جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | جزئیات مهم از تسلیحات استفاده شده سپاه در حمله به اسرائیل

عملیات «وعده صادق» در پاسخ به حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق رقم خورد. این عملیات در ساعات پایانی روز شنبه ۲۵ فروردین آغاز شد و اهداف مشخصی در سرزمین‌های اشغالی هدف پهپادهای انتحاری و موشک‌های بالستیک و کروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. منبع: ایرنا

درخواست کمیته آمریکایی برای تحریم نظامیان صهیونیست و بی توجهی بلینکن به جنایات صهیونیست‌ها

تهران- ایرنا- وب سایت آمریکایی پرو پابلیکا بامداد پنجشنبه گزارش داد که یک کمیته وابسته به وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر خواستار تحریم برخی از واحدهای نظامی رژیم صهیونیستی به خاطر نقض حقوق بشر شده بود که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به آن توجهی نشان نداده است.

ببینید | تصاویری از حمله ترکیبی موشک‌ الماس و پهپاد انتحاری ابابیل به پایگاه سری اسرائیل

تصاویری از حمله ترکیبی موشک های هدایت شونده الماس و پهپاد انتحاری ابابیل به پایگاه سری اطلاعات تیپ ۱۴۶ ارتش اسرائیل در عرب عرامشه در شمال فلسطین اشغالی را مشاهده می‌کنید. در این عملیات ابتدا رزمندگان مقاومت یک پهپاد شناسائی را بر روی هدف ارسال نموده و آن را شناسائی می‌کنند و پهپاد بدون هیچ آسیبی دور از چشم رادار ها به سلامت داخل لبنان بر می‌گردد. منبع: اخرین خبر

Loading

پایگاه هوایی همدان و توازن ژئوپلیتیکی منطقه

۱۳۹۵/۰۶/۱۳ | نمای راهبردی

شورا آنلاین - یادداشت: از زمان ورود نیروهای روسیه به سوریه، جنگ داخلی سوریه به شکل غیرمنتظره ای تغییر مسیر داده است که احتمالا بر نتایج این بحران بزرگ تاثیر خواهد گذاشت.

عبدالرضا فرجی‌راد*

در واقع روس‌ها به محور تهران، دمشق، بیروت و بغداد پیوستند که در درگیری با شورشیان و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها موفقیت‌هایی داشته‌اند.

پشتیبانی هوایی روسیه از این جناح و دولت سوریه که تا یک سال قبل حتی احتمال سرنگونی آن می‌رفت باعث شد که کنترل یکسری از مناطق راهبردی سوریه را به دست گیرند و تهدید سرنگونی را دور سازند.

البته در مدت حضور روس‌ها در سوریه، مسکو با وضعیت‌های دشواری هم مواجه شده است. روس‌ها برای برون‌رفت از وضعیت دشوار که راهکار سیاسی را مدنظر قرار داده‌اند، تاکتیک‌های خود را از مرحله‌ای به مرحله دیگر تغییر داده‌اند.

در مرحله اول ورود پس از یکسری بمباران‌های شدید، روند حرکت روس‌ها کند شد که احتمالا هدف آنها این بوده است تا حرکات بعدی خود را مورد محاسبه قرار دهند.

حرکت دوم اعلام ناگهانی خروج نیروهای روسی از سوریه که تعجب همگان را برانگیخت، اما خیلی زود مشخص شد این اعلام خیلی هم جدی نیست که پس از آن ارایه پیشنهاداتی مبنی بر خاتمه جنگ سوریه بر مبنای وضع موجود و تبدیل سوریه به یک کشور فدرال و باقی ماندن برخی مناطق در کنترل شورشیان و ادامه حکومت اسد در دمشق به عنوان مهم‌ترین بخش سوریه بود. البته می‌توان گفت که این پیشنهاد با هدف سنجش واکنش طرف های درگیر در جنگ سوریه و حامیان آنها ارایه شد.

مرحله سوم یورش‌های زمینی و هوایی از سوی روسیه و متحدان بر مواضع شورشیان در مناطقی از سوریه و به ویژه شهر پراهمیت حلب بود که تا حدودی این شهر به محاصره درآمد هر چند که عقب‌نشینی‌هایی نیز صورت گرفته ولی باید گفت که نیروهای متحد در درگیری علیه شورشیان توانستند با این حملات دست برتر را در جنگ به دست آورند.

از سویی در همین زمان نیروهای کرد و با کمک امریکا مناطقی از شمال شرق سوریه را از وجود داعش پاک کردند که به نوعی یک نوع توازن بین قدرت‌های بین‌المللی مداخله‌گر درجنگ سوریه به وجود آمد.

در این مرحله بود که برای حفظ توازن و عدم تضعیف در مقابل رقیب، روس‌ها با توافق ایران هر چند ترجیح دادند از نوژه استفاه کنند. استفاده هواپیماهای جنگی روسیه از پایگاه هوایی نوژه در همدان در واقع یک نوع بهره‌برداری نظامی برای تکمیل پروژه حمله به حلب و مناطق اطراف و حتی مناطق شرق‌تر بوده و از اهمیت خاصی نیز برخوردار است، ولی اهمیت سیاسی این حرکت کمتر از اهمیت نظامی آن نمی‌تواند باشد.

از یک سو طرف روسی و ایرانی به طرف‌های مقابل خود در سوریه این پیام را می‌دهند که حاضر نیستند در این درگیری بازنده باشند و به رغم مشکلاتی که بهره‌گیری از بعضی منابع و امکانات برای‌شان دارد، برای مقابله با گروه‌های تروریستی – تکفیری کوتاه نخواهند آمد.

حتی این پیام را می‌رسانند که ممکن است از امکانات دیگری برای ضربه زدن به رقبای منطقه‌ای و بین‌المللی خود استفاده کنند. زیرا برای هر دو کشور ایران و روسیه و حتی عراق و لبنان (حزب‌الله) قطعی شده که مساله سوریه با امنیت آنها پیوند خورده است و عقب‌نشینی از آن امنیت آنها را مستقیما در خطر قرار می‌دهد. به ویژه آنکه از این گروه‌های سلفی – تکفیری کشورهایی حمایت می‌کنند که در طول بیش از یک دهه گذشته برای همه ثابت شده از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزاری بیرونی برای حفظ امنیت نظامی و سیاسی خود استفاده می‌کنند.

دوم اینکه این همکاری به‌رغم احتیاط‌هایی که وجود دارد که باید هم وجود داشته باشد و به کشورهای حامی تروریسم در منطقه این پیام را می‌رساند که خواب قدرت منطقه‌ای شدن را از خود دور کنند و این‌گونه کشورها با کاهش قیمت نفت و ضربه زدن به دیگران و نیز تهدید و تطمیع کشورهای کوچک‌تر برای اجماع سیاسی و یا نظامی علیه دیگران اقدامات‌شان نمی‌تواند برای درازمدت کاربرد داشته باشد.

سوم اینکه شاید این پیام را نیز به غرب می‌رساند که همکاری‌های تاکتیکی یا راهبردی جمهوری اسلامی ایران با روسیه می‌تواند توازن ژئوپلیتیکی در منطقه را تغییر دهد و ممانعت در اجرای توافقات مربوط به برجام احتمالا وضعیت را از حالت فعلی خارج کرده و آمریکا و غرب را از محدودیت‌های اقتصادی و مالی ایجاد شده در اجرای برجام پشیمان کند.

استاد ژئوپولتیک

منبع: فرجی‌راد، عبدالرضا. پایگاه هوایی همدان و توازن ژئوپولتیکی منطقه. 10 شهریور 1395. http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=53200 (دستیابی در 13 شهریور، 1395).

بازنشر یادداشت به معنای رد یا تایید نظرات نویسنده از سوی پایگاه اینترنتی شورای راهبردی روابط خارجی نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *