جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش نماینده روسیه به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین

نماینده دائم روسیه با اشاره به تشدید تنش در خاورمیانه، یادآور شد: آمریکا با وتوی قطعنامه پذیرش فلسطین به عنوان عضو کامل سازمان ملل، برای پنجمین بار از آغاز تشدید درگیری‌ها در غزه، نگرش واقعی خود نسبت به ملت رنج کشیده فلسطین را به جهان نشان داد.

Loading

برنامه آمریکا برای فریب هوشمندانه

۱۳۹۵/۰۷/۳۰ | نمای راهبردی

شورا آنلاین – رسانه ها: آمریکایی‌ها ماه‌هاست به این نتیجه رسیده‌اند که آل‌سعود شایستگی و توان مدیریت نیابتی در بحران‌های منطقه‌ای را ندارد وبه همین دلیل به نقش فعال‌تر و مستقیم در پرونده‌های سوریه و یمن و لبنان ورود کرده‌اند. با اینکه آمریکایی‌ها اهداف اصلی و روشنی در سوریه و یمن دارند ولی سیاست و تاکتیک‌های دستیابی به اهداف خود را نهایی نکرده‌اند و به دنبال آزمون و خطای روش‌های مختلف هستند.

هادی محمدی
رسوایی حمله به مراسم عزاداری در صنعا که بیش از 700 کشته و زخمی به جای گذاشت،‌ کار را برای آمریکا دشوار کرد و با اینکه آل‌سعود به دنبال فریبکاری و معرفی داعش به عنوان عامل حمله بود، آنها را مجبور کرد که به جنایت اعتراف و طرف‌های همکار خود را در یمن قربانی کنند. اگر چه این کار مسئولیت آل‌سعود و آمریکا را در این جنایت منتفی نمی‌کند و جنایت‌های قبلی در نقاط دیگر یمن که روزانه در جریان است را بار دیگر زنده می‌کند ولی آمریکا برای عبور از فضای پر هزینه سیاسی و رسانه‌ای و انسانی، سناریوی حمله به ناو آمریکایی و سپس حمله به رادارهای یمن در استان ساحلی الحدیده که بخشی از برنامه آتی آنها در یمن است را به اجرا گذاشت.
آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که ادامه شرایط جنگی فعلی که اهداف نظامی در داخل یمن را ناکام و حتی محیط داخلی و استان‌های جنوبی عربستان را در وضعیت آسیب قرار داده، مطلوب نیست و باید پازل یک برنامه جدید برای مسلط شدن بر اوضاع را به اجرا بگذارند.
با مطرح کردن طرح آتش‌بس و ارسال کمک‌های انسانی، تلاش می‌شود تا فضای اتهام و مشارکت و جنایت‌های یمن، پشت سر گذاشته شود و با متهم کردن طرف یمنی در آتش‌بس و آمادگی‌های لازم با تجزیه تدریجی از استان‌ها و با عنوان نظام فدراتیو، بر جغرافیای یمن با شکل و محتوای جدید مسلط شده و معادله میدانی را وارونه کنند.
لذا همزمان با اعلام آتش‌بس، علی محسن الاحمر را در حدیده و استان‌های ساحلی برای یک اقدام نظامی بزرگ آماده کرده و با تمرکز حملات هوایی، امکان و شانس خود برای جدا کردن این استان را فراهم کنند. یک شورای استانی فدرال را نیز از یک ماه قبل آماده کرده‌اند تا اعلام موجودیت کند و راه حل مطلوب آمریکایی برای تجزیه تدریجی یمن را به اجرا بگذارد.
منصور هادی هم با منصوب کردن افرادی به عنوان والی و رئیس مناطق فدرال در حضر موت و بقیه استان‌ها در حال اجرایی این سناریوست. بلافاصله پس از آغاز آتش‌بس، حملات هوایی آل‌سعود و اقدامات نظامی از مارب و مناطق شرقی صنعا برای فشار به ارتش و کمیته‌های محلی یمنی و منفعل کردن آنها با شدت آغاز شده است. صالح الصماء نیز در اولین واکنش یمنی، این آتش‌بس را امری فریبکارانه برای سناریوهای جدید معرفی کرده است.
شاید بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز در فشار نظامی بر علیه یمنی‌ها از طریق انتقال داعشی های عراق تأمین شوند و شرایط نابسامان اقتصادی عربستان با کمک‌های امارات جبران شود تا حکومت دست‌نشانده‌ هادی منصور بتواند بر پای خود، نیم‌‌خیز شود. فدراتیو کردن مناطق اشغالی هم به همین دلیل است تا هر منطقه فدرال به خود اتکایی بپردازد و نقش نظامی آمریکا در این مرحله این است که با دندان نشان دادن به طرف‌های یمنی و ارعاب آنها امکان تسلیم‌پذیری در مقاومت یمنی را فراهم کند.
ورود علنی انگلیسی‌ها در پرونده یمن حکایت از محدودیت‌های آمریکا در گزینه‌ها و کارت‌های بازی است تا با مشارکت در هزینه‌ها، سهم موفقیت در پروژه تسلط بر یمن را برداشت نماید. البته انگلیسی‌ها در پرونده‌های اوکراین، سوریه و عراق هم از فرصت ناتوانی آمریکا بهره جسته و ورود پیدا کرده‌اند، تا در موازنه‌های ناپایدار انگلیس در درون اتحادیه اروپا، از حمایت آمریکا برخوردار گردد.
آتش‌بس 72 ساعته یمن، یک فریب هوشمندانه برای ساماندهی و اجرای برنامه جدید آمریکا در یمن است و به جز تحکیم کارت‌های بازی جدید در یمن، به چیزی فکر نمی‌کنند.
میلیون‌ها یمنی که در محاصره ظالمانه و جنایت روزمره به سر می‌برند شاخک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل را تحریک نمی‌کند ولی چند هزار تروریست حلب، فریادهای «وا حلبا» در سازمان ملل و اروپا را بلند کرده است.
منبع: خبرگزاری فارس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *