جدیدترین مطالب

استعفا دردسر تازه رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی این روز‌ها با دومینوی برکناری و استعفا‌های بی شماری مواجه است آن هم در بین نظامیان عالی رتبه که این رژیم را با چالشی جدید مواجه ساخته است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

Loading

أحدث المقالات

آمادگی ایران برای تامین انرژی پایدار منطقه با وجود تحریم‌های ظالمانه

تهران- ایرنا- رئیس سازمان برنامه و بودجه در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت: ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تامین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

ببینید| جمله متفاوت سید حسن نصرالله به سردار اشتری

سردار اشتری گفت: به همراه سردار حجازی به دیدار سیدحسن نصرالله رفتیم. به ایشان گفتم من افتخار می‌کنم که آقای حجازی فرمانده من هستند. آقای سیدحسن نصرالله که امروز افتخار جهان اسلام هستند گفتند سردار حجازی فرمانده من نیز هستند./ دانشجو

Loading
سفیر سابق ایران در نروژ:

احتمال تحریم بیشتر اقتصادی رژیم صهیونیستی از سوی اروپا

۱۳۹۵/۰۳/۱۸ | نمای راهبردی

شورا آنلاین – گفتگو: هدف از موضع‌گیری و فعالیت اروپا علیه رژیم صهیونیستی جمع‌آوری رأی ملت‌ها توسط دولت‌های حاکم بر کشورهای اروپایی است.

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر پیشین ایران در نروژ در تشریح دلایل برگزاری کنفرانس صلح فلسطین توسط فرانسه عنوان کرد: در حالت فعلی باید دانست که رژیم صهیونیستی از جانب آمریکا و اتحادیه اروپا تحت فشار قرار گرفته که دلیل اصلی آن تلاش برای محقق شدن مسئله صلح فلسطین است. در این بین طرفین اروپایی و آمریکایی صراحتاً به نتانیاهو تاکید کرده‌اند که می‌بایست با فلسطینی‌ها به صلح برسد و حتی با جنبش فتح کنار بیاید. در مقابل و در ظاهر امر مقام‌های تل‌آویو نسبت به این موضوع اشراف داشته و حتی آن را قبول کرده‌اند اما  در بطن ماجرا مسئله دیگری نمایان است.

وی ادامه داد: موضوعی که در این بین و به خصوص در کنفرانس پاریس به وجود آمد که باعث می‌شود به نوعی به دنبال چرایی این ماجرا باشیم، این است که گرایش مردم اروپا از سالیان قبل و به خصوص در یک دهه اخیر نسبت به رژیم صهیونیستی کم شده و تا حدود زیادی این گرایش به سمت فلسطین متمایل شده است که علت اصلی آن تندروی دولت‌های رژیم صهیونیستیی در طول یک دهه اخیر بوده است. از سمت دیگر رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که اگر وارد پروسه و نظام مذاکراتی در خصوص پرونده صلح فلسطین شود، از سوی اروپا مورد فشار قرار خواهد گرفت و بعید به نظر می‌رسد که مقام‌های رژیم صهیونیستی تن به مذاکره دهند و در حالت فعلی تل‌آویو همچنان قصد فرار کردن از این پرونده را دارد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در پاسخ به این پرسش که چرا فرانسه برگزار کننده این جلاس بوده، تصریح کرد: کنفرانسی که روز جمعه با حضور حدود 28 کشور در پاریس و با هدف حل و فصل پرونده صلح فلسطین برگزار شد، از این جهت قابلیت بررسی دارد که فرانسه به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با رژیم صهیونیستی دارد اقدام به برگزاری و پیگیری این کنفرانس کرد. شاید عده‌ای بگویند که چرا آلمان به عنوان مهمترین کشور اروپا اقدام به برگزاری این کنفرانس نکرد که در پاسخ باید بگوییم آلمانی‌ها در این مواقع بیشتر نقش دولت در سایه را بازی می‌کنند و تنها در مواقعی که بحران اقتصادی در قاره سبز به وجود می‌آید به پرونده‌های گوناگون ورود می‌کنند.

وی افزود: مسئله دیگری که در این بین می‌بایست به آن اشاره کرد، آن است که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها هم به دلیل تنش دولت اوباما با نتانیاهو در پشت این پرونده حضور دارد. به گونه‌ای که واشنگتن سعی می‌کند قبل از فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری 2016 این پرونده را همانند پرونده کوبا و پرونده هسته‌ای ایران تا حدود زیادی به سرانجام برساند و بتواند از این جهت برنده بازی در رقابت‌های انتخابات 2016 باشد. از جهت دیگر و در موازات این امر، آمریکایی‌ها سعی کرده‌اند تا در پرونده سوریه و همین‌طور در پرونده عراق و به خصوص پاک‌سازی موصل فعال‌تر شوند که این به جهت کسب پیروزی در انتخابات ریاست‌ جمهوری آتی قلمداد می‌شود. درخصوص مسئله صلح فلسطین‌ هم غربی‌ها در همین راستا گام برمی‌دارند و درصدد هستند تا با وارد کردن بالاترین فشار به تل‌آویو بتوانند این پرونده را به سرانجام برسانند که البته نتانیاهو و تیم وی از ورود به مذاکرات به دلیل فشار بین‌المللی خودداری خواهند کرد.

سفیر سابق ایران در مجارستان در پایان با اشاره به عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح فلسطین بیان داشت: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، بدون شک یک سری از کشورهای اروپایی همانند گذشته وارد پرونده می‌شوند و فشارها و تحریم‌ها را بر رژیم صهیونیستی بیشتر خواهند کرد. باید توجه داشته باشیم که اروپا و کشورهای عضو این قاره تماماً به دنبال جلب رضایت افکار عمومی خود هستند چرا که هدف از موضع‌گیری و فعالیت علیه رژیم صهیونیستی جمع‌آوری رأی ملت‌ها توسط دولت‌های حاکم بر کشورهای اروپایی است که حتی رسانه‌های اروپایی هم در سالیان گذشته به سمت ضدیت با رژیم صهیونیستی رفتند و باید گفت این هدف اصلی دولت‌ها برای جلب آراء و افکار عمومی کشورشان است.

منبع:

فرجی‌راد، عبدالرضا، مصاحبه توسط خبرگزاری_ایلنا. “سفیر پیشین ایران در نروژ.” هدف اروپا از ضدیت با اسرائیل در راستای افکار عمومی خود است / احتمال تحریم بیشتر اقتصادی اسرائیل از سوی اروپا. خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، (17 خرداد 1395).

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *