جدیدترین مطالب

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

یک منبع نزدیک به دولت بایدن گفت که کاخ سفید در حال بررسی توافق هسته‌ای جدید با ایران در ازای لغو برخی تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است تا از یک جنگ تمام عیار در منطقه جلوگیری کند. این منبع گفت: یک دیدگاه در داخل دولت این است که رئیس جمهور فرصتی را برای آغاز مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته‌ای ایران می‌بیند.

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین / رویترز: دو مورد از این تحریم‌ها می‌توانند در صورت اجرا بطور مستقیم بر صادرات نفت ایران تأثیر بگذارند

قانونگذاران آمریکایی پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل، در بسته کمک مجلس نمایندگان برای اوکراین و اسرائیل و دیگر متحدان این کشور، تحریم‌هایی را علیه صادرات نفت ایران گنجاندند. این تحریم‌ها در صورت تصویب در هر دو مجلس نمایندگان و سنا و امضای آن توسط جو بایدن و سپس اجرایی شدن، می‌توانند بر صادرات نفت ایران تأثیر بگذارند. زمان دقیق تصویب و اجرای این تحریم‌ها مشخص نیست، زیرا این اقدامات همچنان در حال بررسی است و به رئیس جمهور آمریکا اختیار تخصیص معافیت نیز می‌دهد.

واکنش وزیر خارجه ایران به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان

نیویورک – ایرنا-«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

Loading

سقف و کف مطالبات حاضران در آستانه

۱۳۹۵/۱۱/۰۴ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه‌ها: بر اساس توافق روسیه و ترکیه، در اواسط یا اواخر ژانویه ٢٠١٧، نشستی در آستانه قزاقستان برگزار می¬‌شود که درواقع نشستی برای اجرایی ساختن بیانیه توافق شده روسیه-ترکیه و ایران در مسکو است. «استفان دی‌مسیتورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه این نشست را که در قطعنامه ٢٣٣٦ شورای امنیت سازمان ملل نیز از آن حمایت‌شده، مقدمه نشست دیگری در ژنو می¬داند که انتظار می‌رود ٨ فوریه - ٢٠ بهمن‌ماه سال جاری تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود. به نظر می¬رسد آتش¬بس و بازگشت دو طرف سوری به میز مذاکرات ازجمله اهداف اعلامی نشست آستانه خواهد بود.

*عفیفه عابدی

اما این اهداف بر اساس چه چارچوب توافقی احتمالی خواهد بود و نشست آستانه چه جنبه‌ها و پیامدهای دیگری خواهد داشت از موضوعات مهمی هستند که باید موردتوجه جدی ایران به‌عنوان یکی از بازیگران میدان سوریه قرار داشته باشند. چراکه همگرایی روسیه و ترکیه، ابهاماتی درباره احتمال تحت تأثیر قرار گرفتن منافع ایران در سوریه در سایه توافقات پنهان و آشکار آنکارا و مسکو به وجود آمده است؛ به‌ویژه اینکه نمایش روس‌ها و ترک‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها جایی برای ایران در توافقات خود قائل نیستند.

از سوی دیگر شواهد چند ماه اخیر از تغییرات میدانی پس از عادی‌سازی روابط روسیه و ترکیه نشان می‌دهد؛ امتیازاتی که بین مسکو و آنکارا در سوریه مبادله می‌شود روشن‌تر و مشخص‌تر است و اگر مستقیماً در کوتاه‌مدت به تضعیف امنیت دولت سوریه نمی‌انجامد، در بلندمدت با تمامیت ارضی سوریه، اقتدار دولت مرکزی سوریه و درنتیجه خواست استراتژیک ایران در سوریه تعارض دارد.

بر این اساس؛ این گزارش درصدد ارائه حداکثر و حداقل انتظارات طرف‌های مذاکره آستانه است که بر هم نهادن آن‌ها می‌تواند به ‌پیش‌بینی ماحصل نشست و پیامدهای آن کمک کند.

حداقل-حداکثر مطالبات روسیه

درباره انتظارات روسیه از نشست آستانه باید دو نکته را در نظر داشت:

حداکثر← نظر به تأمین اهداف سه‌گانه روسیه در سوریه؛ 1. رفع خطر حمله یک‌جانبه آمریکا و متحدانش به سوریه، 2. بازگشت طرف‌های سوریه به میز مذاکرات و 3. مهم‌تر از همه تضمین امنیت پایگاه‌های نظامی روسیه در سوریه، می‌توان گفت مسکو به اهداف مهم خود در سوریه دست یافته است؛ بنابراین شاید هیچ بازیگری به‌اندازه روسیه خواستار تسریع در آغاز روند دوره انتقالی نیست که تلویحاً به سرنوشت بشار اسد اشاره دارد؛ البته مبتنی بر یک‌راه حل روسی.

حداقل← اما با توجه به موانع موجود روسیه سعی دارد تا قبل از آنکه رئیس‌جمهور جدید آمریکا به کاخ سفید قدم بگذارد، بحران سوریه را به‌نحوی‌که منافع راهبردی‌اش را تضمین می‌کند، به نقطه مطلوبی برساند تا راهی جز مشارکت در راه‌حل سیاسی در سایه مشروعیت بین‌المللی (با اتکا به شورای امنیت) برای هیچ‌یک از بازیگران باقی نماند.

درنتیجه روس‌ها در آستانه هر دو هدف 1. آتش‌بس باهدف تضمین دستاوردهای میدانی اخیر سوریه 2. تسهیل مذاکرات سیاسی و تدوین یک نقشه راه در این راستا را دنبال می‌کنند.

حداقل و حداکثر مطالبات ترکیه

ترکیه ملاحظات و مطالبات ژئوپلتیکی-سیاسی و نظامی مهمی از نشست آستانه و در کل بحران سوریه دنبال می‌کند.

حداقل← اول اینکه؛ قرار گرفتن ترکیه به‌عنوان یکی از طرف‌های اصلی در نشست مسکو و حالا آستانه، با توجه به حمایت قطعنامه 2336 از آن‌ها و با توجه به اشاره صریح به نقش ترکیه در فرآیند سیاسی جدید برای حل بحران سوریه، برای آنکارا یک دستاورد سیاسی مهم تلقی می‌شود، درنتیجه به نظر نمی‌رسد آنکارا منفعتی در شکست نشست آستانه داشته باشد؛ بنابراین احتمالاً ترکیه تلاش خواهد نمود نشست آستانه حداقل با توافق درباره آتش‌بس موفقیت‌آمیز نشان داده شود.

حداکثر← اما باید در نظر داشت ترکیه ضمناً خواستار اهداف زیر است؛

  1. خارج نمودن ایران و حزب‌الله از سوریه و یا محدود ساختن حوزه عملیاتی آن‌ها.
  2. خارج نگه‌داشتن کردها از هر نوع آتش‌بس و حفظ حق عمل خود در برابر تحرکات کردها در شمال سوریه است.
  3. اخذ امتیازهای بیشتر سیاسی و میدانی برای گروه‌های معارض موردحمایت ترکیه.
  4. ادامه عملیات سپر فرات زیر چتر توافق و همکاری با روسیه، با آزادسازی منبج و الباب و درنتیجه تسلط سرزمینی و قدرت تعیین‌کنندگی در آینده سوریه.

حداقل-حداکثر مطالبات دولت سوریه

درباره موضع دمشق درباره مذاکرات پیشرو باید یک نکته کلی را در نظر داشت؛ برای دولت سوریه نشست آستانه هم فرصت محسوب می‌شود و هم تهدید.

گفتنی است پیروزی نظامی در میدان نبرد سوریه مطلوب‌ترین گزینه برای دولت اسد است؛ اما باوجود پیروزی بزرگ اخیر در حلب، اسد نمی‌تواند جبهه دیگری باز کند پیش از اینکه از پشتوانه روسیه در این نبرد بزرگ مطمئن باشد. امری که به نظر می‌رسد با شرایط فعلی دشوار است، در شرایطی که

  1. سوریه بر حلب مسلط شده و موضع دولت بشار در مذاکرات تقویت‌شده است،
  2. آمریکا از بحران سوریه به شکل موقت کنار کشیده و
  3. ترکیه نشان می‌دهد به همکاری با روسیه برای حل‌وفصل بحران سوریه متمایل است.

یادآوری می‌شود نبرد حلب از دیدگاه روس‌ها وسیله‌ای برای تقویت دست اسد در این بازی بود، نه دلیلی برای دامن زدن به اشتیاق دولت اسد در مورد پیگیری پیروزی‌ها و پس گرفتن بقیه سوریه.

حداکثر← بنابراین برای دولت سوریه متقاعد ساختن حامیان خود، به‌ویژه دولت روسیه بر لزوم پیگیری راهبرد نظامی برای تسلط کامل بر غرب سوریه را باید هدف بزرگی و دشوار در نشست آستانه دانست.

حداقل← بااین‌حال برای سوریه آتش‌بس به‌شرط تضمین موقعیت و تقویت مواضع دولت در دمشق و حلب، بدون واگذاری امتیاز سیاسی و میدانی یک نتیجه مطلوب از نشست آستانه خواهد بود.

حداقل-حداکثر مطالبات معارضان سوری

حداکثر← حتی برای گروه‌های معارضی که به مذاکرات آستانه می‌پیوندند نیز؛ روی میز نگه‌داشتن شرط برکناری بشار اسد از قدرت و خودداری از واگذاری امتیاز بیشتر میدانی- سیاسی هدف بزرگ محسوب می‌شود.

حداقل← بااین‌حال برای این گروه‌ها تضمین امنیت خود در شمال غربی سوریه و بقیه نقاط، حداقل در چند ماه آینده تا تعیین رویکرد دولت جدید آمریکا به مسئله سوریه، یک دستاورد بزرگ از نشست آستانه خواهد بود. بر این اساس به نظر نمی‌رسد معارضان هدفی فراتر از آتش‌بس را در نشست پیش رو دنبال کنند.

*پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک

بازنشر مطالب دیگر رسانه‌ها به معنای تایید نظرات نویسنده از سوی سایت شورای راهبردی روابط خارجی نیست

منبع: مرکز تحقیقات استراتژیک

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *