای آن، با تاکید بر استقلال وحفظ تمامیت ارضی سوریه اندیشیده شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *