جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

Loading
فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا مطرح کرد

ایران اولویت سیاست خارجی ترامپ نیست

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: خوشبختانه در حال حاضر ایران اولویت اصلی در سیاست خارجی ترامپ نیست هرچند افرادی در کابینه او هستند که تلاش دارند ایران را در اولیت او قرار دهند.

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: خوشبختانه در حال حاضر ایران اولویت اصلی در سیاست خارجی ترامپ نیست هرچند افرادی در کابینه او هستند که تلاش دارند ایران را در اولیت او قرار دهند.

فوأد ایزدی با اشاره به سخنرانی ترامپ در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه تمرکز اصلی او بر مسائل داخلی بود، خاطرنشان کرد: ادبیات او بیشتر حال و هوای ملی‌گرایی دارد.

وی ادامه داد: طی  چند دهه گذشته شرکت‌های چند  ملیتی کارخانه‌های خود را در آمریکا به دلیل گرانی کارگر تعطیل کرده و به سایر کشورها منتقل می‌کردند که این امر باعث افزایش بیکاری در این کشور شد. این موضوع یکی از اولویت ها و شعارهای اصلی ترامپ در انتخابات آمریکا بود.

ایزدی با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی مراسم تحلیف خود مطالب زیادی در رابطه با سیاست خارجی آمریکا ارائه نکرد، گفت: او به طور مختصر در رابطه با مقابله با داعش صحبت کرد و از کلمه “تروریسم اسلامی” نام برد که علاقه بسیاری برای استفاده از آن دارد، به هر حال نمی توان  نادیده گرفت که ترامپ نگاه های ضد اسلامی و اسلام گرایانه دارد.

این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه در حرف‌های ترامپ تناقض هایی وجود دارد افزود: برای مثال از یک طرف می گوید داعش را اوباما تاسیس کرد. وقتی از ترامپ پرسیدند؛ آیا منظور از این حرف این است که سیاست های اوباما منجر به تاسیس داعش شد؟ ترامپ پاسخ داد خیر خود اوباما و کلینتون داعش را تاسیس کردند.

وی ادامه داد: به گفته ترامپ اصلی ترین گروه تروریستی که قصد مقابله با آن را دارند ساخته رئیس جمهورگذشته آمریکا است، بنابر این موسس “تروریسم اسلامی ” خود آمریکایی ها هستند و نباید آن را به اسلام و مسلمانان ربط بدهند.

ایزدی در رابطه با صحبت های ترامپ مبنی بر بازگرداندن قدرت به آمریکا خاطرنشان کرد: او  گفته است که باید عظمت و بزرگی را به آمریکا باز گرداند. این شعار اصلی انتخاباتی ترامپ بود، به باور او سیاستمداران سنتی آمریکا باعث تضعیف قدرت آمریکا شدند و او قصد دارد این شرایط را تغییر بدهد.

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: قدرت های دیگر هر یک بر اساس منافع خود وضعیت آمریکا را رصد می کنند. به نظر می رسد روس ها از اینکه ترامپ روی کار آمده است خرسند هستند چرا که خانم کلینتون با آن ها خصومت داشت. ولی چینی ها نگرانند چرا که شاهد سخنان ملی گرایانه ترامپ در حوزه اقتصادی هستند و به نوعی هدف اصلی او در این  زمینه چین محسوب می شود. با توجه به اینکه ترامپ در حوزه سیاست خارجی موضع گیری روشنی نداشته و سابقه فعالیت در این زمینه را ندارد  هنوز نتیجه گیری در این زمینه نمی توان کرد.

ایزدی در پایان با بیان اینکه ایران اولویت اصلی ترامپ نیست تاکید کرد: با این وجود برخی از اطرافیان رئیس جمهور آمریکا در کنگره تلاش می کنند ایران را اولویت اصلی ترامپ قرار بدهند ولی هنوز نمی دانیم موفق خواهند شد یا خیر.

منبع: ایسنا

بازنشر مصاحبه به معنای رد یا تائید نظر مصاحبه شونده از طرف سایت شورا نمی باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *