جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

ببینید | ابتکار جدید کره برای افزایش نرخ ازدواج در جوانان؛ راه‌اندازی قطار سریع‌السیر!

دولت کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی این قطار به جوانان کمک کند که محل زندگی خود را از شهرهای بزرگ به حومه ها ببرند؛ تا بتوانند با کاهش هزینه‌های مسکن و زندگی، پول لازم را برای ازدواج و فرزندآوری به‌دست آوردند. البته در کنار موانع اقتصادی، دختران کره‌ای می‌گویند تمایلی به پذیرفتن وظایفی مادری ندارند./صداوسیما

Loading
مدیر برنامه خلع سلاح و منع اشاعه بنیاد سیپری در گفتگو با شوراآنلاین مطرح کرد

وظیفه شورای امنیت برای برخورد با ناقضان برجام

۱۳۹۵/۰۷/۲۴ | نمای راهبردی

شوراآنلاین – گفتگو: مدیر برنامه خلع سلاح و منع اشاعه بنیاد سیپری معتقد است: هرگونه مداخله ای برای اجرا نشدن برجام، نقض قطعنامه 2231 محسوب می شود و شورای امنیت موظف به برخورد با خاطیان است.

هر چند که توافق هسته ای یا برجام میان ایران و گروه موسوم به 1+5  توانست فصل جدیدی را در دیپلماسی هسته ای ایران ایجاد کند، اما بدعهدی غرب در اجرای تعهدات خود به ویژه در زمینه رفع تحریم ها از یک سو و احتمال تغییر رویکرد دولت آینده آمریکا به اجرای برجام از سوی دیگر، گمانه زنی ها را درباره چشم انداز اجرای این توافق شدت بخشیده است.

در همین راستا سایت شورای راهبردی روابط خارجی گفتگویی با طارق رئوف، رییس سابق بخش راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی و مدیر برنامه خلع سلاح و منع اشاعه بنیاد تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) انجام داده که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

پرسش: با توجه به سالنامه اندیشکده تان که به تازگی منتشر شد و فصل مربوط به ایران در این سالنامه، نگاه شما به کارکرد تحریم ها چیست؟ چرا تحریم هیچگاه نتوانسته برنامه های راهبردی کشورها را متوقف کند، اما تحریم کنندگان همچنان اصرار دارند از این ابزار استفاده کنند؟

پاسخ: از دیدگاه من هیچ شواهد تجربی مبنی بر اینکه تحریم ها توانسته باشد جلوی پیشبرد طرح دولت ها در زمینه انرژی هسته ای یا تسلیحات هسته ای را بگیرد، وجود ندارد؛ همچنانکه این تحریم ها در تغییر رفتار اسرائیل، هند، پاکستان و کره شمالی نیز با شکست مواجه شدند. در واقع به کارگیری گزینه تحریم نشان از شکست سیاست ها و سایر گزینه های آن دولت هایی است که تحریم ها را بر دیگران اعمال می کنند.

پرسش: نظر گزارش شما بر امکان فروپاشی برجام به دلیل عمل نکردن غرب به تعهدی همچون رفع کامل تحریم هاست. چه کسانی از فروپاشی برجام منتفع می شوند و چرا چنین روندی علیه برجام پیگیری می شود؟

پاسخ: از نگاه من هیچ کسی از فروپاشی توافق هسته ای منتفع نخواهد شد و شکست آن هیچ سودی عاید دولت ها نخواهد کرد. مضاف بر آنکه فروپاشی برجام می تواند جامعه جهانی، صلح و امنیت منطقه ای را دچار مخاطره نماید.

پرسش: دولت بعدی آمریکا چه دموکرات و چه جمهوری خواه چه رویکردی به برجام خواهند داشت؟ در صورت نقض برجام از سوی آمریکا چه احتمالاتی متصور هستید؟

پاسخ: این احتمال که هیلاری کلینتون در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاست سختگیرانه تری را در قبال ایران اتخاذ نماید، بسیار زیاد است و این در حالی است که در صورت پیروزی ترامپ، وی با وجود سیاست های اعلامی خود درباره برجام که همواره سخت گیرانه و انتقادی بوده است، اما در عمل این اجازه را دهد که برجام به مسیر خود ادامه دهد.

پرسش: دیگر اعضای ۵+1 چه نقش و وظیفه ای در حفظ برجام دارند؟

پاسخ: تمام طرفین برجام اعم از ایران و کشورهای غربی به لحاظ قانونی موظف و ملزم به اجرای آن هستند، چرا که آن را امضا کرده اند و توافقنامه نیز توسط قطعنامه 2231 توسط شورای امنیت تائید شده است. بنابراین هرگونه مداخله ای برای اجرا نشدن برجام، نقض قطعنامه محسوب می شود و شورای امنیت موظف به برخورد با خاطیان است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *