جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت

تهران-ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی و خستگی از سیاست آمریکا، میل شهروندان این کشور به زندگی در کشور دیگری را نسبت به نیم قرن پیش، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

Loading
آیا افول آمریکا نزدیک است؟

چامسکی: “رویای آمریکایی” دیگر وجود ندارد

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:نوآم چامسکی، متفکر و اندیشمند منتقد نظام سرمایه‌داری در آمریکا در مصاحبه‌ای ضمن تاکید بر فروپاشی برخی ارکان این نظام در ایالات متحده و از بین رفتن به اصطلاح "رویای آمریکایی"، بر لزوم به راه افتادن یک انقلاب سیاسی در آمریکا به سبک آنچه که برنی سندرز، کاندیدای ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا قصد انجام دادنش را داشت، تاکید کرد.

آمریکا از چندین جبهه شامل فروپاشی زیرساخت‌ها، شکاف عظیم میان فقیر و غنی، دستمزدهای راکد شده، نزخ بالای مرگ و میر کودکان، بالاترین نرخ زندانی‌ها در جهان و … در حال افول است. همچنان تنها کشوری در جهان کشورهای پیشرفته است که هنوز یک نظام بهداشت و درمان سراسری ندارد. بنابراین سوال‌ها درباره ماهیت نظام سیاسی ناکارآمد آمریکا و اقتصاد آن از جمله سوال درباره وضعیت به اصطلاح “رویای آمریکایی” که مدت‌ها الهام بخش آمریکایی‌ها و مهاجران بود، بیش از هر زمان اهمیت یافته‌اند.

نوآم چامسکی در مصاحبه با این پایگاه درباره وضعیت رویای آمریکایی گفت: اصطلاح رویای آمریکایی مربوط به به تحرک انداختن طبقات جامعه بود. بر این اساس شما قرار بود فقیر به دنیا بیاید اما با کار سخت بتوانید از فقر بیرون آمده و آینده بهتری برای فرزندانتان رقم بزنید. با اینحال می‌بینیم که برخی کارگران قادر به یافتن شغل مناسب، خرید خانه و خودرو و پرداخت هزینه تحصیلات کودکانشان نیستند، پس نتیجه می‌گیریم که این رویای آمریکایی فروپاشیده و نباید زمانی که صرفا به طور جزئی واقعیت دارد درباره آن خیالپردازی زیادی داشته باشیم. امروز در آمریکا تحرک اجتماعی خیلی کمتر از دیگر جوامع ثروتمند است.

چامسکی درباره اینکه در آمریکا دموکراسی در حد اسم مطرح است، گفت: آمریکا مدعی دموکراسی داشتن است اما آشکارا تبدیل به یک پلوتکراسی (حکومت ثروتمندان) شده است؛ اگرچه همچنان در مقایسه با استانداردها یک جامعه آزاد و باز محسوب می‌شود اما باید درباره اینکه دموکراسی معنی‌اش چیست صریح باشیم. در یک دموکراسی مردم بر سیاست تاثیر می‌گذارند و دولت کارهای تعیین شده توسط مردم را انجام می‌دهد. در حال حاضر در آمریکا دولت بیشتر از هر چیزی اقداماتی که به نفع منافع مالی و شرکت‌ها باشد انجام می‌دهد. همچنین باید توجه کرد که بخش‌های قدرتمند و ممتاز در جامعه براساس دلایلی هرگز دموکراسی را نپسندیده‌اند چراکه دموکراسی قدرت را در دست مردم قرار می‌دهد و از دست آنها دور می‌کند، در حقیقت در جامعه آمریکا طبقات ممتاز و قدرتمند همواره به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای محدود کردن قدرت و جلوگیری از افتادن آن به دست عموم مردم بوده‌اند و در این زمینه صرفا موضع جدیدی نداشته‌اند.

چامسکی درباره دورنمای ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا و پایان انقلاب سیاسی برنی سندرز گفت: اینکه تعیین کنیم چنین انقلابی به پایان رسیده به عهده ما و دیگران است. انقلاب سیاسی سندرز یک پدیده قابل توجه بود و من مطمئنا شگفت زده و خوشحال شدم اما باید به خاطر داشته باشیم عبارت انقلاب تا حدی گمراه کننده است. سندرز یک معامله گر جدید متعهد و صادق است. سیاست‌های او مطمئنا کسی مثل آیزنهاور را شگفت زده نمی‌کرد. این حقیقت که او به عنوان یک رادیکال تلقی شده بود به ما می‌گوید که تا چه حد طیف سیاستمداران برگزیده در دوره نولیبرال به سمت راست گرایش پیدا کرده‌اند. برخی گروه‌های زائیده انقلاب سندرز شامل جنبش کنگره جدید و جنبش‌های دیگر مطرح شده است.

وی گفت: باید تلاش شود تا یک حزب چپ مستقل و واقعی در آمریکا نه به عنوان حزبی که صرفا هر 4 سال یکبار سر و کله‌اش ظاهر شود بلکه یک حزبی که مداوم برای نفع عموم مردم هم در سطح انتخاباتی و هم در سطوح دیگر کار کند، به وجود آید. فرصت‌های فروانی وجود دارد و رقابت نیز چشمگیر است به ویژه آنکه شاهد دو سایه وحشتناک علیه همه چیز یعنی جنگ هسته‌ای و فاجعه محیط زیستی که نیازمند اقدام فوری هستند، هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *