جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

حمله اسرائیل به حومه دمشق پایتخت سوریه

منابع نظامی سوری از فعال شدن پدافند دفاعی سوریه در حومه دمشق و رهگیری تعدادی از موشک‌هایی خبر دادند که گفته می‌شود از سوی رژیم اسرائیل شلیک شده است.

ادعای کمیته تحقیقات روسیه: تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند

کمیته تحقیقاتی روسیه در تلگرام اعلام کرد: نتایج ابتدایی تحقیقات می‌تواند ماهیت برنامه‌ریزی شده این اقدامات تروریستی، آماده‌سازی‌های دقیق و حمایت مالی از آن‌ها را تایید کند. نتیجه همکاری با تروریست‌های دستگیر شده، بررسی دستگاه‌های فنی ضبط شده و تحلیل اطلاعات تراکنشات مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط با اتباع اوکراینی به دست آمده است.

Loading
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح کرد

درسی برای دبیرکل جدید سازمان ملل

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | نمای راهبردی

گفتگو: نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دبیر کل جدید سازمان ملل باید از روند انفعالی بان‌کی مون درس های فراوانی بگیرد، گفت‌: انتظار می‌رود دبیر کل جدید به سمت برقراری امنیت در بخش‌های بحرانی جامعه جهانی حرکت کند و از انفعال بپرهیزد.

کمال دهقانی با اشاره به تعیین دبیر کل جدید سازمان ملل گفت:‌ قبل از پرداختن به موضوع تعیین دبیر کل جدید سازمان ملل باید ارکان این سازمان را به خوبی شناخت. سازمان ملل متشکل از تمامی کشورهای جهان است که شورای امنیت به عنوان بزرگ‌ترین رکن سازمان ملل از پنج قدرت بزرگی دنیا تشکیل می‌شود که در جنگ جهانی دوم تاثیرگذار بودند.

به گفته وی، شورای امنیت سازمان ملل دارای وظایف و اختیاراتی همچون داشتن حق وتو است که این موضوع انتقادات بسیاری رابه همراه دارد چون این پنج کشور می‌تواند با نگاه سیاسی و حتی سلیقه‌ای بدون توجه به حقوق بین‌الملل در تصمیمات سازمان ملل اعمال نظر کنند و این بدان معناست که زور حرف اول را می‌زند. شورای امنیت وظیفه معرفی دبیر کل به مجمع عمومی  برای رهبری سازمان ملل را دارد .

دهقانی در عین حال با بیان اینکه دبیر کل با داشتن اختیاراتی می‌تواند در بحران‌ها تاثیر مثبتی داشته باشد گفت: طبیعتا اگر دبیر کل سازمان ملل عملکرد انفعالی داشته باشد می‌تواند خساراتی را به سازمان ملل در وجه عمومی وارد کند کما اینکه عملکرد انفعالی بان کی مون در روزهای آخر رهبری سازمان ملل به خصوص در مورد مماشات در جنایات جنگی عربستان انتقاداتی را حتی از سوی کشورهای غربی به دنبال داشت.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاسی  خارجی مجلس ادامه داد: انتظار می‌رود دبیر کل جدید سازمان ملل از عملکرد آقای بان کی مون درس‌های فراوانی بگیرد و در نهایت برای بازگرداندن امنیت به بخش‌های بحرانی جامعه جهانی تلاش کند؛ چرا که دبیر کل می‌تواند با برجسته کردن مطالب مهمی آن را در دستور کار سازمان ملل قرار دهد و یا با ارائه گزارش‌هایی راه‌حل‌هایی را جهت رفع بحران و مشکلات ارائه کند.

وی  با بیان اینکه دبیر کل می‌تواند با دیپلماسی فعال جلوی کشتار و هرگونه تجاوز کشورها را به یکدیگر بگیرند گفت:‌ البته یکی از نواقص دبیران کل سازمان ملل در ادوار گذشته تحت تاثیر قرار گرفتن اعضای شورای امنیت به خصوص آمریکا بوده است که در همین راستا هنوز مفهوم تروریسم و حقوق بشر تعریف مشخصی در سطح بین‌المللی ندارد. این موضوع باعث وجود معیارهای دوگانه‌ای شده که امیدواریم دبیر کل جدید بتواند این مشکل را حل کند.

دهقانی با تاکید بر لزوم ایجاد اصلاحاتی در شورای امنیت گفت:‌ اگر قرار باشد دبیر کل جدید سازمان ملل همچون ادوار گذشته از دیدگاه آمریکا و کشورهای غربی در موضوع تروریسم و حقوق بشر تاثیر بپذیرد شاهد ادامه روندی خواهیم بود که رژیم اشغالگر قدس به عنوان مبدع تروریسم دولتی هر اقدامی را انجام می‌دهد، اما در مقابل گروه‌های مقاومت همچون حماس و جهاد به دلیل دفاع از سرزمین هایشان متهم به اقدامات تروریستی می‌شوند.این تعبیرهای دوگانه به خصوص در موضوع تروریسم و حقوق بشر باید واضح و مشخص شود.

وی در پایان با تاکید بر لزوم شفاف سازی مواضع کشورهای جهان در موضوع حقوق بشر گفت:‌ کشوری همچون عربستان هیچگاه به دلیل نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار نمی گیرد؛ لازم است دبیر کل جدید با درس از گذشته نه تنها در جهت اصلاح رویه قبلی دبیران کل سازمان ملل اقدام کند بلکه با بی‌طرفی به دنبال بازگرداندن امنیت و آرامش در جامعه جهانی باشد.

منبع: گفت‌وگو با ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *