جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

ویدیو / نخست وزیر لبنان یک زن را به اشتباه به جای نخست وزیر ایتالیا بوسید!

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هنگام استقبال از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در بیروت گاف عجیبی داد و به اشتباه با یک زن دیگر روبوسی کرد. میقاتی که در مقابل پله‌های هواپیما ایستاده بود تصور کرد که یکی از زنان دیپلمات ایتالیایی، جورجیا ملونی است و به گرمی از او استقبال کرد، اما لحظاتی بعد به او گفته شد که این زن نخست وزیر ایتالیا نیست.

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

Loading
معاون فرهنگی سپاه در گفتگو با شورا آنلاين بررسي کرد

مزیت های قدرت نرم جمهوری اسلامی

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | نمای راهبردی

شورا آنلاین - گفتگو: در شرایط کنونی نظام بین الملل، کشورهای مختلف برای تامین منافع ملی خود، ابزارها و راه‌های جدیدی را به کار می گیرند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بهره گیری از قدرت نرم به جای قدرت سخت اشاره داشت. چنانکه در دهه های اخیر به دلیل کاهش مشروعیت، هزینه های زیاد و ناکامی‌های کارکردی در به کارگیری از قدرت سخت، از کاربرد آنها کاسته و قدرت نرم جایگزین آنها شده است. از این منظر، دولت ها می‌توانند با ارایه تصویر جذابی از خود نزد افکار عمومی جهان، به ابزارهای مقبولی جهت پیشبرد اهداف و سیاست های خود دست یابند.

در این میان جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیک خود و همچنین برخورداری از مؤلفه‌های قدرت نرم در حوزه های مختلف مذهبی، علمی و فرهنگی، امکان بهره گیری ازاین ابزار برای تحقق اهداف خود بویژه در حوزه پیرامونی اش را دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع و نقش برجسته ای که قدرت نرم می تواند در تحقق منافع جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دوره پسابرجام ایفا نماید، شورا آنلاین مصاحبه‌ای اختصاصی را با حمیدرضا مقدم‌فر، استاد دانشگاه، کارشناس مسائل استراتژیک و معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران داشت که می توانید در ادامه مشروح آن را از نظر بگذرانید.

 حمیدرضا مقدم‌فر- معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران

شوراآنلاین: از نظر شما مولفه های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران چیست؟

مقدم فر: اساسا اصلی ترین مولفه قدرت جمهوری اسلامی، قدرت نرم آن است، یعنی همان عواملی که باعث پیروزی انقلاب شد و انقلاب را به نتیجه رساند و همان عوامل باعث بقا و اقتدار نظام در سطح منطقه و بین الملل شده اند. یکی از این عوامل، پشتوانه مردمی نظام است یعنی بعد مردم سالاری و حمایت مردم از نظام که به عنوان سرمایه اجتماعی و یکی از مولفه های مهم قدرت نرم جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

یکی دیگر از مولفه‌‌های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران تکیه به قدرت وحیانی و اراده الهی است که حمایت خداوند تبارک و تعالی، یعنی نصرت الهی را با خود همراه دارد. یکی دیگر از مولفه های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، ‌وجود نهادهای مردمی مثل بسیج و سپاه است که هم در جنبه های سخت، نیمه سخت و هم به عنوان یکی از مولفه های مهم قدرت نرم جمهوری اسلامی مطرح هستند. قدرت الگو بخشی و الهام بخشی به سایر ملل جهان از دیگر مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

 

شوراآنلاین: به نظر شما توانایی ها و نقاط ضعف جمهوری اسلامی در اعمال قدرت نرم خود کدام است؟

مقدم فر: در اعمال این قدرت نرم البته ابزارهایی نیاز است که یکی از آنها رسانه در گونه های مختلف است، یعنی رسانه است که می تواند پیام انقلاب اسلامی را به سایرنقاط دنیا بفرستد و رسانه است که می تواند در انسجام بخشی داخل موثر باشد.

با این حال در حوزه رسانه  نسبت به رسانه های پرقدرت کشورهای غربی کمبودها و نقص هایی داریم. چرا که آنها از جنبه های فناوری، تکنیک و تاکتیک های رسانه ای قدمت و توانمندی بیشتری دارند، اما با وجود برخورداری آنها از قدرت فناوری پیشرفته و ابزارهای فوق العاده، ما هم مزیت هایی داریم که آنها ندارند، یکی از مزیت ها این است که پیام انقلاب اسلامی ما یک پیام فطری است و با وجود و فطرت انسان ها سازگار است و سخن ما سخن صدق است و بر وجدان و فطرت های آماده می نشیند. یکی از این مصداق ها همین نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی در آمریکا و اروپای شمالی است. مشاهده می‌کنید که رهبر ما به جوانان اروپایی نامه می‌نویسد و با آنها صحبت می کند. چگونه می شود این ارتباط برقرار شود چون در بین جوانان اروپایی هم فطرت های پاک وجود دارد و مقام معظم رهبری هم همین فطرت های پاک چه مسلمان چه غیرمسلمان را خطاب قرار می‌دهد. اینها مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران است که رهبر ما می تواند با جوانان اروپایی و آمریکایی در آن سر دنیا صحبت بکند.

 

شوراآنلاین: ابعاد نفوذ و اثرگذاری جمهوری اسلامی ایران در کدام بخش ها و کدام حوزه ها در سطح منطقه ای و بین المللی است؟

مقدم فر: جمهوری اسلامی امروز این افتخار را دارد که پیام انقلاب اسلامی و نفوذ انقلاب اسلامی و قدرت نرم آن در سراسر منطقه پیرامونی اش محقق شده و  در حال توسعه است. امروز پیام انقلاب اسلامی و قدرت نرم جمهوری اسلامی فقط محدود به ملت‌های مسلمان و منطقه پیرامون نیست و شامل غیرمسلمانان که مذهب و دین متفاوتی دارند نیز می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *