جدیدترین مطالب

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تهران به ویژه پس از جنگ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به این سو به شدت مراقب سیاستی بوده که دولت «بنیامین نتانیاهو» خواستار آن است؛ این‌که دامنه جنگ، از غزه تا خلیج فارس گسترش یافته و به‌این ترتیب صحنه به جنگ «اسرائیل‌_‌ایران»  تغییر وضعیت دهد. خویشتنداری تهران در برابر رویکرد زیرکانه تل‌آویو، اما به معنای آن نبوده و نیست که ارتدوکس‌های اسرائیلی قوانین بازی را با اقدام‌های خرابکارانه _ تروریستی تغییر دهند؛ درحالی که تهران هیچ پاسخی در این‌باره ندهد.

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

ایران تصویر جدیدی را در موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در حمله موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

تاکید امیرعبداللهیان بر ضرورت ایفای نقش سازمان‌های بین‌المللی برای ارسال کمک‌های انسانی به غزه

مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت برای منطقه شرق مدیترانه در دیدار با وزیر امور خارجه گفت: با توقف خشونت‌ها و جنایت‌های رژیم در غزه، فرصت برای ارائه کمک‌های انسانی و بهداشتی و درمانی و دسترسی به واکسن، دارو و غذا برای مردم فلسطین فراهم شود.

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تهران به ویژه پس از جنگ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به این سو به شدت مراقب سیاستی بوده که دولت «بنیامین نتانیاهو» خواستار آن است؛ این‌که دامنه جنگ، از غزه تا خلیج فارس گسترش یافته و به‌این ترتیب صحنه به جنگ «اسرائیل‌_‌ایران»  تغییر وضعیت دهد. خویشتنداری تهران در برابر رویکرد زیرکانه تل‌آویو، اما به معنای آن نبوده و نیست که ارتدوکس‌های اسرائیلی قوانین بازی را با اقدام‌های خرابکارانه _ تروریستی تغییر دهند؛ درحالی که تهران هیچ پاسخی در این‌باره ندهد.

رایزنی امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل گفت: امنیت منطقه برای ما بسیار مهم است، اما رژیم صهیونیستی شش ماه در حال قتل‌عام و نسل‌کشی کودکان و زنان بی‌دفاع در غزه است و آمریکا و متحدین او را متوقف نمی‌کنند.

غافلگیری‌های زیادی برای تل‌آویو تدارک دیده شده است/ایران پایبند به ارزشهای اخلاقی و انسانی

تهران- ایرنا- «عبدالباری عطوان» یکی از تحلیلگران جهان عرب ارتکاب هرگونه حماقت رژیم صهیونیستی علیه ایران را آغازی بر پایان این رژیم دانست و از غافلگیری هایی خبر داد که برای آن تدارک دیده شده است.

Loading

کنوانسیون خزر پس از امضا

۱۳۹۷/۰۵/۳۱ | دیدگاه, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: پس از 21 سال رایزنی در سطح کارشناسی، معاونان وزیران خارجه، وزیران خارجه و سران پنج کشور، سرانجام روز یکشنبه 21 مرداد ماه 1397 کشورهای ساحلی دریای خزر شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در نشست «آکتائو قزاقستان» کنوانسیون حقوقی دریای خزر را امضا کردند.

حسن بهشتی پور – کارشناس مسائل منطقه قفقاز

در این دو دهه بیش از 50 دور نشست میان معاونان وزیران خارجه، 8 نشست در سطح وزیران خارجه و 5 اجلاس سران برگزار شده و موضوعات تقریباً مشخص و مسائل مهم و اختلافات بررسی شده بود. همچنین آن طور که گفته شده حدود یک سال و نیم است که مذاکرات مربوط به این کنوانسیون در جریان بوده است و در تاریخ 21 مرداد این سند امضا شد.

این در حالی است که اگر این مذاکرات تا به امروز به طول انجامیده، به دلیل اختلاف‌نظرهای متعدد است. بحث نخست به خط لوله انتقال گاز مربوط می‌شود؛ در رابطه با خط لوله انتقال گاز که قرار است از سطح و کف خزر کشیده شود، روسیه و ایران تأکید داشتند که این خط لوله ممکن است موجب آلودگی محیط زیست خزر شود. همچنین لرزه‌نگاری‌ها در بستر خزر بیانگر آن است که خطر وقوع زلزله نیز در مسیر این لوله‌ها وجود دارد.

اما کشورهای حاشیه خزر با پذیرش کنوانسیون مربوط به محیط زیست خزر (شرایطی که آلودگی محیط زیست را به حداقل ممکن برساند) در خصوص این مسئله به توافق رسیده‌اند تا این خط لوله گاز کشیده شود و بیشتر نیز ترکمنستان و آذربایجان مایل به استفاده از آن بودند.

دومین نکته به تعیین حدود سرزمینی مربوط می‌شود؛ روسیه و قزاقستان طی توافقی دوجانبه در سال 1998 و روسیه، آذربایجان و قزاقستان نیز در توافقی سه‌جانبه در سال 2000 در رابطه با تعیین حدود مرزی و سرزمینی به توافقاتی دست یافته بودند و فقط در تعیین حدود مرزی در جنوب خزر بین ایران و آذربایجان، ایران و ترکمنستان و آذربایجان و ترکمنستان اختلافاتی وجود داشته و دارد.

بنابراین این کشورها باید اختلافاتی را که بین‌شان وجود دارد، حل و فصل کنند و سند نهایی برای تعیین حدود به دست آوردند.

سران پنج کشور در توافق آکتائو این مسائل را به توافقات بعدی موکول کرده و اعلام نکردند‌ که خطوط آب‌های سرزمینی دقیقاً کجا است، لذا کنوانسیون حقوقی خزر که اخیراً امضا شد رئوس کلی موضوعات مورد توافق میان 5 کشور را در برمی‌گیرد. به‌خصوص در ماده اول که 15 مفهوم پایه در آن تعریف و مشخص شده که این دولت‌ها چه تعریفی درباره اصطلاحاتی مانند حدود سرزمینی، ماهیگیری و … دارند.

در مجموع این کنوانسیون، گام بزرگی برای ایجاد تفاهم بین کشورهای منطقه است، اما هنوز ابهاماتی دارد که باید در جلسات توجیهی برای کارشناسان و افکار عمومی توضیح داده شود و یا اینکه یک پیوست رسانه‌ای در مورد این ابهام‌ها ارائه کنند.

باید توجه داشت که با امضای کنوانسیون حقوقی خزر، کشورهای ساحلی در رابطه با 90 درصد موضوعات به نتیجه و توافق رسیده‌اند و تنها 10 درصد اختلاف باقی مانده که البته آن 10 درصد اهمیت بسیار زیادی دارد. این 10 درصد اختلاف مربوط به مسائل خط مبدأ، زیر بستر و چگونگی استفاده از منابع زیر بستر می‌شود.

در رابطه با خط مبدأ، یک خط فرضی بین حسینقلی‌ بالای بندر ترکمن تا آستارا برای ایران از گذشته مطرح شده بود که ایران آن را قبول ندارد و در هیچ سندی نیز آن را نپذیرفته است، چرا که آب‌های ساحلی به سمت ایران تقعر دارند و این تقعر باعث می‌شود که حدود آب‌های سرزمینی ایران نسبت به سایر کشورهای حوزه خزر خیلی کمتر باشد.

لذا لازم است برای حل اختلافات باقیمانده،کشورهای ساحلی بر اساس اصل انصاف، منطق و واقع بینی برای تعیین خط مبداء مذاکره و به تفاهم برسند تا بتواند راه را برای ارائه وتصویب کنوانسیون در مجلس هموار سازد.

همچنین راه حل دیگری که پیشنهاد شده این است که منابع نفت و گاز در حوز‌ه‌های محل بحث و اختلاف به‌صورت مشترک مورد بهره‌برداری قرار بگیرد؛ یعنی سه کشور جنوبی خزر شامل ایران، آذربایجان و ترکمنستان به‌صورت دوجانبه از منابع اختلافی به‌صورت مشترک استفاده کنند.

در نهایت به نظر می‌رسد با توجه به اختلافاتی که وجود دارد بحث‌های کارشناسی تخصصی لازم است، چرا که رسیدن به توافق درباره 10 درصد مسائل باقی‌مانده احتمالا کمی زمان‌بر خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *