جدیدترین مطالب

پیام‌هایی که ایران برای آمریکا ارسال کرد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به صراحت گفته شد که تصمیم ایران برای پاسخ دادن به رژیم صهیونیستی قطعی است و پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار نخواهیم داد، مگر اینکه آمریکا بخواهد اقدامی را در حمایت جنگی از این رژیم انجام دهد.

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

در این افکارسنجی که توسط دانشگاه عبری اورشلیم انجام گرفت، از پاسخگویان پرسیده شد که آیا به نظر آنها، اسرائیل باید به حمله شنبه شب ایران پاسخ دهد؟ ۵۲ درصد گفتند که بهتر است واکنشی نشان داده نشود تا دور کنونی نزاع خاتمه یابد. در عوض ۴۸ درصد پاسخ دادند که اسرائیل باید پاسخ دهد، حتی اگر به معنی گسترش نزاع کنونی باشد.

یک سالگی جنگ داخلی سودان

۱۵ آوریل ۲۰۲۳ صدای تیراندازی و دود ناشی از انفجار در خارطوم پایتخت سودان، بعد از چند هفته تنش میان دو ژنرال قدرتمند کشور، از شروع یک درگیری ویرانگر و فرسایشی خبر داد.

Loading

أحدث المقالات

کنعانی: ابراز نگرانی برای ثبات امنیت در منطقه و جهان از سوی دولت‌هایی مثل آمریکا و چند کشور اروپایی، مضحک است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعا‌های مطرح شده در بیانیه‌های اخیر سران اروپا و وزرای دارایی کشور‌های گروه هفت و برخی مقامات آمریکایی و اروپایی در مورد ایران، گفت: ابراز نگرانی برای صلح و ثبات امنیت در منطقه و جهان از سوی دولت‌هایی مثل آمریکا و چند کشور اروپایی، مضحک است.

کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه 7 قدردان ایران باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعاهای مطرح شده در بیانیه‌های اخیر سران اروپا و وزرای دارایی کشورهای گروه هفت بیان کرد که شایسته بود سران اتحادیه اروپا و اعضای گروه هفت از ایران به دلیل اقدام متناسب و مشروع در تنبیه متجاوز قدردانی کنند.

شمار شهدای غزه به مرز ۳۴ هزار تن رسید

وزارت بهداشت غزه امروز (پنج‌شنبه) در صد و نود و پنجمین روز جنگ از افزایش شمار شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به این باریکه به ۳۴ هزار نفر خبر داد.

تصاویر زیبای شفق شمالی بر فراز آتشفشان در حال فوران در ایسلند

آتشفشان در جنوب غربی ایسلند که سه بار در ماه های دسامبر، ژانویه و فوریه فوران کرده بود، دوباره به همراه شفق شمالی فوران کرده و گدازه ها را در اطراف خود پخش نمود. گالری عکس اسپوتنیک به این رویداد اختصاص دارد.

Loading

جنگ روانی سعودی ها

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | نمای راهبردی

شورا آنلاین – دیدگاه: رئیس گروه مطالعات خاورمیانه دفتر مطالعات بین‌المللی وزارت خارجه بخش بزرگی از اهداف طرح سعودی برای ورود نیروهای نظامی‌اش به سوریه را جنگ روانی دانست.

علیرضا میریوسفی با بیان اینکه اوضاع سوریه به حدی پیچیده شده که پیش‌بینی را سخت می‌کند، بخشی از اقدام عربستان سعودی با همراهی ترکیه در ادعای ورود نیروهای نظامی‌اش به خاک سوریه را عملیات روانی دانست و به شورا آنلاین گفت: سپتامبر 2015 و شکل‌گیری ائتلاف چهارگانه با حضور روسیه در بحران سوریه و  مذاکرات سوریه در وین یک و دو، نیویورک و سپس قطعنامه 2254 نقطه عطف مهمی در بحران پنج ساله سوریه بود.

وی افزود: در حال حاضر آمریکا که در سال های اخیر از مشارکت و ورود متحدانش در منطقه به مداخله‌ نظامی در سوریه حمایت می‌کرد، دچار نوعی تناقض در مقابل آنها شده است.

میریوسفی افزود: از طرفی باراک اوباما در سال پایانی از ریاست‌جمهوری خود قرار دارد و آمریکا با وارد شدن به عرصه جدی انتخابات ریاست‌جمهوری مرحله حساسی را طی می‌کند. تصویب قطعنامه 2254 می‌تواند برای دولت اوباما روند مثبتی در رفع بحران سوریه برای جلوگیری از تبعات پیش‌بینی نشده محسوب شود، از این رو احتمال تداوم ضرباهنگ مثبت ایجاد شده بعد از قطعنامه 2254 از سوی دولت این کشور وجود دارد.

این کارشناس مسایل منطقه درباره جدیت عربستان در پیاده کردن طرح خود، اظهار کرد: روند بحران سوریه بعد از آنکه در سپتامبر 2015 روسیه به طور مستقیم به این بحران وارد شد، تغییر کرده است و بحران سوریه را از یک بحران منطقه ای به بحرانی جهانی ارتقا داد. از این رو بعید می‌دانم عربستان فراتر از جنگ روانی اقدام گسترده بیشتری انجام دهد. حداکثر این است که نیروهای نظامی ـ اطلاعاتی فعلی سعودی که مدت‌هاست در سوریه بدون یونیفورم حضور دارند، به طور رسمی و با یونیفورم نظامی در انظار عمومی دیده شوند.

علیرضا میریوسفی - رئیس گروه مطالعات خاورمیانه دفتر مطالعات بین‌المللی وزارت خارجه

میریوسفی خاطرنشان کرد: تا قبل از سپتامبر 2015 با وجود تمام تلاش‌ها و شعارهایی که برای حل و فصل بحران سوریه از طریق مذاکره صورت می‌گرفت، تنها راه حل نظامی، به طور عینی مورد نظر کشورهای مخالف دولت سوریه بود و پیگیری می‌شد، اما بعد از سپتامبر سال میلادی گذشته، راهکار سیاسی به طور رسمی و عینی روی میز مذاکره‌ قرار گرفت. با ورود روسیه به عنوان یک قدرت جهانی به صحنه سوریه راه‌حل نظامی در واقع از روی میز مذاکره برداشته شد و امکان شکست کامل ارتش سوریه از دسترس خارج شد و الان راه حل سیاسی طرفداران بیشتری یافته است. کشورهای بازنده بحران پنج‌ ساله سوریه در اثر تغییر روند بحران این کشور، روندی تخریبی و تاخیری را در پیگیری قطعنامه 2254 آغاز کرده‌اند. معتقدم حتی اعدام شیخ النمر در ارتباط با مسایل سوریه و دامن زدن به گسترش دامنه تخریب فضای سیاسی بعد از قطعنامه 2264 درباره سوریه بود. آنها حتی تلاش کردند معارضان در اجلاس ژنو مشارکت نداشته باشند و این بهانه‌جویی‌ها در چارچوب سیاست تاخیری و تخریبی این کشورها در این روند تفسیر می‌شود. هم‌چنین اعلام ورود نیروی نظامی سعودی به سوریه نیز می تواند در همین چارچوب باشد.

رئیس گروه مطالعات خاورمیانه دفتر مطالعات بین‌المللی وزارت خارجه با بیان‌اینکه بعید می‌داند لشکرکشی گسترده‌ عربستان سعودی را شاهد باشیم، افزود: برخی حتی از احتمال شکل‌گیری جنگ جهانی سوم صحبت کرده‌اند، اما به عقیده من این مساله دور از واقعیت‌ های منطقه است.

وی در خصوص واکنش ایران به اقدامات جدید عربستان سعودی در ارتباط با سوریه تصریح کرد: ایران از ابتدا اعلام کرده است که مساله سوریه راه‌حل نظامی ندارد و حتی اگر یک کشور تمام خاک سوریه را به تصرف درآورد، نظامی که بر این اساس شکل گیرد، دوام نخواهد داشت. از سویی ایران بر حق ملت سوریه برای تعیین سرنوشت خود تاکید دارد و در نهایت اینکه این مردم سوریه هستند که باید برای کشور خود تصمیم‌گیری کنند.

میریوسفی گفت: سیاست خارجی ایران همواره در موضوعات مختلف از جمله سوریه سیاستی پیوسته و قابل پیش‌بینی بوده است و تغییر مسیر ناگهانی در آن نمی‌بینیم. ایران بر این اصول پایبند است و قطعنامه 2254 را نیز پیگیری می‌‌کند. ایران از هر راه‌حلی در چارچوب سازمان ملل حمایت کرده و تاکید دارد که از هرگونه یکجانبه گرایی خودداری شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *