جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

هدایت جنگ در دو سوی میدان غزه

چهار هفته از آغاز دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در قالب طوفان الاقصی می‌گذرد و هر روز ابعاد جدیدی از این جنگ آشکار می‌‌شود. آنچه در میدان نبرد همچنان مطرح بوده این سؤال است که هدایت جنگ در دو سوی میدان به دست کیست؟

Loading
رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه مطرح کرد

استمرار بحران خاورمیانه در عصر ترامپ – پوتین

۱۳۹۵/۰۹/۰۷ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: امیدواری به فروکش کردن بحران های خاورمیانه در دوره مسئولیت دونالد ترامپ با وجود انتظارهای کنونی برای بهبود روابط سرد مسکو و واشنگتن بیهوده است.

ژنرال ایواشف رییس پیشین اداره امور همکاری های بین المللی وزارت دفاع روسیه و کارشناس برجسته مسائل ژئوپلیتیک امروز (یکشنبه) در گفت وگویی اظهار داشت: مناقشه های مسلحانه در خاورمیانه همچنان ادامه خواهد یافت و حتی ممکن است جنگ های جدید در منطقه رخ دهد.

وی با بیان اینکه ترامپ با سرمایه داران بزرگ آمریکایی و صاحبان صنایع جنگ افزارسازی ارتباط نزدیک دارد، اظهار کرد: رئیس جمهوری جدید آمریکا برای تامین قراردادهای تسلیحاتی هنگفت تلاش خواهد کرد و به همین دلیل نمی توان پیش بینی کرد وضعیت منطقه خاورمیانه آرامش یابد.

ایواشف گفت: طبیعی است که کشورهایی مانند عراق، افغانستان و سوریه در دوره ریاست جمهوری ترامپ همچنان کانون مناقشه ها خواهند بود و تروریست ها به عنوان ابزار کاخ سفید بخشی از سیاست خارجی آمریکا را در چارچوب حفظ کانون های تنش و زد و خوردهای مسلحانه عملی می کنند.

کارشناس مسائل ژئوپلیتیک همچنین پیش بینی کرد: گروههای تروریستی به ویژه داعش و القاعده در کشورهای آسیایی و آفریقایی حضوری گسترده تر پیدا خواهند کرد و در این عرصه از شبکه های اجتماعی برای ترویج دیدگاهها و عضوگیری استفاده می کنند.

ایواشف ادامه داد: از سوی دیگر، غربی ها در ظاهر مدعی مبارزه با تروریسم هستند، ولی بسیاری از تروریست از غرب بر می خیزند و به نظر می رسد سازمان های اطلاعاتی برخی کشورهای اروپایی این روند را تحت کنترل دارند.

رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه گفت: متاسفانه رویکردهای آمریکا در سوریه و خودداری این کشور و متحدانش از مبارزه با گروههای خطرناکی همچون جبهه النصره حاکی از یک واقعیت تلخ است که آنها روی پیروزی تروریست ها حساب باز کرده اند.

ژنرال بازنشسته روس افزود: این وضعیت به ویژه با توجه به کارشکنی غربی ها در مبارزه روسیه با تروریست ها در سوریه بسیار خطرناک و نگران کننده شده است.

وی افزود: رسانه های غربی نیز در راستای سیاست فشار وارد کردن بر مسکو در مساله سوریه با دولت های خود همگام شده اند و اطلاعات جعلی و غیرواقعی در مورد عملیات ضدتروریستی روسیه منتشر می کنند.

کارشناس روس گفت: مساله مبارزه با تروریسم در سوریه روابط مسکو و واشنگتن را به تیرگی کشانده و دو طرف یکدیگر را در بروز وضعیت کنونی مقصر می دانند.

وی افزود: اما آیا روسیه که در چنین سطحی به سوریه برای سرکوبی و قلع و قمع تروریست ها کمک و با اجرای عملیات هوافضا از دمشق حمایت می کند، مقصر است؟

کارشناس روس همچنین دولت باراک اوباما را مقصر اصلی بروز وضعیت کنونی در سوریه خواند و اظهار کرد: اگر کمک های تسلیحاتی بسیار گسترده واشنگتن به تروریست های ضدسوری که سالانه به چندین هزار تن می رسد نبود، آنها نمی توانستند به فعالیت خود ادامه دهند و غیرنظامیان را همچنان مانند قبل قتل عام کنند.

ایواشف در پایان تاکید کرد: در دوره ریاست جمهوری اوباما روابط روسیه و آمریکا نیز به پایین ترین سطح از زمان فروپاشی شوروی کاهش یافت، اما امید زیادی هست که در دوره ترامپ بهبود یابد، ولی این به معنای بهتر شدن وضعیت خاورمیانه نیست، زیرا امیدواری برای رفع تنش ها و مناقشات در این منطقه بیهوده است و ترامپ هم رویکردهای کاخ سفید را مانند قبل با تاکتیک ها و شعارهای جدید ادامه می دهد.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *