جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

در وزارت خارجه آمریکا از اوکراین خواستند که حقیقت را حتی در مورد ناکامی هایش در جبهه بگوید

جیمز روبین، فرستاده ویژه و هماهنگ کننده مرکز تعامل جهانی، وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا گفت که کی یف باید اطلاعات واقعی را حتی در مورد شکست های خود در جبهه فاش کند و دسترسی روزنامه نگاران و خبرنگاران را به “مناطق حساس درگیری” محدود نکند، که با مفهوم آزادی اطلاع رسانی که برای ایالات متحده هنجار است، در تضاد قرار دارد.

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتارهای متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

Loading

اشتباهات راهبردی ترکیه در سوریه و عراق

۱۳۹۳/۰۹/۱۹ | نمای راهبردی

یک راهبردشناس خاورمیانه و ترکیه می گوید ترک ها با توجه به اینکه دیگر هیچ امیدی به عضویت در اتحادیه اروپا ندارند، تصمیم گرفته اند سیاست خارجی خود را بر کشورهای فضای امپراتوری پیشین عثمانی متمرکز کنند که متاسفانه در این خصوص نیز خیلی ناشیانه و خیلی خطرناک عمل می کنند.

شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داد، بیشتر کسانی که برای انجام اقدامات تروریستی به سوریه و عراق می روند تا در صفوف گروههای تروریستی همچون داعش در این کشورها مرتکب جنایت و خشونت شوند، ابتدا وارد ترکیه و از این کشور وارد سوریه و عراق می شوند.

با توجه به آنکه شماری از افرادی که برای انجام جنایت به این دو کشور می روند، اتباع اروپایی هستند، این مسئله مسئولان اروپایی ها را نگران کرده است. از همین رو آنها را بر آن داشته است تا با سفر به آنکارا و رایزنی با مقامات ترک راه های همکاری جهت مبارزه با این پدیده را بررسی کنند.

در همین راستا، به تازگی سه مسئول اروپایی با مقامات ترک دیدار و گفتگو کردند. فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، یوهانس هان، کمیسر گسترش اتحادیه اروپا و کریستوس استیلیانیدس، کمیسر کمک های انسان دوستانه اروپا وارد آنکارا شدند با مقامات ترک دیدار کنند. دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز قرار است به زودی به ترکیه سفر کند.

مصطفی بن شنان، کارشناس روابط بین الملل و استاد دانشگاه در پاریس درباره دلیل اهمیت ترکیه در خاورمیانه و اینکه چرا رهبران و مسئولان کشورهای اروپایی و غربی برای چگونه برخورد کردن با معضل داعش به این کشور سفر می کنند، می گوید ترکیه هم بخشی از مشکل، هم بخشی از راه حل است و همین امر باعث شده است برای عملکرد بهتر در مبارزه با تروریسم داعش، روی آوردن به ترکیه به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شود. ترکیه در این خصوص، عملگری اجتناب ناپذیر است.

این در حالی است که همین کشور در این خصوص نقش مبهمی ایفا می کند. زیرا در ماه های نخست آغاز جنگ داخلی در سوریه، آنکارا با حمایت از شورشیان، نقش آتش بیار معرکه را ایفا می کرد.

مصطفی بن شنان که در دانشکده دفاع ناتو نیز تدریس می کند، در ادامه سخنان خود در همین باره می افزاید نقش ترکیه این گونه نبود که تنها از شورشیان موسوم به ارتش آزاد حمایت کند، بلکه به شورشیان افراطی نیز این گونه کمک کرد که با عبور از خاکش، اوضاع را بیش از پیش در سوریه ناآرام کنند.

وی افزود ترکیه حتی برخی گروه های مورد نظر خود را هم آموزش می داد و هم از نظر تسلیحاتی مجهز می کرد و به سوریه می فرستاد. اکنون همین گروه هایی که گفته می شود از حمایت ترکیه برخوردار بوده اند، در سوریه و عراق مرتکب جنایت می شوند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی و راهبردی منطقه با اشاره به اینکه ترکیه زیر فشار آمریکا و کشورهای غربی مجبور شد به پیشمرگه های کرد عراق اجازه دهد تا برای کمک به همزبانان خود به کوبانی بروند، گفت این کار زیر فشار انجام گرفت.

چیزی که به طور قطع می توان گفت اینکه ترکیه بازی خطرناکی را در منطقه آغاز کرده است. خطرناک است چون واقعا به نظر می رسد رجب طیب اردوغان اصلا نمی داند کشورش اکنون در چه شرایط و وضعی به سر می برد.

این راهبردشناس منطقه افزود ترکیه شاید اکنون نگران تحولات منطقه به ویژه در کردستان عراق باشد.

این درحالی است وجود جنگ داخلی در سوریه، موقعیت کردهای سوریه را نیز اکنون از هر نظر تقویت کرده است و این امر شرایط آشفته و بسیار خطرناکی را برای ترکیه ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد آنکارا با توجه به خرابکارهایی که انجام داده است تلاش می کند خود را از مخمصه ای که خودش در گسترش آن نقش داشته است، بیرون بکشد.

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که آیا ترکیه با کارهایی که در سوریه و عراق انجام می دهد همان نقش سابق خود را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواهد داشت؟ گفت: ترکیه در عمل نشان داده است معیارهای ناتو را به هیچ وجه رعایت نمی کند و به ارزش های کشورهای غربی نیز هیچ وقعی نمی نهد. به راستی می توان گفت که ترکیه از چند سال پیش تاکنون بازی مورد نظر خود را انجام می دهد.

توضیح آنکه ترکیه در آن اوایل سیاست خردمندانه ای موسوم به «صفر سازی مشکلات با همسایگان» به اجرا گذاشته بود که بر اساس آن مسولان سیاسی این کشور مصمم شده بودند مشکلات خود را با کشورهای همسایه به صفر برسانند. اما در عمل این گونه نشد و ترکیه برعکس با همه کشورهای همسایه اش مشکل دار شد.

اقدامات مسئولان ترکیه تا بدانجا پیش رفت که آنکارا حتی به آمریکا اجازه نداد از پایگاه های نظامی ناتو در ترکیه برای بمباران داعش استفاده کند. از همین رو می توان گفت که ترکیه اکنون نقشی بسیار خطرناک و بسیار مبهم در منطقه ایفا می کند.

مصطفی بن شنان در ادامه تحلیل خود از عملکرد ترکیه در منطقه و در قبال ناتو و کشورهای غربی گفت به طور روشن و شفاف باید بگویم که از سال 2007 که نیکلا سارکوزی به سمت ریاست جمهوری فرانسه رسید ترک ها به روشنی فهمیدند جایی در اتحادیه اروپا ندارند و همه امیدهای خود را برای عضویت در اتحادیه اروپا از دست دادند. دقیقا به همین علت بود که مقامات ترکیه تصمیم گرفته اند سیاست های خود را در فضای که قبلا در اختیار امپراتوری عثمانی بوده است متمرکز کنند، اما متاسفانه در این خصوص نیز خیلی ناشیانه و خیلی خطرناک عمل می کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *