جدیدترین مطالب

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

یک منبع نزدیک به دولت بایدن گفت که کاخ سفید در حال بررسی توافق هسته‌ای جدید با ایران در ازای لغو برخی تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است تا از یک جنگ تمام عیار در منطقه جلوگیری کند. این منبع گفت: یک دیدگاه در داخل دولت این است که رئیس جمهور فرصتی را برای آغاز مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته‌ای ایران می‌بیند.

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین / رویترز: دو مورد از این تحریم‌ها می‌توانند در صورت اجرا بطور مستقیم بر صادرات نفت ایران تأثیر بگذارند

قانونگذاران آمریکایی پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل، در بسته کمک مجلس نمایندگان برای اوکراین و اسرائیل و دیگر متحدان این کشور، تحریم‌هایی را علیه صادرات نفت ایران گنجاندند. این تحریم‌ها در صورت تصویب در هر دو مجلس نمایندگان و سنا و امضای آن توسط جو بایدن و سپس اجرایی شدن، می‌توانند بر صادرات نفت ایران تأثیر بگذارند. زمان دقیق تصویب و اجرای این تحریم‌ها مشخص نیست، زیرا این اقدامات همچنان در حال بررسی است و به رئیس جمهور آمریکا اختیار تخصیص معافیت نیز می‌دهد.

واکنش وزیر خارجه ایران به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان

نیویورک – ایرنا-«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

Loading
بسترها و عوامل افزایش اختلافات قاهره و ریاض

علل و پیامدهای نفوذ ترکیه در دریای سرخ

۱۳۹۵/۰۸/۲۵ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها:عربستان، مصر و سودان علیرغم پیوندهای سیاسی با دولت رجب طیب اردوغان موافق نفوذ ترکیه در حوزه جغرافیایی خود نیستند و روابطشان با آنکارا دچار تنش هایی شده است. از طرفی ترکیه علاقمند است که در عرصه نظامی در دریای سرخ حضوری فعال داشته باشد.

 ترکیه از دو جهت تمایل پیدا کرده است که در دریای سرخ حضور پیدا کند. نخست از جهت اقتصادی است تا بتواند به بازارهای آفریقایی دسترسی پیدا کند و به مراکزی دست یابد تا در آنجا صادرات و خدمات فنی مهندسی داشته و بتواند از مواد خام آنجا استفاده کند. از این جهت دریای سرخ برای ترکیه اهمیت پیدا می کند. اما بعد دوم به مسئله عثمانی گرایی بر می گردد. زمانی عثمانی بر شمال آفریقا و کناره دریای سرخ تسلط داشت. لذا سیاست آنها در این راستا است تا بتوانند با مجموعه کشورهایی (که در گذشته در حوزه ی عثمانی قرار داشتند) رابطه خوبی داشته باشند. تا بتوانند این مجموعه را نگهداری و در شمار حوزه سیاسی اقتصادی خود قرار دهند و به عنوان محور کشورهای عثمانی سابق (مجمعی که اشتراکات تاریخی فرهنگی زیادی داشته و سوابق تاریخی سبب پیوند شده) تلقی شوند.

دلیل سوم مسئله اخوانی ها است. اخوان در مصر پیوند های زیادی با حزب عدالت و توسعه دارند. لذا ترک ها علاقمندند در دریای سرخ حضور داشته باشند. آنها می توانند در  حمایت از اخوانیها در مصر یا سودان در حوزه ی دریای سرخ فعالیت داشته باشند. دیدگاه چهارم به امنیت راه های تجاری بر می گردد ، در حال حاضر قدرت های بزرگ نمی خواهند که موضوع امنیت دریای سرخ را برعهده بگیرند و تصمیم دارند که آن را به قدرتهای دست دوم واگذار کنند و خود فراتر از این ها عمل کنند. چنانچه آلمان ها هم سعی کرده اند حضور نظامی اندکی در دریای سرخ داشته باشند.لذا ترکیه هم علاقمند است که ماموریتی از جانب سرمایه داری نظامی در عرصه نظامی در دریای سرخ داشته باشد. چرا که شراکت در این امر و امنیت کشتی ها و داشتن جایگاه مطمئن تری در نزد ائتلاف جهانی است.

در واقع ترکیه تصور می کند که لازمه ی تبدیل به یک قدرت نیمه اقتصادی یا نیمه صنعتی یا حرکت به سمت صنعتی شدن یک ارتش قوی است و بهترین منطقه ای که می تواند نشانگر قدرت نظامی ترکیه باشد و تنش های ناشی از همسایگی را دامن نزند دریای سرخ و سومالی است. آنها می توانند با حضور در اینجا هم دارای یک اهرم نظامی به عنوان یک شاخصه ی کشور صنعتی و نیمه صنعتی باشند و هم خیلی هم به بحران نظامی (که ممکن است مناقشات محلی و منطقه ای را به دنبال داشته باشد) دامن نزنند. به علاوه سومالی یک کشور بدون دولت است، هر گونه کمکی برای استقرار دولت در آنجا به معنی حضور آینده در سواحلی است که بسیار پرسود است. سومالی منطقه ای است که بین قدرتهای بزرگ تقسیم نشده است. یعنی بسیاری از کشورها مستعمره فرانسه و انگلستان هستند و ترکیه نمی تواند در آنجا حضور داشته باشد. اما سومالی پیوند زیادی با فرانسه و انگلستان ندارد و در منطقه خارج از تعهدات سیاسی و اقتصادی است.لذا ترک ها می خواهند که از این خلا به عنوان قدرت سوم و چهارم در آفریقا استفاده کنند. از طرف دیگر مسئله احتمال حضور نفت در سومالی نیز است. از آنجائی که ترک ها که خود نفت ندارند. می خواهند جایی را به طور انحصاری در اختیار گیرند و در صورت کشف نفت، سالها از آن استفاده کنند.

رویکرد بازیگران مختلف منطقه به نفوذ ترکیه در دریای سرخ

سومالی در حال حاضر یک دولت مقتدر و فراگیر ندارد و در طی بیست و چند سال گذشته بدون دولت بوده است. دولتی مستقر  فقط محدود به موگادیشو و شهر کوچکی در کنار آن می باشد. بنابراین دولت نمی تواند منافع خود را تشخیص دهد که آیا با ترکیه روابط برقرار کند یا خیر؟ یعنی نیازهای دفاعی ، نیازهای اقتصادی شدید و بحران های ناشی از خشکسالی سبب شده است از هر کشوری حاضر در آنجا استقبال کند.  البته بعضی از این گروه های شبه نظامی و یا تکفیری در سومالی گاه با ترکیه پیوند نیز دارند و  بسیاری هم علاقمند نیستند که ترکیه یا کشور دیگری آنجا حضور داشته باشند. در این بین ترکیه سعی دارد از احساس نیاز مردم سومالی، دولت ضعیف کنونی و برخی از گروه هایی ( که علاقمندند در مقابله رقبایشان مورد حمایت قرار بگیرند) استفاده کند.

در مورد جیبوتی هم به همین ترتیب است. جیبوتی مجموعه جزایری است که درآمدی ندارد، اما جایگاه بسیار استراتژیکی دارد که هم امریکا و هم فرانسه در آن پایگاه دارند. در واقع جیبوتی پایگاه سنتی فرانسه بوده که بعد از وقایع افغانستان و القاعده امریکاییها هم پایگاهی در آن ایجاد کردند. اکنون نیز ترک ها به عنوان یک عضو ناتو علاقمندند فعالیتی در آنجا داشته باشند و بخشی از این رویکرد به منافع عضو ناتو برمی گردد. لذا نگاه جیبوتی به ترکیه به عنوان کشوری است که می تواند به آنها کمک کند و حضور ش، فشارهای غرب را به دنبال داشته باشد.

عربستان کشور بزرگی است که طولانی ترین مرز را با دریای سرخ دارد و لیکن روابطش با ترکیه دارای افت و خیزهای زیادی بوده است. اخیرا سعی کرده اند در مسائلی به خصوص در مسائل سوریه به هم نزدیک شوند. اما در مسائل اخوان و مصر به شدت با هم مخالف هستند. لذا نگاه عربستان به ترکیه از منظر حزب عدالت و توسعه خیلی نمی تواند مورد استقبال باشد. مصر با توجه به این که در حال حاضر نظامیان حاکم، مخالف اخوان هستند، بنابراین موافق حضور ترکیه نیستند و روابطشان با ترکیه دچار تنش های زیادی شده است. لذا اگر روابطی ایجاد شود (چه روابط عربستان و ترکیه و چه روابط مصر و ترکیه) روابط گرمی نخواهد بود و بیشتر سبقه خشونت و دشمنی و تردید دارد. همچنین در حال حاضر در سودان اخوانی ها حاکم اند و با توجه به ضعف  اخوانیهای حاکم به سمت عربستان چرخیده اند و همسایه هایشان اجازه نخواهند داد که پیوند زیادی با ترکیه داشته باشند. لذا سودان محدودیت زیادی از جانب همسایه شمالی مصر و همسایه  کنار دریای خود یعنی عربستان دارند. در بعد دیگری یمن هم در حال حاضر آشوب است و ترکیه هم سعی کرده است در آن مواضع ضد انصارالله اختیار کند. لذا انصارالله هم نمی تواند خیلی به ترکیه خوش بین باشد، چون ترکیه هم سو با غرب عمل کرده است. قبلا انصارالله علاقمند بود که از ترکیه به عنوان یک کشور مسلمان و رقیب عربستان استفاده کند و لیکن ترکیه سیاستهای غربی اتخاذ کرد. در مجموع جز سومالی بدون دولت و ضعیف و جیبوتی ضعیف و بسیار کوچک هیچ کشوری از حضور اقتصادی، سیاسی ، نظامی ترکیه در دریای سرخ استقبال نمی کند و تمایل چندانی به این روابط ندارد.

تاثیرات و پیامدهای افزایش حضور نظامی و امنیتی ترکیه در حوزه دریای سرخ

حضور ترکیه برای مردم این کشورها به حضور آمریکا، انگلیس، فرانسه و یا حتی چین و روسیه ترجیح دارد. اگر یک گروه و ارتش اسلامی در یک کشور اسلامی حضور داشته باشد طبیعتا بیشتر می توانند مدافع منافع کشورها باشند. لیکن دریای سرخ در حال حاضر تبدیل به ترمینال حضور قدرتها شده است. چینی ها در جیبوتی جزیره ای را در اختیار گرفته اند، آلمان ها در آنجا حضور دارند. اسرائیلیها از طریق بندر عقبه درشمال دریای سرخ حضور دارند. با مجموعه شرایط حضور نظامی و امنیتی ترکیه در حوزه دریای سرخ در دریای سرخ نمی تواند تغییراتی زیادی را ایجاد کند. اما اگر شرایط حساسی پیش آید و نبردهای بزرگی در منطقه حاصل شود ترکیه ناگزیر است که  به عنوان یک بال ناتو عمل و این به ضرر منطقه و به نفع اسرائیل خواهد بود.

منبع: مرکز بین المللی مطالعات صلح

بازنشر مطلب به معنای رد یا تایید نظرات نویسنده از سوی پایگاه اینترنتی شورای راهبردی روابط خارجی نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *