جدیدترین مطالب

–    معادلات پیچیده اسرا

-    معادلات پیچیده اسرا

با وجود آنکه رژیم صهیونیستی سعی دارد خود را پیروز معادلات سیاسی و میدانی جنگ غزه نشان دهد، اما واقعیت‌های جاری حکایت از چیز دیگری دارد؛ واقعیت‌هایی که یادآور می‌شوند حماس به رغم ۸ ماه جنایت و کشتار اشغالگران کماکان دست برتر خود را دارد و می‌تواند روند تحولات را بر خلاف ارزیابی و برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها پیش ببرد. در این میان حماس با اظهارنظر جدید فرمانده خود می تواند اشغالگران را به سمتی بکشاند که صهیونیست ها را از کلید زدن جنگ گسترده در رفح باز بدارد و حتی مجبور به بازگشت به میز مذاکره کند. چرا که بسیاری از تحلیلگران و ناظران معتقد بودند به دلیل شکست مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در قطر اکنون نتانیاهو خود را برای حمله به رفع آماده می‌کند. اما مواضع مقامات حماس تمام محاسبات بی بی را به هم خواهد ریخت. چون آنگونه یک چهره کلیدی حماس گفته است این گروه (حماس) به تنهایی ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی شین بت را در اختیار دارد.

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

با افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم طرفداران فلسطینی در دانشگاه‌های آمریکا را «یهودستیز» دانست و با «وحشتناک» خواندن این اعتراضات گفت که تظاهرات «باید متوقف شود.»

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: قانون کردن شهرک‌سازی در کرانه باختری، حطرناک و بی‌ملاحظه‌گری است

 معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به گزارش‌هایی درباره تلاش مقام‌های اسرائیلی برای قانونی کردن ساخت شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری، حمایت از پایگاه‌های غیرقانونی را «خطرناک و بی‌ملاحظه‌گری» خواند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: قانون کردن شهرک‌سازی در کرانه باختری، حطرناک و بی‌ملاحظه‌گری است

 معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به گزارش‌هایی درباره تلاش مقام‌های اسرائیلی برای قانونی کردن ساخت شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری، حمایت از پایگاه‌های غیرقانونی را «خطرناک و بی‌ملاحظه‌گری» خواند.

حماس: عملیات «وعده صادق» یک پاسخ راهبردی به اشغالگران بود

یک رهبر حماس با اشاره به اینکه رژیم اشغالگر امروز در باتلاق گرفتار شده و حمله به رفح هم نمی‌تواند آن را از شکست نجات دهد گفت عملیات «وعده صادق» پاسخی راهبردی به دشمن بود و اهمیت ضربه‌ای که این عملیات به اسرائیل وارد کرد کمتر از طوفان الاقصی نیست.

Loading

نیاز فرانسه به رفتار راهبردی در خاورمیانه

۱۳۹۷/۰۴/۰۵ | دیدگاه

شورای راهبردی آنلاین: اروپا با نظم جدیدی در جهان روبروست که آمریکا نشان داده علاقه‌ای به سهیم کردن این قاره در منافعش ندارد.

دومین بخش از نشست گروه گفت‌و‌گوی ژئوپلیتیک ایرانی و فرانسوی با عنوان «روابط ایران و فرانسه از منظر ژئوپلیتیک» عصر امروز با همکاری شورای راهبردی روابط خارجی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

در بخش دوم این نشست با موضوع «بسترها و عوامل توسعه همکاری‌ها و روابط دوجانبه ایران و فرانسه» دکتر عبدالرضا فرجی‌راد، به موضوع رویکرد منطقه‌ای روابط فرانسه و تاثیر آن بر ایران، دکتر برنارد هورکاد، به موضوع نقش روابط علمی و فرهنگی، دکتر گوروان لوبرا، به موضوع روابط دوجانبه و دکتر محسن اسلامی، به موضوع سیاست خارجی فرانسه در قبال ایران در دوران ریاست جمهوری مکرون پرداختند.

خروج آمریکا از برجام؛ حادثه‌ای ژئوپلیتیکی

دکتر عبدالرضا فرجی راد با بیان اینکه «سیاست فرانسه در منطقه غرب آسیا همچون بقیه قدرت‌های فرامنطقه‌ای فراز و نشیب‌هایی داشته است»، گفت: فرانسه به جای رفتارهای تاکتیکی کنونی بهتر است رفتاری راهبردی در پیش گیرد و برای نمونه، اجازه دهد سوریه به جامعه بین المللی بازگردد و همه در بازسازی آن نقش داشته باشند.

وی خروج آمریکا از برجام را حادثه‌ای ژئوپلیتیکی که فرانسه هم تحت تاثیر آن است، توصیف کرد و گفت: این رویداد، ظهور پارامتر ژئوپلیتیکی جدید، یعنی جهانی شدن اقتصاد را به نمایش گذاشت؛ به طوری‌که تمام اقتصادها و ارزهای جهان که با هم پیوند دارند، باید بتوانند با هم همکاری کنند و در مقابل نظام اقتصادی آمریکا بایستند.

دکتر فرجی راد با بیان اینکه اقدامات آمریکا در خصوص برجام و اعمال تعرفه‌ها علیه اروپا و زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی، منافع بسیاری از کشورها اعم از اروپا و چین را به خطر انداخته است، ادامه داد: روند جهانی شدن در حال ایجاد مسیری است که می‌تواند اتحاد غرب یعنی پیوند آمریکا با اروپا را تغییر دهد، چرا که اروپا بعد از این بحران به دنبال آن خواهد بود که راه‌حل‌هایی برای محافظت از منافع خود در مقابل آمریکا داشته باشد. ضمن آنکه خود ترامپ نیز حاضر به تقسیم منافع با اروپا نیست. علاوه بر این، روسای جمهور بعدی آمریکا نیز حاضر به تغییر شرایط فعلی و بازگرداندن شرایط به پیش از ترامپ نخواهند بود.

ایران، قدرت نوظهور منطقه

دکتر برنارد هورکاد هم در سخنرانی خود با ارائه پیشینه‌ای از روابط فرهنگی ایران و فرانسه گفت: ریاست جمهوری ترامپ و رفتارهای سیاسی او فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها را مجبور کرده تا رفتارهای متفاوت از گذشته اتخاذ کنند؛ اگرچه ترامپ فشارهای زیادی بر اروپا و فرانسه برای خروج از ایران می‌آورد، اما مسئله جهانی شدن اقتصاد می تواند شرایط را تغییر دهد.

وی افزود: با وجود آنکه مسائل اقتصادی، پایه و اساس همه روابط است، اما مسائل فرهنگی هم مهم است، به ویژه آنکه راحت‌تر می‌توان در این حوزه ها همکاری کرد. اکنون در وضعیتی هستیم که باید یک سیاست اساسی را در روابط دو کشور اتخاذ کنیم که براساس آن باید یک روابط علمی و فرهنگی میان ایران و فرانسه البته با همه کشورهای اروپایی شکل بگیرد.

هورکاد گفت: امروز ایران دیگر کشوری نیست که میان قدرت‌های بزرگ گرفتار شده باشد، بلکه یکی از قدرت های نوظهور منطقه است. از طرفی هیچ کدام از کشورهای نفتی منطقه نیز در حد ایران قدرت ندارند و ایران به رغم تحریم ها همچنان یک قدرت نوظهور است که می تواند در حوزه های علمی و فرهنگی پیشرفت های خوبی داشته باشد.

دکترگوران لوبرا هم درباره روابط ایران و فرانسه گفت: همکاری میان ایران و فرانسه بعد از 14 ژوئیه 2015 پویایی جدیدی را تجربه کرد و روابط میان دو کشور بسیار به شیوه نحوه رفتار و عمل یکدیگر در حوزه‌های جغرافیایی شان وابسته شده است.

وی افزود: با این حال، سیاست آمریکا در خروج از برجام فضای ابهامی درباره تداوم همکاری‌ها میان ایران و فرانسه ایجاد کرده است که می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

حمایت ایران از سیاست خارجی مستقل فرانسه

سخنران آخر نشست امروز، دکتر محسن اسلامی بود. وی که درباره سیاست خارجی فرانسه در قبال ایران در دوران امانوئل مکرون صحبت می‌کرد، گفت: این سوال مطرح است که مکرون میراث دار روسای جمهور سابق است یا یک رویکرد مستقلی دارد که می تواند باعث تغییر در سیاست خارجی فرانسه شود؟

وی افزود: ایران به مکرون به عنوان یک متغیر مهم در سیاست خارجی فرانسه نگاه می کند اما مکرون یک سیاستمدار ناسیونالیست و اروپا محور است که طرفدار تداوم اتحادیه اروپا و تقویت آن است. او از لیبرالیسم اقتصادی و مشارکت دفاعی اتحادیه کمک می کند. از برجام حمایت کرده و از نقش فعال پاریس در آن حمایت می کند. در واقع او میخواهد یک سیاست میانه رو را دنبال کند.

دکتر اسلامی ادامه داد: 3 رویکرد کلی مکرون درباره سیاست خارجی، تمرکز او بر نمادهای فرانسوی، تقویت ارتباطات جهانی و چالاکی در مدیریت جهانی است.

وی با بیان اینکه برخی از اقدامات مکرون باعث ابهاماتی در ایران درباره سیاست خارجی وی شده است، گفت: مکرون در حالی درباره مسائل یمن با عربستان و امارات وارد گفتگو می شود که با یک اصل معروف فرانسوی درباره حقوق بشر کاملا در تضاد است. ضمن آنکه ورود نیروهای فرانسوی به الحدیده یمن نیز این موضوع را تائید می کند.

وی گفت: سیاست مکرون بر اساس 3 متغیر در حال تبیین شدن است. نخست تندروهای فرانسوی که به دنبال بردن فرانسه به سمت سیاست های تند از جمله علیه ایران هستند. همچنانکه این افراد به دنبال استفاده از رفاقت مکرون و ترامپ برای رسیدن به اهداف خود هستند. متغیر دوم لابی اسرائیل در فرانسه است که در موضوع رایزنی علیه برجام کاملا مشخص شد و متغیر سوم سیاست دلار عربستان است. این سه متغیر، رفتار سیاست فرانسه در قبال ایران را می سازد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مهم‌ترین گزاره برای بهتر شدن شرایط، احیای نقش فرانسه در حل تعارضات است. مکرون باید وضع موجود را تغییر دهد، نه آنکه آن را ادامه دهد. ایران نیز از سیاست خارجی مستقل فرانسه بسیار حمایت می‌کند.

دومین نشست گروه گفتگوی ژئوپلیتیک ایرانی و فرانسوی فردا در محل شورای راهبردی روابط خارجی ادامه می‌یابد. این نشست با حضور متخصصان علمی و اجرایی ایرانی و فرانسوی، به میزبانی گروه و قطب علمی جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و مشارکت شورای راهبردی روابط خارجی، انجمن ژئوپلیتیک ایران، بنیاد خانه علوم انسانی فرانسه و رایزنی فرهنگی سفارت فرانسه در تهران، با هدف توسعه مناسبات علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دو جانبه و صلح و ثبات منطقه‌ای از طریق همکاری‌های دو طرف برگزار می‌شود.

سخنرانی‌های بخش اول نشست امروز را می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *