جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading
چه کسی واسطه می شود؟

موگرینی؛ نماینده غیرمستقیم آمریکا در تهران

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ | نمای راهبردی

شوراآنلاین - رسانه ها: شاید امریکایی‌ها هم به انجام سفر خانم موگرینی به تهران تمایل داشتند چون ایران با آنها درباره سوریه مذاکره مستقیمی ندارد و اروپا می‌تواند به صورت غیرمستقیم نظرات آنها را به تهران و نظرات ایران را به واشنگتن منتقل کند.

عبدالرضا فرجی‌راد با اشاره به سفر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به تهران و رایزنی‌های او با ایران درباره سوریه اظهار داشت: در تنش میان آمریکا و روسیه، اتحادیه اروپایی بیش از هر بازیگر دیگری نگران است زیرا با افزایش تنش‌ها میان آنها، درگیری‌ها در سوریه نیز گسترش می‌یابد و بیشترین آسیب آن را اروپا خواهد دید.

دود اختلاف آمریکا و روسیه به چشم اروپا خواهد گرفت

او ادامه داد: با افزایش درگیری در سوریه، ممکن است روس‌ها به بهانه مبازره با تروریسم، موشک‌های بیشتری را در سوریه مستقر کنند و بخواهند اقدامات غرب را در اوکراین و شرق اروپا یا استفاده از اهرم گاز پاسخ دهد که این مسائل متوجه اروپا است. به عبارتی، دود اختلاف آمریکا و روسیه به چشم اروپا خواهد گرفت.

حلب؛ موضوع رایزنی‌های موگرینی در تهران

این استاد ژئوپولتیک دانشگاه با بیان اینکه در شرایط کنونی روس‌ها ایران را عنصری می‌دانند که می‌تواند موجب کاهش اختلاف شود و موجب مدیریت شراط شود، اظهار داشت: بخش اعظم رایزنی‌های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در تهران درباره وضعیت حلب بوده است.

هر کس در حلب ببازد، قافیه را باخته است

فرجی‌راد با اشاره به اهمیت حلب تصریح کرد: حلب هم‌اکنون مهمترین موضوع در سوریه است و از جهاتی به گرانیگاه این بحران تبدیل شده است؛ به گونه‌ای که هر کس در حلب ببازد، قافیه را باخته است. سرنوشت تحولات حلب می‌تواند آینده منطقه را حتی تغییر دهد.

ایران دیدگاه مثبت و سازنده‌ای نسبت به فدریکا موگرینی دارد

او با بیان اینکه در ایران نسبت به فدریکا موگرینی دیدگاه مثبت و سازنده‌ای وجود دارد، خاطرنشان کرد: در شرایطی مذاکرات امریکا و روسیه به بن بست رسیده و به نوعی طرفین در حال زورآزمایی در سوریه هستند، اروپایی تصمیم گرفتند تا موگرینی به تهران بیاید تا او در رایزنی‌هایش بتواند با ایران به تفاهماتی برسد.

موگرینی؛ نماینده غیرمستقیم آمریکا در سفر به تهران

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان افزود: شاید امریکایی‌ها هم به انجام سفر خانم موگرینی به تهران تمایل داشتند چون ایران با آنها درباره سوریه مذاکره مستقیمی ندارد و اروپا می‌تواند به صورت غیرمستقیم نظرات آنها را به تهران و نظرات ایران را به واشنگتن منتقل کند.

احتمال اقدامات تروریستی داعش در اروپا

فرجی‌راد با اشاره به عملیات آزادسازی موصل ابراز داشت: با عملیات آزادسازی موصل، این احتمال وجود دارد که داعشی‌ها به سمت رقه سرازیر شود. از سویی، امریکایی‌ها نیز از انجام عملیات آزادسازی رقه در آینده‌ای نزدیک سخن می‌گویند. در چنین شرایطی که داعش تحت فشار است، ممکن است که آنها دست به عملیات‌های تروریستی در خارج از منطقه و به ویژه اروپا بزنند تا با این کار، هم به هم‌رزم‌هایشان روحیه بدهند و هم با ایجاد رعب، این پیام را بدهند که به خط آخر نرسیده‌اند.

اروپا برای رفع تهدیدهای تروریستی به ایران نیازمند است

او با بیان اینکه اروپا برای رفع تهدیدهای تروریستی از سوی گروه‌های تروریستی به ایران نیازمند است، یادآور شد: ایران هم در سوریه و هم در عراق نفوذ دارد. اروپایی‌ها در این سفر به دنبال آن بودند که ببینند ایران چه کمکی می‌تواند به آنها بکند مخصوصا آنکه ایران موثرترین کشور در مبارزه با تروریسم در منطقه محسوب می‌شود. از طرفی، ایران بر دولت بشار اسد نفوذ دارد و می‌تواند او را به آتش‌بس در سوریه متقاعد کند.

تروریسم دشمن مشترک ایران و اروپا

فرجی‌راد درباره نقاط اشتراک ایران و اتحادیه اروپایی درباره سوریه بیان کرد: تروریسم دشمن جدی هم ایران و هم اروپا است و همین موجب می‌شود تهران و بروکسل در مبارزه با تروریسم با یکدیگر اشتراک‌نظر داشته باشند. از سویی، ایران معتقد است سوریه راه‌حل نظامی ندارد و راهکارش سیاسی است.

اروپا میان امنیت و پول یکی را انتخاب کند

او با بیان اینکه اروپایی‌ها می‌دانند ریشه تروریسم در منطقه از وهابیت سعودی ریشه می‌گیرد، عنوان کرد: با آنکه می‌دانند عربستان حامی تروریسم است ولی به دلیل منافع اقتصادی در روابط‌شان با ریاض حاضر نیستند از این مسئله دل بکنند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: البته اروپا می‌دانند که باید میان امنیت و پول یکی را انتخاب کند اما معلوم نیست آنها چه زمانی این کار را بکنند.

منبع: ایلنا

بازنشر مصاحبه به معنای رد یا تایید نظرات مصاحبه شونده از سوی پایگاه اینترنتی شورای راهبردی روابط خارجی نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *