جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

پافشاری دولت انگلیس بر اجرای طرح ضد مهاجرتی رواندا

محافظه کاران انگلیس همچنان به توافق نامه ضد مهاجرتی رواندا برای اخراج پناهنجویان به این کشور آفریقای شرقی با وجود بالا گرفتن انتقادها پایبند بوده و تغییرات درخواست شده توسط مجلس اعیان را رد کردند.

سازمان ملل: اسرائیل به اعمال محدودیت‌های «غیرقانونی» کمک به غزه ادامه می‌دهد

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد، امروز (سه‌شنبه) از تداوم اعمال محدودیت‌های «غیرقانونی» رژیم صهیونیستی اسرائیل در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه خبر داد.

Loading

انتخابات پارلمانی افغانستان و مشکلات آن

۱۳۹۷/۰۸/۰۵ | دیدگاه, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: انتخابات پارلمانی سال ۱۳۹۷ افغانستان هم‌زمان با تهدیدها و حملات طالبان، در روزهای ۲۸ و ۲۹ مهر برگزار شد. این در حالی است که شرایط انتخابات پارلمانی افغانستان خیلی مساعد نبود؛ زیرا اختلاف‌نظرهایی میان حاکمیت یعنی دو گروه تشکیل‌دهنده دولت وحدت ملی به رهبری اشرف غنی و عبدالله عبدالله وجود داشت.

پیرمحمد ملازهی- کارشناس مسائل شبه‌قاره

لذا جبهه‌ای تحت عنوان جبهه نجات افغانستان تشکیل شد تا در برابر این اختلا‌ف‌نظرها، بتوانند سیاست واحدی را دنبال کنند. این جبهه شامل افرادی از درون حاکمیت مانند ژنرال عبدالرشید دوستم، صلاح‌الدین ربانی، محمد محقق و عطا محمد نور است. این افراد در ترکیه تصمیم گرفته بودند در انتخابات جبهه واحدی را تشکیل دهند و همین کار را نیز کردند. اعضای جبهه نجات افغانستان، هم نسبت به زمان برگزاری انتخابات و هم شرایط انتخاب کمیسیون مستقل انتخابات از طرف رئیس‌جمهور اعتراض اصلی را داشتند.

در حال حاضر نیز جبهه نجات معتقد است که انتخابات پارلمانی اخیر به‌نوعی سالم برگزار نشده و بحث‌هایی که داشتند در این انتخابات برآورده نشده است.

واکنش‌های بعدی آن‌ها نیز بستگی به آن دارد که در انتخابات اخیر چه تعداد از افراد آن‌ها انتخاب شوند. به اعتقاد جبهه نجاتی‌ها مشکل بعدی چگونگی اعلام افرادی است که رأی اکثریت را در مجلس به دست آورده‌اند.

به‌بیان‌دیگر انتخابات به آن مفهومی که در دنیا معمول و مرسوم است در افغانستان مفهوم ندارد. درواقع زدوبندهای پشت پرده است که سهم‌بندی‌ها را تعیین و مشخص می‌کند که هرکدام از اعضای دو جبهه وحدت ملی چگونه انتظارات‌شان را با انتظارات طرف مقابل هماهنگ کرده و به یک جمع‌بندی برسند که چه افرادی رأی آورده‌اند.

لذا مأموریت بعدی کمیسیون انتخابات، این است که این دو جناح را به‌گونه‌ای راضی کند که بتوانند مواضع‌شان را به هم نزدیک کرده و روی افراد توافق کنند؛ یعنی آرای کسب‌شده خیلی تعیین‌کننده نیست و نظر این افراد مهم است. در همین راستا برخی افراد معتقد هستند که تنها توافق این دو گروه مسئله نیست بلکه نگاه و موضع‌گیری نماینده‌های سفارت‌خانه‌های انگلیس، آلمان و فرانسه که در افغانستان نیرو دارند نیز مهم است.

بنابراین تمام گروه‌ها در پی آن هستند که سهم مناسبی را از مجلس به دست بیاورند و این یک مسئله اساسی است که آینده دموکراسی و حاکمیت را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در این میان طالبان نیز تا جایی که توانست این انتخابات را با مشکل مواجه کرد؛ یعنی در مناطقی که قدرت داشتند به‌طورکلی اجازه ندادند که انتخابات برگزار شود و بدین ترتیب بخشی از جامعه در انتخابات اخیر شرکت نکرد. درواقع رقمی حدود هشت میلیون و هشت‌صد هزار نفر در این انتخابات ثبت‌‌نام کرده بودند ولی فقط نزدیک به 4 میلیون نفر آرایب در انتخابات حاضر شده و رأی دادند. از دیگر سو پروسه رأی‌گیری نیز با مشکلاتی مواجه شده بود؛ به‌عنوان‌مثال لیست افرادی که برای کابل ثبت‌نام کرده بودند به زابل فرستاده شد. مشکل دیگر این بود که افراد مستقر در ستادهای انتخاباتی نحوه کار با دستگاه‌های بیومتریک که برای انگشت‌نگاری تهیه شده بود را بلد نبودند. همچنین افرادی که به‌عنوان مسئولین جمع‌آوری آرا انتخاب شده بودند بسیار دیر در محل حاضر شدند؛ بنابراین بی‌نظمی در این انتخابات کاملاً مشهود بود و حتی برخی معتقد هستند شاید این بی‌نظمی‌ها با یک برنامه‌ریزی صورت گرفته باشد. البته کارشناسانی که با شرایط افغانستان آشنا هستند می‌گویند که عمدی در این بی‌نظمی‌ها در کار نبوده و طبیعی بود که چنین مشکلاتی پیش بیاید.

در حقیقت شرایط بسیار سختی طی دو روز انتخابات در افغانستان حاکم بود و طالبان حدود 10 نفر از نامزدهای انتخابات را ترور کرد و بمب‌گذاری‌هایی نیز انجام داد؛ اما بااین‌وجود شاهد حضور پررنگ مردم به‌ویژه جوانان و زنان پای صندوق‌های رأی بودیم که این مسئله بیانگر اراده کافی از سوی آن‌ها برای عبور از شرایط سخت است. در کنار این مشکلات باید این واقعیت را در نظر گرفت که صحنه سیاسی افغانستان فعلاً به این صورت است و در همین صحنه بود که انتخابات برگزار شد؛ اما نکته مهم طی برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر این بود که برای نخستین بار بعد از سال 2001 خود افغان‌ها انتخابات را برگزار کردند و نیروهای بین‌المللی و سازمان ملل در آن دخالت نداشتند. لذا افغان‌ها می‌توانند ضعف‌های اولین تجربه انتخاباتی‌شان را برطرف کرده و برای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آماده شوند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *