کارشناس پاکستانی مطرح کرد:

تمدید تحریم های ضدایرانی؛ غیرسازنده و اعتماد شکن

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:یک تحلیل گر ارشد پاکستانی در حوزه علوم سیاسی و روابط بین الملل معتقد است اقدام اخیر سنای آمریکا در تصویب لایحه تمدید تحریم های ضدایرانی، اقدامی غیرسازنده و سمی مهلک برای فضای اعتمادی است که با توافق برجام و با تلاش های فراوان، میان ایران و غرب متولد شده است.

پروفسور ‘حسن عسکری رضوی’ استاد علوم سیاسی دانشگاه پنجاب پاکستان و از تحلیل گران صاحب نام این کشور در حوزه سیاست خارجی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اقدام آمریکا در تمدید تحریم ها هیچ توجیهی نمی تواند داشته باشد و تنها باعث خواهد شد تا صدای مخالفت با برجام در ایران بلندتر شود و ایران را به خروج از توافق تحریک کند که این به سود هیچ یک از طرف های این قرارداد بین المللی نخواهد بود.
وی گفت: بسیار جای تعجب است در شرایطی که ایران به تعهدات خود در قبال توافق های انجام شده پایبنده بوده است، کنگره آمریکا اقدام به تصویب تمدید تحریم ها علیه ایران کرده است.
‘آمریکا خود بخشی از مذاکرات هسته ای برای رسیدن به توافق برجام بود بنابراین این اقدام اخیر از سوی واشنگتن در قالب هیچ منطقی نمی گنجد و ضمن اینکه ممکن است باعث به خطر افتادن توافقی شود که کشورهای عضو گروه 1+5 سال های برای حصول آن تلاش فراوان کرده اند، موجب تشدید احساسات ضدآمریکایی مردم ایران و سخت تر شدن امکان و احتمال عادی سازی روابط میان تهران و واشنگتن خواهد شد.
این استاد دانشگاه پنجاب پاکستان گفت: با وجود اقدام غیرسازنده آمریکا، قرارداد برجام همچنان به قوت خود باقی است زیرا این قراردادی چند جانبه است و نقض تعهد و برداشته شدن گام های غیرسازنده تنها از سوی یکی از امضا کنندگان آن، نمی تواند باعث سلب اعتبار از این توافق شود هر چند می تواند کشورهای دیگر از جمله ایران را به برداشتن گام های متقابل و یا حتی خروج از توافق بین المللی، تحریک کند.
مجلس سنای آمریکا در اقدامی بحث برانگیز و جنجالی در آخرین روزهای ریاست جمهوری باراک اوباما، قانون تحریم های ISA (قانون تحریم‌های ایران) را برای 10 سال دیگر تمدید کرد تا روح برجام در خطر افتد.
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تصویب طرح تمدید تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران در سنای آن کشور گفت: همانگونه که بارها توسط مقامات عالی رتبه کشور اعلام شده است مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای تمدید تحریم ها علیه ایران مخالف برجام و تعهدات آمریکا در حقوق بین الملل مبنی بر عدم مداخله در روابط داخلی و بین المللی سایر کشورهاست.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *