جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading
استفان مارتین والت:

نسخه لیبرال‌ها برای صلح در خاورمیانه، برعکس عمل کرد

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:یکی از اساتید برجسته حوزه روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد می‌گوید هم نسخه لیبرال دموکراسی نسخه‌ای شکست‌خورده است و هم وضعیت این روزهای دنیا، وضعیت خطرناکی برای روی کار آمدن جنگ‌طلبانی مثل ترامپ است.

«استفان مارتین والت» از اساتید برجسته روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد، مقاله‌ای با موضوع صلح بین‌الملل و دورنمای رسیدن جهانیان به آن به رشته تحریر درآورده که در نشریه فارین پالیسی منتشر شده است.

در این مقاله، اوضاع این روزهای عرصه سیاسی آمریکا و خطر روی کار آمدن شخصی مثل ترامپ هم پررنگ شده است.

در ادامه ترجمه بخش‌هایی از این مقاله را می‌خوانیم:


سال گذشته در خصوص اینکه صلح بین‌الملل چگونه در راستای منافع ملی آمریکاست، مقاله‌ای نوشتم. هیچ‌کدام از کاندیداهای ریاست‌جمهوری اما در این خصوص کلمه‌ای حرف نزد. به جای این، ما از آنها بسیار در خصوص قدرت، عزم، بزرگی و رهبری آمریکا در جهان شنیدیم؛ هشدارهای تکراری در خصوص تهدید و دشمن هم از کاندیداها شنیده شد. حتی یکی از کاندیداها، سخنانی عجیب و تهاجمی در خصوص مسائل مختلف مطرح کرد و حتی یه صورت آشکار، رقیبان سیاسی خود را تهدید کرد؛ دست آخر هم همین فرد، به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.

اگر به جاهای دیگر دنیا هم نگاه کنیم، دلائل زیادی برای خوش بینی به آینده نمی‌یابیم. اتحادیه اروپا که قبلاً سمبل کنار گذاشتن مناقشات تاریخی بود، حالا دارد کم‌کم از هم می‌پاشد.

سوریه تخریب شده، افغانستان، یمن، سومالی، عراق، سودان جنوبی و لیبی هم در باتلاق به گرفتار آمده‌اند و دورنمایی از خلاصی از این وضعیت برای آنها دیده نمی‌شود. صحنه سیاسی در آسیا هم در حال تغییر است و رئیس‌جمهور منتخب، به تازگی سیاست چین واحد و پیمان تجاری با کشورهای شرق آسیا را زیر سوال برده است. او توانست چینی‌ها را تحریک و موقعیت آمریکا در آسیا را به صورت همزمان، تضعیف کند و تازه این در حالی رخ داده که وی هنوز دولت را در دست نگرفته است؛ پس کمربندها را ببندیم که جاده‌ای ناهموار در پیش داریم.

حاکمیت ملی دولت‌ها نیز تضعیف و ابزار دیگر دولت‌ها برای دخالت در امور داخلی کشوری دیگر، متعدد و پیچیده شده‌اند. ابزار مدرن و مبهم قدرت مانند هکرها، سلاح‌های سایبری و پهپادها، در همین حال در اختیار دولت‌ها قرار دارد و به همین خاطر، امکان محاسبه اشتباه و یا افزایش غیرعامدانه تنش‌ها بین دو دولت بالا رفته است.

با این وضعیت، امکان درگیری میان دولت‌ها بالا می‌رود. کفه موازنه قدرت در عرصه بین‌الملل در حال تغییر جهت است که این برای حفظ صلح در جهان، خیلی خبر خوبی نیست. نگاه داشتن این وضعیت متلاطم در یک چارچوب معقول، به کار دیپلماتیک هوشمندانه و صبورانه نیاز دارد و با توجه به این وضعیت، این روزها خیلی روزهای خوبی برای سپردن سکان سیاست خارجی آمریکا به چند آماتور و نظریه‌پرداز نیست.

دورنمای صلح در داخل کشور هم، آنچنان امیدبخش نیست. استفاده از روش‌های ظاهراً قانونی برای جلوگیری از طرح یک مطلب در کنگره، رو به افزایش است. سنا که اکثریتش در دست جمهوری‌خواهان است، حتی از برگزاری نشست استماع برای گزینه مشروعی که برای تصدی پست دیوان عالی معرفی شده، جلوگیری می‌کند. تحلیل‌گران سیاسی روز به روز اقبال بیشتری پیدا می‌کنند برای زدن برچسب «خیانت» به مخالفانشان. اینگونه گرایش‌ها همیشه در صحنه سیاسی آمریکا جای خود را داشته و در برخی برهه‌ها، جایی برای عرض اندام یافته اما این روزها، روزهای اوج آنهاست. این‌گونه افراد نسبت به قبل جایگاه مستحکم‌تری در جامعه آمریکا و بخصوص در حزب جمهوری‌خواه پیدا کرده‌اند و نباید تعجب کرد اگر روزی، این افراد، مخالفان خود را فاشیست‌هایی بخوانند که باید با هر وسیله‌ای سرکوب شوند. نتیجه این اوضاع مشخص است؛ مبارزه‌ای عریان، بی‌قاعده و بی‌پایان برای قدرت یافتن در عرصه سیاسی که تهدیدی است جدی برای حاکمیت قانون اساسی و ثبات داخلی در ایالات متحده آمریکا.

البته اصلا قرار نبود این‌طور شود. اوایل دهه ۹۰، بسیاری از کارشناسان فکر می‌کردند شکست کمونیسم، آمریکا و دیگر نقاط دنیا را در مسیر بلند صلح و کامیابی قرار می‌دهد. دموکراسی و بازار آزاد در دنیا گسترده شد؛ آن روزها جهانی‌سازی هم شعار روز شده و قرار بود که منتفع شدن همه دنیا از وضعیت جدید را تضمین کند؛ حتی تصور می‌شد که بشریت از روزهای مناقشه و نزاع گذشته و دیگر جایی برای این‌گونه مقوله‌ها در تاریخ بشری نخواهد بود.

در آن روزها، آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که ورژن آنها برای دموکراسی، ورژنی ایده‌آل است و با گذشت زمان، همه به آن، روی خواهند آورد. این طرز تفکر، حالا کار این تفکر خوش‌بینانه به کجا کشیده است.

در اوایل کار، لیبرال‌های هر دو حزب آمریکا، برای ایجاد صلح در عرصه بین‌الملل به تئوری‌هایی روی آوردند که نقصان داشت. برخی اعتقاد داشتند که وابستگی متقابل اقتصادی، کشورها را به هم پیوند می‌دهد و آنگاه دیگر، منازعه بین چنین کشورهایی، غیرمنطقی و حتی غیرممکن خواهد بود. اما وابستگی متقابل اقتصادی هیچ‌گاه سد قابل اعتمادی در برابر رویارویی‌های خشن نبوده است که اگر این چنین بود، جنگ‌های داخلی درون کشورها، خیلی کم‌تر می‌بود.

علاوه بر این، جهانی‌سازی در عرصه اقتصادی هم به وعده‌های خود عمل نکرد. اقتصاد آمریکا غنی شد ولی اقتصاد بقیه جاهای دنیا و به خصوص کشورهای فقیر، اینگونه نشد. جهانی‌سازی همچنین باعث شد که کشورها نسبت به تبعات منفی رخدادهای اقتصادی یک سوی دیگر دنیا، آسیب‌پذیرتر شوند؛ بی‌ثباتی اقتصادی که پس از سقوط وال‌استریت در سال ۲۰۰۸ در دنیا حاکم شد، شاهدی بر این مدعاست. این رخدادها باعث شد که عقلانیت نخبگان مورد شک و شبهه قرار گیرد و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، درها به سمت توده‌گرایی هیچ-چیز-ندان باز شود.

رهبران آمریکا همچنین فکر می‌کردند که گسترش دموکراسی، تضمینی است برای صلح علی‌الخصوص اگر دموکراسی‌های نوین، ضمانتنامه‌ای آمریکایی داشته باشند. این باعث گسترش ناتو و تخریب روابط سابقاً خوب با روسیه شد؛ تحریک روس‌ها به پاسخ تند آنها در گرجستان، اوکراین و دیگر مناطق منجر شد. در همین حین، تلاش برای گسترش دموکراسی در خاورمیانه بزرگ به انهدام نهادهای دموکراتیک موجود آنجا و ایجاد مناطقی خارج از کنترل انجاید؛ مناطقی که به محل رشد القاعده و داعش بدل شد…

نسخه لیبرالیسم برای صلح، دقیقاً نتیجه‌ای معکوس به بار آورد.

بازنشر این مطلب به منزله تایید و یا رد ان از سوی شورای راهبردی روابط خارجی نیست 

منبع:اندیشکده راهبردی تبیین

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *