جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

کی یف طی 24 ساعت گذشته حدود 380 سرباز خود را در رویارویی با یگان های ارتش روسیه از دست داد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که طی شبانه روز گذشته نیروهای مسلح اوکراین در جریان نبرد در منطقه عملیات ویژه با گروه‌های نیروهای “غرب” و “مرکز” نیروهای مسلح روسیه حدود 380 نیروی نظامی خود را از دست دادند.

وزیر خارجه ایران درباره حمله اسرائیل: پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، پهپادهای ساقط شده بر فراز کشور خود را اسباب بازی خواند، اما خاطرنشان کرد که ایران همچنان در حال بررسی است که کدام کشور آنها را ارسال کرده است.

Loading
فرصت ها و چالشها در سیاست خارجی افغانستان :

نگاهی به اهداف سیاست خارجی جمهوری افغانستان

۱۳۹۵/۱۰/۱۵ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:در شرایط کنونی افغانستان در چهارچوب ضرورت ها و اولویتهای داخلی ، سیاست خارجی اش را تنظیم و اهداف مشخصی را برای آن تعریف کرده است. در گفتگو با سیدآغا حسین سنچارکی مشاور ریاست اجراییه افغانستان به این موضوع پرداخته شده است .

مرکز بین المللی مطالعات صلح: در شرایط کنونی به طور کلی مهم ترین اهداف سیاست خارجی جمهوری افغانستان چیست؟

در شرایط کنونی افغانستان در چهارچوب ضرورت ها و اولویتهای داخلی ، سیاست خارجی اش را تنظیم و اهداف مشخصی را برای آن تعریف کرده است ؛  چالش های امنیتی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی سبب شده که رهبری دولت افغانستان برای حل این چالش ها و مشکلات ، استقرارصلح  وثبات ، تقویه روند بازسازی و فراهم سازی اسباب زندگی ومعیشت مناسب برای شهروندان سیاست خارجی خود را عیار کند .

برای دستیابی به صلح پایدار ، افغانستان می کوشد از یک سو، کشورهای حامی تروریزم را در سطح جهان منزوی کند و با ابزارهای نرم تحت فشار قرار دهد و ازجانب دیگر ، در سطح بین المللی یک اجماع جهانی برای مبارزه با هراس افگنی به وجود آورد و البته تلاش بیشتری به خرج می دهد تا کشورهایی را که بر گروههای افراطی و تند رو نفوذ دارند و می توانند در امر استقرار صلح پایداردر افغانستان کمک کنند در این مساعی با خود همراه بسازد و نظر مساعد آن ها را برای اعمال فشار بر هراس افگنان و عدم حمایت مالی  این کشورها از آنان را جلب نماید . سفرهای منطقه ای مقامات رهبری افغانستان به عربستان سعودی ، قطر و امارات و سایر ممالک همجوار با این هدف صورت گرفته و می گیرد . هدف افغانستان این است که کشورهای منطقه و مخصوصا ممالک حامی طالبان و گروههای افراطی نهایتا به این نتیجه برسند که منافع جمعی ملت ها و کشورهای منطقه در رشد و پرورش و تقویت افراطی گرایی خشونت طلب نیست بلکه در فضای صلح ورقابت های سازنده است که می توان به اهداف خود دست یافت .

تامین مناسبات دوستانه  با تمام کشورها (به غیر از رژیم اسرائیل ) در چهارچوب منافع متقابل ، توسعه و تحکیم این مناسبات ، جلب حمایت دنیا از افغانستان ، رعایت توازن و تعادل در مناسابت منطقه ای و بین المللی ، عدم جانب داری از این یا آن کشور در تنش های منطقه ای و یا بین المللی ، حمایت از همکاری و تشریک مساعی کشورها برای استقرار صلح و تامین امنیت مرزها و واردات و صادرات اجناس واقلام تجارتی و امثال آن از دیگر اهداف سیاست خارجی افغانستان هستند .

مرکز بین المللی مطالعات صلح: نگاه کنونی کابل به مسکو با چه متغیرهایی  قابل بررسی است ؟

همان گونه که بیان شد افغانستان با تمام کشورهای دنیا به شمول فدراتیو روسیه روابط نیک داشته و می کوشد این روابط تحکیم وگسترش یابد ، مسکو با همان تهدیداتی مواجه است که افغانستان سال هاست با آن ها مواجه است ؛ تروریزم ، مواد مخدر و شبکه های جرم وجنایت و مافیا ، در سرحدات شمالی افغانستان هر لحظه کشورهای مشترک المنافع را تهدید می کند و از این جهت افغانستان و روسیه نیاز خیلی شدید به همکاری با یک دیگر دارند . دوکشور می کوشند تعریف واحدی از تهدیدات و خطرات موجود ارائه کرده ، برای رفع و دفع آن ها تصامیم  و اقدامات مشترکی را روی دست بگیرند . واقعیت این است که هر دو کشور به روشنی دریافته اند  که تروریزم را نمی توان با استفاده از ابزارهمانند خودش از بین برد ، باید برای ریشه کن کردن افراطی گرایی و قطع بنیادهای فکری و ذهنی طالبانیزم و جریان های خشونت گردر تمام اشکال آن مبارزه کرد ..

مرکز بین المللی مطالعات صلح: با توجه به فرصت ها و چالشهای قبلی روابط بین  کابل و واشنگتن در سالهای گذشته این روابط در شرایط کنونی چگونه قابل تحلیل است ؟

ایالات متحده  آمریکا یک از قوی ترین پارتنرها و شریک های افغانستان در مبارزه با تروریزم ، بزرگترین دونر و یک از جدی ترین حامیان روند بازسازی و تثبیت دموکراسی در افغانستان است . این مناسبات در دوران پایانی حکومت حامدکرزی به شدت تیره و تنش آلود گردید و سبب دلسردی واشنگتن از افغانستان شد ، خروج سریع نیروهایی آمریکای در پی تکمیل پروسه انتقال امنیت از نیروهای خارجی به قوای امنیتی افغانستان ، خروج انجیوها و سازمان های کمک رسانی به افغانستان و توقف پروژه های بازسازی در کشور همگی ناشی از سیاست های خام و شخصی حامد کرزی بود که در آستانه انتقال قدرت به حکومت وحدت ملی ، افغانستان را با چالش های عدیده ای  رو به رو ساخت  . رهبری حکومت افغانستان ماهها تلاش کرد که این روابط را ترمیم و جامعه بین المللی مخصوصا آمریکایی ها را مجددا به افغانستان دلگرم ساخت و اکنون این روابط و همکاری دوجانبه وچند جانبه بسیار خوب و رضایت بخش است و شما نتایج آن را در کانفرانس های بین المللی حمایت از افغانستان مشاهده کردید و تعهد ملی دنیا به کشورما  خیلی قوی و رضایت بخش می باشد .

مرکز بین المللی مطالعات صلح: نگاه به ناتو و اتحادیه اروپا چه جایگاهی در سیاست خارجی جمهوری کنونی افغانستان دارد ؟

ناتو و اتحادیه اروپا هم در عرصه نظامی و امنیتی و هم در زمینه آموزش نیروهای امنیتی افغانستان و نیز در ساحه ارتقاء ظرفیت های مسلکی و حرفه ای افغان ها ، تقویت دموکراسی ، زنان و جوانان و جامعه مدنی نقش بسیار سازنده و مهم دارند . ناتو از جهت کمک های لوژیستیکی ، طرح و پلان های عملیاتی و رهنمایی سربازان افغان در مبارزه با تروریزم نقش اساسی دارد . مهم ترین نقش ناتو ، حمایت از موقف افغانستان در قبال کشورهای حامی تروریزم و اعمال فشار بالای آن ها بوده است ، ناتو با تاکید بر تعهدات خود نسبت به افغانستان موقف کشور مارا در سیاست خارجی قوی تر ساخته است .

مرکز بین المللی مطالعات صلح: به نگاه شما کابل تا چه توانسته است در روابط خود با هند و پاکستان توازن برقرار کند؟

سیاست خارجی افغانستان مبتنی بر حسن همجواری و داشتن روابط نیک با تمام همسایه ها و کشورهای منطقه است ؛ افغانستان به استقلال و تمامیت ارضی و اراده ملی کشورها و مردمان منطقه احترام می گذارد و به خود اجازه نمی دهد که در امور کشورهای دیگر دخالت کند و طبعا از ممالک همسایه و منطقه نیز چنین انتظاری دارد . هندوستان در حالی که صدها ملیون دالر به بازسازی افغانستان کمک کرده و در مبارزه با تروریزم در کنار افغانستان ایستاده است ، پاکستان قادر به قبول اصل استقلال و اصالت اراده ملی افغان ها در تصمیم گیری ها ی ملی نشده و یک سلسله توقعاتی را از افغانستان مطرح کرده که با اصول استقلال ملی افغانستان در تضاد قرار دارد . افغانستان خواهان داشتن روابط یک سان با هند و پاکستان و رعایت اصل تعادل و توازن در این روابط است اما پاکستان می خواهد که افغانستان روابط خود با هند را به سود پاکستان کاهش دهد و این خود سبب بی تعادلی در مناسبات خارجی افغانستان با دو کشور می گردد ، امری که افغانستان زیر بار آن نرفته و نخواهد رفت .

مرکز بین المللی مطالعات صلح: به نگاه شما کابل تا چه توانسته است در روابط خود با امریکا و ایران توازن برقرار کند؟

خوشبختانه  افغانستان تنها نقطه ای در جهان است که سیاست امریکا و جمهوری اسلامی ایران در آن  نه در حالت تقابل بلکه جهت همکاری برای تامین ثبات و بازسازی کشور ما است . جمهوری اسلامی ایران از پروسه بن و حضور قانونی نیروهای خارجی در افغانستان جانب داری و از دولت قانونی افغانستان حمایت نموده است و سهم بارز و شایسته ای در کمک به مردم و دولت افغانستان اتخاذ کرده است ؛ مرزهای مشترک افغانستان و جمهوری اسلامی ایران امن ترین مرزها و روابط دو کشور  طی سالهای پس از توافقنامه بن ، بهترین و مناسب ترین روابط بوده است . مناقشات موجود در روابط آمریکا و ایران هیچ تاثیری برمناسبات افغانستان و دو کشور مذکور نداشته است .

مرکز بین المللی مطالعات صلح:  آینده سیاست خارجی افغانستان چگونه خواهد بود و تحت تاثیر چه عواملی است؟

سیاست خارجی معمولا بازتاب وضعیت داخلیی ا ناشی از سیاsت داخلی کشورها است ؛ ما امید واریم افغانستان در مبارزه با هراس افگنی و استقرار صلح و ثبات پایدار توفیق یافته و بتواند سیاست فعالی در روندهای صلح  و تعاملات سازنده در منطقه اتخاذ نموده ، به عنوان پل ارتباط و همکاری های فرهنگی – اقتصادی منطقه نقش موثری ایفا نماید . مشکلات اقتصادی ، فقر و نیاز افغانستان به خارج ، محصور بودن به خشکی و راههای صعب و دشوار گذار ، چالش های امنیتی ، مداخلات بیرونی  و مشکلات اجتماعی از جمله چالش های مهم سیاست خارجی افغانستان به شمار می روند و ممکن این عوامل سیاست خارجی افغانستان را متاثر بسازند .

اما با توجه به گشایش راههای جدید بندری مانند چا بهار و آقنه و جاده لاجورد ، افزایش اجماع بین المللی در مبارزه با هراس افگنی وروند برنامه های توسعه ای افغانستان در عرصه زیر بنایی کشور ، ما به آینده و مناسبات سازنده با کشورهای منطقه و جهان در چاچوب منافع متقابل امیدواری های خلل ناپذیر داریم .

منبع: مرکز بین المللی مطالعات صلح

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *